Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mitt barn ble svindlet, vet hvem det er, og trenger råd.


Gjest 6a825...460

Anbefalte innlegg

Gjest 6a825...460

Mitt mindreårige barn blitt svindlet via Facebook markedplace. Svindlet for alle sine sparepenger. Typisk svindel, og enkelt å gjennomskue for en som har litt livserfaring. Barnet er selvfølgelig knust, og jeg kjenner at mine alfa-foreldre-instinkter skriker etter rettferdighet. Noen som har gode tips på hvordan jeg får tilbake pengene (uten å gjøre meg selv til lovbryter)?

Litt info:

1. Ringte umiddelbart til svindleren da jeg skjønte hva som hadde skjedd. Fikk litt kontakt, men ble raskt lagt på. Sa jeg var på vei til han for å ordne opp. Han ble stresset og skrev han dro "til Oslo". Han svarer på sms, men virker tidvis uforstående. 
2. Saken er anmeldt. Fikk inntrykket hos politiet at dette ikke var første anmeldelse på personen for samme forhold.
3. Varslet Vipps om svindelen. Transaksjonen foregikk via Vipps, og derfor jeg fant ut hvem personen egentlig er,
4. Jeg vet hvem personen er, han er i starten av 20-årene. Bor ikke så veldig langt unna.
5. Har funnet ut hvem familien hans er. Mor, far, søster, onkel, tante, fetter, kusine osv. Foreldrene tar ikke telefonen konsekvent, men har fått tak i hans mor via sms. Har spurt om hun kan be han rydde opp. Hun sendte han en tekstmelding, og sier hun ikke kan gjøre noe mere. 

Har tenkt på mange løsninger som dere skjønner, men har aller mest lyst til å spille på litt god psykologi for å få han til å betale tilbake raskt. Men igjen, uten å selv ende opp som lovbryter...

Anonymous poster hash: 6a825...460

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følge opp med Politiet er vel beste råd. Vektlegge i samtale med Politi at en mindreårig har blitt svindlet for alle sine sparepenger, og siden saken er såpass enkel er det vel lurt å prioritere, det vil jo forme barnets opplevelse av Politiet. Hva lærer det et barn, hvis man vet hvem som har gjort noe ulovlig, kan bevise det, og har anmeldt saken, og det ikke fører frem? 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sjekk opp om du har f.eks. innboforsikring som inkluderer dekking av advokatutgifter. Har du tilgang til "gratis" advokat så er det aller enklaste for deg å la advokaten ta seg av denne saka.

Det fyrste steget er nok uansett å forberede deg for å ta rettslege skritt, i fyrste omgang å sende brev der du skriftleg krever tilbakebetaling og samtidig varsler at du tek rettslege skritt om pengane ikkje er innbetalt innan ein bestemt dato. (Du finn mal for prosesskriv ved å google).
Neste steg blir då antagelegvis å møte i forliksrådet der du ender opp med ein dom som du kan bruke til å gå til namsmannen for å få namnsmannen til å kreve inn pengane for deg.

Skulle du ikkje få medhold i forliksrådet så må du ta saka vidare til domstolen.
Merk også at erstatning/tilbakebetaling kan være ein del av straffesaka om politiet oppretter sak mot vedkommande.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 6a825...460

Takk for råd. Vippstransaksjonen ble trukket rett fra kontoen hans, og har ikke dekning for svindel via innbo.

Tenker på å gå til sivilt søksmål i tillegg til prosessen som foregår via politiet. Vet jeg risikerer å bruke mye penger på prosessen, men viktigst for meg nå er å vise barnet mitt at det å stjele får konsekvenser. 

Anonymous poster hash: 6a825...460

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Guest 6a825...460 said:

Takk for råd. Vippstransaksjonen ble trukket rett fra kontoen hans, og har ikke dekning for svindel via innbo.

Tenker på å gå til sivilt søksmål i tillegg til prosessen som foregår via politiet. Vet jeg risikerer å bruke mye penger på prosessen, men viktigst for meg nå er å vise barnet mitt at det å stjele får konsekvenser. 

Anonymous poster hash: 6a825...460

Har du bruker her inne? Kan du sende meg en PM? 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 27.3.2023 den 16.09):

Merk også at erstatning/tilbakebetaling kan være ein del av straffesaka om politiet oppretter sak mot vedkommande.

Det er et viktig poeng. Dersom saken er under etterforskning, skriv et brev til politiet (e-post er vel enklest) der du viser til saksnummeret og at du ønsker at erstatning for tapet skal tas med i straffesaken. Legg også ved dokumentasjon på overføringen hvis ikke det allerede lå ved anmeldelsen. 

Det er en del frustrasjon og potensielt penger spart på å kunne få erstatning via en rettskraftig avgjørelse i straffesak, sammenlignet med å måtte kjøre samme løpet sivilt. 

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å "ta loven i egne hender" fører sjelden til noe bra for din del. Er denne karen del av et tvilsomt miljø kan du få en kniv i deg hvis du konfronterer hen direkte. Ikke verdt å risikere livet sitt for noe penger. Sende meldinger, prøve å ringe, prøve å få foreldre til å ordne opp, helt greit. Men ikke bli besatt av å true fyren heller, da er du nesten verre selv og et kjipt forbilde for kidden.

Endret av Bytex
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 27f88...39e
Powertrainer skrev (13 minutter siden):

Få advokat til å sende brev til vedkommende med varsel om sivilt søksmål dersom pengene ikke blir tilbakebetalt.

Høres dyrt og unødvendig ut. Siden det er snakk om et barn som har litt svindlet, er det nok ikke et femsifret beløp det dreier seg om. Så dette vil bare koste mer enn det smaker. 

Vedkommende som svindlet har nok store sosiale problemer. Kanskje kombinert med rus og psyk. Så tvilsomt at det vil skje noe der. Politiet pleier heller ikke å prioritere slike saker.

Upopulært å si kanskje.... Men det beste er nok bare å svelge kamelen. Så vil barnet lære mye av dette! 
Som forelder hadde jeg nok tatt tapet på egen kappe og gitt tilbake beløpet til barnet fra egen lomme. Som forelder har jeg ansvar å lære opp barnet mitt til hva man må passe seg for. Så siden jeg har "feilet" her - så er det jeg som skal betale prisen.

Du skriver at du ønsker å vise barnet at det får konsekvenser om man stjeler. Både ja og nei - nå er ikke påtalemyndighetene så veldig ivrig på den type saker som i stor grad er "selvforskylt" - så det blir en litt for snever og naiv inngang til det hele. Da er det vel heller bedre å lære barnet om sosiale forskjeller, at ikke alle er like - og at noen kan finne på å utnytte, til egen vinning og for å dekke inn sosiale problemer man måtte ha. Samt, at man ikke alltid får hjelp dersom man noen har gjort urett. Det er realiteten i mye større grad enn at det å drive med bedrageri får konsekvenser. Det er ikke realiteten alltid. Dessverre.

 

Anonymous poster hash: 27f88...39e

Lenke til kommentar
Gjest 27f88...39e skrev (18 timer siden):

Høres dyrt og unødvendig ut. Siden det er snakk om et barn som har litt svindlet, er det nok ikke et femsifret beløp det dreier seg om. Så dette vil bare koste mer enn det smaker. 

Vedkommende som svindlet har nok store sosiale problemer. Kanskje kombinert med rus og psyk. Så tvilsomt at det vil skje noe der. Politiet pleier heller ikke å prioritere slike saker.

Upopulært å si kanskje.... Men det beste er nok bare å svelge kamelen. Så vil barnet lære mye av dette! 
Som forelder hadde jeg nok tatt tapet på egen kappe og gitt tilbake beløpet til barnet fra egen lomme. Som forelder har jeg ansvar å lære opp barnet mitt til hva man må passe seg for. Så siden jeg har "feilet" her - så er det jeg som skal betale prisen.

Du skriver at du ønsker å vise barnet at det får konsekvenser om man stjeler. Både ja og nei - nå er ikke påtalemyndighetene så veldig ivrig på den type saker som i stor grad er "selvforskylt" - så det blir en litt for snever og naiv inngang til det hele. Da er det vel heller bedre å lære barnet om sosiale forskjeller, at ikke alle er like - og at noen kan finne på å utnytte, til egen vinning og for å dekke inn sosiale problemer man måtte ha. Samt, at man ikke alltid får hjelp dersom man noen har gjort urett. Det er realiteten i mye større grad enn at det å drive med bedrageri får konsekvenser. Det er ikke realiteten alltid. Dessverre.

 

Anonymous poster hash: 27f88...39e

Du kan svelge kamelen, er jo da relativt stor sjangse for at han svindler flere barn før det får konsekvenser for han å gir han en lærepenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (2 timer siden):

Du kan svelge kamelen, er jo da relativt stor sjangse for at han svindler flere barn før det får konsekvenser for han å gir han en lærepenge.

Kjenner jeg blir litt provosert av dette svaret. Trådstarter har på ingen måte en forpliktelse til å bruke egne penger på å engasjere advokat fordi andre barn potensielt kan bli svindlet. Og det kommer på toppen av sjansen for at å hente inn advokatbistand ender opp med å koste mye mer enn pengene som gikk tapt, hvis trådstarter i det hele tatt ser noe til de. 

Lenke til kommentar

Realistisk sett, så har du 3 valg:

1. Gå den juridiske veien, med stevning og hele pakka. Det er dyrt, tar tid, og selv med en dom, så får du med stor sannsynlighet ikke pengene dine, da vedkommende garantert har utleggsforretninger på seg selv fra før av, som vil ha prioritet før ditt krav.

2. Gå den sivile veien, som er å møte opp på døra og si hei. Som oftest fungerer dette, men det har noen tvilsomme sider ved seg, og det kan bli en fysisk konfrontasjon, som selvfølgelig ikke er heldig. Det er ingenting ulovlig med å møte opp på døren hos en du har kjøpt noe hos og si at du skal plukke opp varen som han ikke har levert ennå. Om det eskalerer derimot, så kan du holdes ansvarlig, men vil si at i 8 av 10 tilfeller, så får vedkommende panikk og returnerer pengene om han har de. Er nok en reell sjanse for at vedkommende ikke har penger, og da er dette også fånyttes. 

3. La det ligge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vegard# skrev (1 time siden):

Kjenner jeg blir litt provosert av dette svaret. Trådstarter har på ingen måte en forpliktelse til å bruke egne penger på å engasjere advokat fordi andre barn potensielt kan bli svindlet. Og det kommer på toppen av sjansen for at å hente inn advokatbistand ender opp med å koste mye mer enn pengene som gikk tapt, hvis trådstarter i det hele tatt ser noe til de. 

Det var kanskje klønete formulert, jeg mener ikke han har noe forpliktelse i det hele tatt men en sak man i utgangspunktet kunne være prinsippsterk i, men som du selv poengterer ikke for enhver pris og det er jeg enig i. Kan godt hende jeg har latt det ligge selv avhengig av størrelse på beløp, den psykiske tilstanden til den kriminelle osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...