Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har begynt å tåle alkoholholdige drikker dårlig de siste årene


Cerent

Anbefalte innlegg

Hei,

De siste årene har jeg begynt å tåle alkohol dårlig. Når jeg drikker noe så kjenner jeg en slags svie øverst i mageregionen og lett kvalme. Det virker som om det er verst når jeg drikker cider, men kjenner det bra av andre drikker også. Det dempes litt om jeg drikker til mat. Det virker helt bortkastet for meg å drikke alkohol da jeg blir dårlig før jeg blir beruset. Lurer på hva det kan skyldes, har vært slik de siste årene, tror det begynte gradvis i slutten av 30-årene. Nevnte det for en fastlege en gang og han mente at det bare var å la være å drikke alkohol siden det uansett ikke er sunt, men hadde ikke noen forslag til hva det kunne skyldes. Er uansett nysgjerrig på hva det kan skyldes, er jo litt kjipt, men greier meg jo... Noen som har noen lignende erfaringer eller forslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har problemer med at magesyre kommer opp i spiserøret (reflux) og skaper dette ubehaget du beskriver. Det er værre litt utifra hva jeg spiser og drikker, så kanskje det er forklaringen?

Jeg bruker syredempende nexium for å redusere problemet for min del.

Ellers så er det jo ikke noe stort problem å ikke drikke alkohol, slik jeg ser det. Kunne vært langt værre! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan være magesår eller syre..... Jeg tror jeg har sykt god mage, men om jeg blander medisiner og alkohol så får jeg litt syre... også om jeg spiser noe som heter Naproxen mot betennelse. 

Motmiddel er reseptfri Omeprazol som er noe lignende som i posten over.

Men har aldri vært plaget annet enn dette, og bare de senere årene at jeg har oppdaget omeprazol mot sur mage.

Ellers så er anbefalning av meg å drikke et halvt glass Kefir daglig, og eventuelt spise bakterie tablett.

Dette er ganske viktig for alle egentlig. Har kommet mye forskning i det siste på hvor viktig magen er for hode, psyke og helse.

Årsaken til at jeg og den over mistenker sur eller sår mage, er at det er verre når du ikke spiser. Noen har dårligere mage enn andre, og det anbefales ikke å drikke alkohol på helt tom mage...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Mageproblemer er utrolig diffuse og det kan skyldes veldig mye. Det er sjelden verdt å undersøke langt mindre diagnosere med mindre du har symptomer på f.eks kreft. Jeg er helt enig med legen din. Dette er en ypperlig sjans til å slutte å drikke noe kroppen din uansett ikke skal ha.

Ut ifra det du beskriver vil man nok umiddelbart mistenke magesår som nevnt over. Det er også utrolig vanlig.

https://www.helsenorge.no/sykdom/mage-og-tarm/magesar/

Lenke til kommentar

OC-freak kan være inn på noe her. Vi skal ikke se bort fra at du har et problem med en lukkemuskel eller en spiserørsbetennelse, eller begge. Årsaken kan være f.eks mellomgulvsbrokk.

Skriv en liten "dagbok" 1-2 ukers tid på hva du spiser/drikker og hvilke symptomer du opplever. Bestill så ny time hos fastlegen. Hvis det er en midlertidig betennelse, kan medikamentell behandling være løsningen. Hvis ikke, må det gjøres en gastroskopi i spesialisthelsetjenesten for å avdekke hva som foregår. 

Lenke til kommentar

Nå er jo det litt privat, men hva slags alkoholbruk snakkes det om? Og er det noe medisin med i bildet? Er sobril og Naproxen jeg reagerer på om jeg drikker alkohol, så da avstår jeg helst eventuelt tar en omeprazol om det er bryllup eller vennetreff etc.

Du skal være ganske hard på flaska eller spise feil for å få magesår.

Fetteren min fikk det tidlig i 20-30 årene men han er fælt plaget av alkoholisme.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 13.3.2023 den 12.50):

Nå er jo det litt privat, men hva slags alkoholbruk snakkes det om? Og er det noe medisin med i bildet? Er sobril og Naproxen jeg reagerer på om jeg drikker alkohol, så da avstår jeg helst eventuelt tar en omeprazol om det er bryllup eller vennetreff etc.

Du skal være ganske hard på flaska eller spise feil for å få magesår.

Fetteren min fikk det tidlig i 20-30 årene men han er fælt plaget av alkoholisme.

Naproxen anbefales vel ikke kombinert med alkohol:

https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-naproxen-mylan-630506

»Alkohol bør ikke benyttes samtidig med naproksen da faren for blødninger kan øke, spesielt blødninger og sår i mage og tarm som kan være dødelige. 
Eldre har større risiko for å få bivirkninger av dette legemidlet.»

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Naproxen anbefales vel ikke kombinert med alkohol:

https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-naproxen-mylan-630506

»Alkohol bør ikke benyttes samtidig med naproksen da faren for blødninger kan øke, spesielt blødninger og sår i mage og tarm som kan være dødelige. 
Eldre har større risiko for å få bivirkninger av dette legemidlet.»

Er fullt klar over dette, men vet at med allt jeg har utsatt min mage for at jeg har sterk mage...

Bonus Fetteren min som er blod alkoholiker, fikk magesår kun av pils.

Jeg har aldri hatt magesår, men kan få sure oppstøt raping osv av sobril og brennevin.

Men dette er sjelden, dvs at jeg blander beroligende og alkohol..

Men på bryllup, venne og slektstreff så blir det gjerne en sobril noen øl og whisky.

Pleier ikke blande naproksen og alkohol men tar omeprazol om jeg spiser naproksen. Sist når jeg hadde betennelse oppi nesen tror jeg det var.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...