Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Optiker her, fyr løs om dere trenger hjelp eller lurer en ærlig mening om briller, linser osv:),


tutut

Anbefalte innlegg

Gaea skrev (46 minutter siden):

Er ikke optiker, men annet helsepersonell og med noe erfaring innen synshjelpemidler og vet det finnes filterbriller som kan være til hjelp. Disse kan man få dekket av NAV.  Disse filterbrillene kan også brukes når det er mørkt, for å unngå å bli blendet av lyset fra biler, uten at det går på bekostning av å se dårligere i mørket. Filterbriller kan evt også hjelpe ved redusert kontrastsyn. Pasienten må henvises øyelege som kan dokumentere lysømfintlighet og nedsatt syn. Henvisning til øyelege kan gjøres via fastlege eller optiker.

Jeg kan ta noen eksempler:

Emmetrop, astigmatisme, V.A, BIN, VOLK, ISN'T regel fulgt, akkomodere, autorefraksjon, retinoskopi osv. 

Min oppfatning er at optikere ikke helt skriver slik at verken pasienter eller til og med andre fagpersoner forstår som skrives i journalnotatene. Altså, jeg synes at optikere er veldig dyktige, men dette med å gjøre kunnskapen litt mer allmennforståelig er kanskje noe optikere bør jobbe med.  Jeg har et veldig bevisst forhold til dette selv, prøver å skrive journalnotater og epikriser på en slik måte slik at pasienter forstår, prøver å beskrive bedre fremfor å bruke for mye "stammespråk" og forkortelser. Tanker og meninger om dette?

Yes noe kan man få dekket, hvis behovet er der og påvikrer livskvaliteten, så det er en bra ting.

Jeg er enig med deg i at det er litt komplisert med forkoltelsene. det er først og fremst for at vi skal skjønne de og evt øyelege. Det er rett og slett slik de har lært oss på skolen. Jeg er veldig fan av å forklare pasienten hva som står på brilleseddellen før jeg gir den. Men andre optikere er ikke så opptatt av det ja. 

Emmetrop: Ingen synsfeil 
Hypermetrop: Langsynt -(ser på avstand og nært, men trenger pluss)
Myop: Ser på nært men ikke avstand- (trenger minus korreksjon)
Astigmatisme: Tricky, men korte svaret er at hornhinnen vår er ikke helt symetrisk. Og for å rette på det såkalte skjeve hornhinnen, trenger man litt forskjellig styrke i glasset.  Har du -1 i glasset så flyttes fokuspunktet til netthinnen. Har du f.eks -1,00 og -0,50 i cylinder, så har du (skjev hornhinne). Da må man flytte to punker istedenfor en. 
VA: Va står for visus, som er målenheten for skarpsyn. Altså hvor godt du ser. VA kan noteres litt forskjellig, men bruker man en såkalt Snellen VA og har 1,0, så betyr det mer eller mindre at du ser godt. 
BIN: står for binokulært, altså begge øyenen
HØ: høyre øye, VØ: venstre øye: OD: høyre øye, OS: venstre øyet.  En kan bruke alle de.
Akkomodere: Hvor mye øyene kan gi i pluss, altså holde fokus. Jo eldre, jo dårligere. Tar du liten skrift 50cm foran deg så kan du se det klart. Tar du det 25cm foran deg og det fortsatt er klart, så har du akkomodert 25cm. Vi måler det i Dioptrier og ikke cm da. 
Dioptrier: Synsfeilen resses med f.eks. -1,00D (dioptrier). Det er altså brytekraft av lyset
Autorefraktor: Refraksjon er å finne styrkefeilen. Autorefraktor er en maskin som du ser gjennom. Den måler styrken sånn ca.
Retionoskopi: Retina- sensordelen av øyet. Skopi: Se. Så man se på retina, men ikke for å se på selve blodårene. Man ser på en refleks og bruker refleksen til å estimere styrkefeilen. Man legger + eller - for å nøytralisere refleksen og dermed finne glassstyrke. Man gjør det på barn, psykisk hemmende eller andre som ikke kan kommunisere. ( kan gjøres på alle) 
ISNT regel: Inferio, Superior, Temporal, Nasalt. Man snakker om pappilen i øyet, også kalt synsnerven. Inferior rim er tykkere enn superior som er tykkere enn nasalt rim som er tykkere enn den temporale. Om det er slik hos en pasient, så skriverer vi isnt fulgt. 
VOLK: volk er en linse som har styrke på vanligvis 90Dioptrioer. Man bruker den med spaltelampe til å se på baksiden av øyet(netthinnen). Dermed kan få en 3D bilde av innsiden av øyet og kan gjøre forskjellige vurderinger. 

om du har flere spm, bare fyr løs. spennende at du har vært bort i disse. 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjempeflott beskrivelse! Og bra du forklarer pasienten :) Det er så viktig. Det skaper gjerne mindre bekymringer, mer oversikt og gjør pasienten lettere i stand til å ta informerte valg .

--- 

En annen kommentar, kanskje greit å spørre pasienter om blodtrykket deres eller be fastlegen følge med, spesielt hvis de har suspekte krysninger. Kan tyde på økt trykk og da vil du gjerne behandle det før det gir øyeskade :)

Lenke til kommentar
5 hours ago, :utakt said:

Jeg får helt mark av å ha noe på øyet. Rusk, hårstrå, hva som helst. Det er noe av det mest irriterende jeg vet om. Hvordan kan jeg overtale meg selv til å bruke linser? Bare at jeg ser noen holde linsen på fingertuppen og føre den mot øyet får det til å grøsse i meg. Men jeg er lei av briller som må pusses hele tida ... 

Hehe. Jeg var akkurat der selv. Det jeg ikke visste, var at man kan ta på det hvite på øyet uten at det gjør vondt.

Det er litt rart i starten å ha på linser, men det gikk overraskende greit å vende seg til det. Når jeg bruker linser, har jeg med øyedråper også, som jeg tar når det trengs.

Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (2 timer siden):

Jeg var hos optiker for første gang i 2007 og fikk linser.

Har aldri vært hos optiker siden og har bare bestilt meg sterkere linser, begynte på -1.25 mener jeg og bruker nå -2.25.

Hva tenker du om dette?

fyfyfy! ikke bestill styrker uten å oppsøke optiker. Dette særlig når det gjelder minus.

Grunnen er : Øynene kan gjøre opp for minus, (gi mer plussstyrke). Når dette skjer jobber øynene aktivt for å kompensere for for mye minus. Dette er ikke bra for øynene, og kan gi symptomer som bla. Hodepine og mer. En styrke endirng på -0,25 gjør nok ikke særlig av seg. Men forskjellene er mye, og dumt om det er feil.

 

Sett bort fra linsene, linsetilpassing og retilpassing: Bør oppsøke optikeren 1 gang hver 1-2 år. Hver år om du er utsatt for noe spes. Hver 2. år hvis du ikke har noe indikasjoner. Det er mye som kan skje med øyner, øyehelse og resten av kroppen som du ikke legger merke til. Man vil gjerne avdekke ting før de blir symptomatiske. Akk som blodprøve, tannlege osv.. en gang i ni og ned.  

Lenke til kommentar
Gaea skrev (1 time siden):

Kjempeflott beskrivelse! Og bra du forklarer pasienten :) Det er så viktig. Det skaper gjerne mindre bekymringer, mer oversikt og gjør pasienten lettere i stand til å ta informerte valg .

--- 

En annen kommentar, kanskje greit å spørre pasienter om blodtrykket deres eller be fastlegen følge med, spesielt hvis de har suspekte krysninger. Kan tyde på økt trykk og da vil du gjerne behandle det før det gir øyeskade :)

Yes. fagord vil jeg selv ikke høre fra jursist, lege, kirurg osv. Så jeg gjør det samme back:)

Ja vi blir egentlig opplært i måle blodtrykket, men det er en sjelden ting å se i klinikken. Ofte spørr vi pasient om de har høyt blodtrykk, om de følger med på det, om de drar til fastlegene ofte og mer. I tillegg ser vi på blodårene i øya ( som er sykt kult). De forteller oss ganske mye om både øye og noe om pasientens helse generelt

Lenke til kommentar
Gaea skrev (8 minutter siden):

Haha. Fikk meg til å tenke på min eksforlovede som sovnet med linsene stående rett ut av øyet når han var full. Han sov ofte med øynene åpne, og var litt sløv med å ta ut linsene når han var full.

hahah! Ja det er sant. Man bør ikke sove med de eller gå med linser hele dag. Bør avlaste litt på morningen og kvelden. Men optikere vet godt mange er sløve med å ikke ta av. Man kan og se tegn på det i øyet x) I mean hvis han var full så klandrer vi ikke han xD

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 timer siden):

Jeg bruker linser. -0.5 og -0,75 hhvis venstre og høyre. Pluss at jeg har korreksjon for skjeve hornhinner(tror jeg?). Jeg velger hvertfall noe som heter "Sylinder" og "Akse". Jeg bruker såkalte månedslinser og bytter ca en gang i mnd. Nå har jeg hatt samme styrke i 5-6 år, men får årlig spørsmål om ytterligere synstester. Er det egentlig vits å gjøre noe før jeg merker at jeg ser dårligere?

Halla! Velger du sylinder og akse så har du korreksjon for skjeve hornhinner! Du har helt rett i det. 

Så lenge du vasker linsene, har god øye og hånd hygiene og disse linsene gir deg god syn så har du egentlig ikke behov for å oppsøke optiker mer enn 1 gang i året. Jeg anbefaler at du booker time hos din optiker siden det er lenge siden du har oppsøkt optiekren. Vi sjekker nemlig også øyehelse og ikke kun linsene. Tipper også du har økt bittelitt i styrke, så like greit å få freshe styrker.

Om du venter til du merker at det blir dårligere så kan det være noe annet enn linsene. Altså styrke endringer skjer saaaakte og ikke plutselig. Det er da muligheten for at du ikke merker at de faktisk er noe dårligere enn det de var før. 

Plutselige endringer, rødt øye, smerte eller noe sånt så bør du ta av linsene asap, og oppsøke hjelp ❤️

Lenke til kommentar
tutut skrev (9 minutter siden):

Yes. fagord vil jeg selv ikke høre fra jursist, lege, kirurg osv. Så jeg gjør det samme back:)

Ja vi blir egentlig opplært i måle blodtrykket, men det er en sjelden ting å se i klinikken. Ofte spørr vi pasient om de har høyt blodtrykk, om de følger med på det, om de drar til fastlegene ofte og mer. I tillegg ser vi på blodårene i øya ( som er sykt kult). De forteller oss ganske mye om både øye og noe om pasientens helse generelt

Today I learned, det var jeg faktisk ikke klar over, at dere optikere i utgangspunktet også bli opplært i å ta et blodtrykk, men det gir mening i og med sammenhengen mellom høyt blodtrykk -> høyt trykk i øyet -> øyeskader.  Gir samtidig mening at det ikke i utgangspunktet skjer så ofte i og med at mange måler blodtrykket hjemme eller at det blir tatt hos fastlegen, på sykehjemmet osv. Regner vel med dere oftere måler øyetrykk enn blodtrykk. Og ja, øynene sier faktisk mye om helsa ellers.

tutut skrev (8 minutter siden):

hahah! Ja det er sant. Man bør ikke sove med de eller gå med linser hele dag. Bør avlaste litt på morningen og kvelden. Men optikere vet godt mange er sløve med å ikke ta av. Man kan og se tegn på det i øyet x) I mean hvis han var full så klandrer vi ikke han xD

Haha.

Lenke til kommentar
tutut skrev (43 minutter siden):

Halla! Velger du sylinder og akse så har du korreksjon for skjeve hornhinner! Du har helt rett i det. 

Så lenge du vasker linsene, har god øye og hånd hygiene og disse linsene gir deg god syn så har du egentlig ikke behov for å oppsøke optiker mer enn 1 gang i året. Jeg anbefaler at du booker time hos din optiker siden det er lenge siden du har oppsøkt optiekren. Vi sjekker nemlig også øyehelse og ikke kun linsene. Tipper også du har økt bittelitt i styrke, så like greit å få freshe styrker.

Om du venter til du merker at det blir dårligere så kan det være noe annet enn linsene. Altså styrke endringer skjer saaaakte og ikke plutselig. Det er da muligheten for at du ikke merker at de faktisk er noe dårligere enn det de var før. 

Plutselige endringer, rødt øye, smerte eller noe sånt så bør du ta av linsene asap, og oppsøke hjelp ❤️

Jeg har linsene i en måned om gangen uten å ta dem ut, deretter sover jeg en natt uten. Ellers tror jeg du misforstår. Jeg har vært til årlig kontroll 5 ganger nå siden jeg startet med linser og får bare samme svar tilbake hver gang: Alt OK og ingen endring i styrke. Det er det som føles ganske waste. Hvis det liksom skal være endringer fra år til år, hvorfor tar så mange laseroperasjon?

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (36 minutter siden):

Forsøkte linser flere ganger.... uten at noe fungerte for meg. De billigste brillene Synsam kunne tilby meg var 6000 kr- for glass alene + innfatning utenom. Brilleland lå ikke så langt bak. Alt for dyrt for en som er ufør.

 

NAV har vel ordning for støtte til briller, men jeg vet ikke nøyaktig hva som må til for å få den. https://www.nav.no/briller-kontaktlinser-for-synshemmede#hvem

Lenke til kommentar

jeg ble for 2,5 år siden utsatt for en ulykke hvor jeg ble påført en hjernerystelse. Slet med mye hodepine, utmattelse, kvalme og what have you i ettertid. Ett par år etter ulykken dro jeg til en optiker litt ut av desperasjon for å prøve å finne noe galt. Her ble jeg undersøkt av en Dansk optiker, selve synet mitt var det ikke noe galt med utover hva som er forventet for alder og noe en normalt sett ikke ville si at krevde briller for utenom en data/avlastings brille om en jobber mye med PC.

Dog observerte han at linsen i øyet vibrerte / konstant søkte etter fokus. Vi testet mye forskjellige styrker og endte opp med å finne en styrke hvor øynene fikk hvile, og etter jeg har fått disse brillene er symptomene mye mildere enn før jeg fikk de. Jeg fikk fortalt av optiker at dette er noe som ofte er observert etter hjernerystelser da det kan oppstå skade på synsnerven, i Danmark gjennomgår de fleste som har blitt utsatt for betydelige hjernerystelser en rehabilitering hvor øyet/synsnerven blir trent opp til å fungere slik den skal igjen, men i Norge er denne typen behandling ikke eksisterende i det offentlige helsevesen. Er dette noe du har hørt om og opplever å streve med i ditt yrke som optiker? Min Danske optiker opplevde det som svært frustrerende at det er så lite fokus og kunnskap om dette i Norge.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
12 hours ago, tutut said:

Brillebruk forverrer ikke øyehelsen på noen måte (gitt riktig styrke) heldigvis. Så dette er en safe choise. Kort sakt så sitter myke linser på øyet og dekker hele hornhinnen.  Myke linser slipper gjennom oksygen (er oksygen gjennomtrengelige) til en viss grad. Forskjellige modeller gir forskjellig oksygentilførsel. Øyet trenger oksygen, og optikeren tilpasser en god linse som passer deg.
Det finnes harde linser og. Disse hviler på tårefilmen (tårene i øyet). De dekker ikke hele hornhinnen, og slipper oksygen ca som normalt. De krever mer tilvenning i starten, men gir bedre syn, og oksygentilførsel.

Siden du er 50 så regner jeg med det at er gråstær som foresaker plussen. (kan hende jeg tar feil her altså). Operesjonen her ville vært en grå stær operasjon og ikke laser. Da skifter man rett og slett linsa i øya siden den er blitt gammel og grå. tingen er at det offentlige har lang ventetid hvis du er kvalifisert. Private kliinikker finnes, men de koster jo en god del, alt fra 20-50k pr øye ut ifra ossen linse du skifter til. 

Laser operasjon former hornhinnen slik at du ikke behøver fult like mye (eller ingen) brille. Denne koster og desverre. Gjør du laser, så har du fortsatt alders problematikken fra linsen (gråstær) i øyet som alle får så lenge de er gamle (som hvitt hår, så går man hvit linse og)

Husk det er risiko med alt av operasjoner. Hvis en brille fikser problemet så kan jo det være en fin løsning. Evt linser om du ikke er glad i briller

Liten fakta: Hvis du går for linser, så kan du jo prøve eller høre med optikeren om du er kanditat for monovision. Her setter du en linse på ett øye og en annen på det andre. Det ene øye vil da se på avstand og det andre på nært. Altså progressive linser! Hjernen fikser opp i resten. Da ser du på avstand og nært. Eneste ulempen er at du ikke får 100% avstandssyn eller 100% nærsyn, man ganske godt!

Takker

Jeg tok siste synssjekk for et halvår siden og fikk ingen indikasjon på sykdom i øyet. Hos meg så er det nok altfor mye skjermbruk i jobb gjennom snart 30 år som har ført til det kombinert med aldersbetinget.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gaea skrev (3 timer siden):

Today I learned, det var jeg faktisk ikke klar over, at dere optikere i utgangspunktet også bli opplært i å ta et blodtrykk, men det gir mening i og med sammenhengen mellom høyt blodtrykk -> høyt trykk i øyet -> øyeskader.  Gir samtidig mening at det ikke i utgangspunktet skjer så ofte i og med at mange måler blodtrykket hjemme eller at det blir tatt hos fastlegen, på sykehjemmet osv. Regner vel med dere oftere måler øyetrykk enn blodtrykk. Og ja, øynene sier faktisk mye om helsa ellers.

Haha.

det stemmer, eller nyere kull blir i allefall opplært. Glemte helt øyetrykk hehe. Vi måler som regel på alle voksne. Bare bare at øyetrykket kan være regulert av andre ting og. Grønn stær (galukom) er høyt trykk i øyet kort forklart. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Jeg har linsene i en måned om gangen uten å ta dem ut, deretter sover jeg en natt uten. Ellers tror jeg du misforstår. Jeg har vært til årlig kontroll 5 ganger nå siden jeg startet med linser og får bare samme svar tilbake hver gang: Alt OK og ingen endring i styrke. Det er det som føles ganske waste. Hvis det liksom skal være endringer fra år til år, hvorfor tar så mange laseroperasjon?

aha! bekalger, trodde du ikke oppsøkte optiker. Det stemmer, det finnes linser for det og!
I mean kan jo drøye den 1,5 år til 2 år, om du ikke merker noe ulemper også. Det er i allefall lurt med årlig -2årig maks. 

Får jeg spørre om du betaler for etterkontrollene? Finnes noen steder som tilbyr årlig gratis etterkontroll om du har linseabonoment ( blir litt billigere og) 

Lenke til kommentar
tutut skrev (13 minutter siden):

Får jeg spørre om du betaler for etterkontrollene? Finnes noen steder som tilbyr årlig gratis etterkontroll om du har linseabonoment ( blir litt billigere og) 

Jeg husker ikke hva det koster. Abonnement er ikke aktuelt, jeg bestiller kun en gang i året og finner såpass gode priser at det ikke er noe å spare på abm for tida.

Lenke til kommentar

Hei og takk til TS for en veldig nyttig tråd! 

Litt om meg: jeg har brukt dagslinser i ca. 20 år fra merket Dailies aquaComfort plus men nå skal denne produsenten avslutte. Da jeg var hos optiker i høst fikk jeg anbefalt en annen type men dum som jeg var noterte jeg meg ikke navnet. Jeg hadde også et ganske stort lager igjen av dagslinser fra Dailies å bruke opp. Og nå er jeg her at jeg må kjøpe linser (riktignok i samme styrke som jeg har hatt i noen år nå). 

Kan TS anbefale en type/merke dagslinser som et alternativ til Dailies AquaComfort plus? 

Lenke til kommentar
Gjest e4b17...d35

Jeg sliter med å finne brillekjede jeg føler jeg kan stole på.

Dvs en er flink til å ta testene, slik at jeg føler at resultatet stemmer og som faktisk selger inn det som er best for meg og ikke absolutt skal ha høyest mulig sum på kassalappen. (Et salg som gjør at kunden kommer tilbake neste gang er et bedre salg en et stort et som skremmer kunden over til annen kjede...)

Du har ikke som jeg har sett sakt hvor du jobber, så uavhengig av det, hvilken kjede går innad i bransjen som den beste, og hvilken bør jeg styre unna?

Skulle hatt en ny sjekk nå, men har skrekken etter forrige gang hvor jeg nesten føler meg lurt.

Anonymous poster hash: e4b17...d35

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...