Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nøkkel er på avveie, utleier nekter å bytte lås.


Monalisa

Anbefalte innlegg

Den tidligere leietaker har mistet en nøkkel til min leilighet. Jeg vil ha en ny lås, men utleier nekter. Jeg skulle bare stole på at vedkommende ikke ville låse seg inn.

Jeg håper jeg får et snarlig svar om dette.

 

Mvh

Mona

Endret av Uderzo
endret tittel til noe mer beskrivende
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Monalisa skrev (5 minutter siden):

Den tidligere leietaker har mistet en nøkkel til min leilighet. Jeg vil ha en ny lås, men utleier nekter. Jeg skulle bare stole på at vedkommende ikke ville låse seg inn.

Jeg håper jeg får et snarlig svar om dette.

 

Mvh

Mona

Ny låssylinder koster 200 kr og du kan bytte relativt enkelt selv. 

Mistet nøkkel er svært lite farlig, hvis tidligere leietaker hadde ønsket så kunne hun/han gått og kopiert en nøkkel i stilhet (det koster under 100 kr å få en kopi av en nøkkel). 
Nøkler er i hovedsak et system for ærlige folk, 

Lenke til kommentar
HW1 skrev (23 minutter siden):

Ny låssylinder koster 200 kr og du kan bytte relativt enkelt selv. 

Mistet nøkkel er svært lite farlig, hvis tidligere leietaker hadde ønsket så kunne hun/han gått og kopiert en nøkkel i stilhet (det koster under 100 kr å få en kopi av en nøkkel). 
Nøkler er i hovedsak et system for ærlige folk, 

Takk for svar. Vi har et spesialsystem hvor nøklene er spesialbesilt. Nøklene skal passe til felles inngangsdør og til enhver bolig. Utleier oppe hadde en montør, bestilt av utleier som også mistet nøkkelen. Dvs at hvis vedkommende som har " mistet " nøklene kan ta seg inn i gangen hvor det står el- sykler m.m. og inn i våre leiligheter.

 Utleier hevder at dette vil koste han kr 5000,-. Jeg vet at nøklene er dyre da de er spesiallagde. Må ikke utleier stå for kostnadene og bytte låser for oss alle ?

Hilsen Molisa

Lenke til kommentar
Dubious skrev (23 minutter siden):

Alle som skal leie ut bør bytte ut låsen i døren med elektronisk lås, eller ihvertfall standard lås hvor det tåles at nøkler mistes

Leietaker trenger også tilgang til oppgangen, her er det ikke bare å skifte lås da flere har nøkkel og trenger å komme inn til sine leiligheter.

Lenke til kommentar
  • Uderzo endret tittelen til Nøkkel er på avveie, utleier nekter å bytte lås.
20 minutes ago, Odaln said:

Leietaker trenger også tilgang til oppgangen, her er det ikke bare å skifte lås da flere har nøkkel og trenger å komme inn til sine leiligheter.

Selvfølgelig kan leietaker bare skifte låsen i døren inn til leiligheten. Leietaker må da bruke en nøkkel i felles inngangsdør og en annen i døren til leiligheten. Dette er ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (20 minutter siden):

Selvfølgelig kan leietaker bare skifte låsen i døren inn til leiligheten. Leietaker må da bruke en nøkkel i felles inngangsdør og en annen i døren til leiligheten. Dette er ikke uvanlig.

Nå var vel huseier bekymret for at nøkler til felles inngangsdør var mistet. Hvordan dette løses ved å bytte lås til leiligheten skjønner ikke jeg. 

Lenke til kommentar

Utleier har ingen plikt til dette. Nøkler er på avveie hele tiden. Tror du den nøkkelen du refererer til er den eneste som er på avveie? Hvis man skulle bytte låssystem hver bidige gang en nøkkel blir borte, så blir det noen kroner ja. 

Derfor er digitale systemer fremtiden.

Lenke til kommentar
Monalisa skrev (18 timer siden):

Utleier hevder at dette vil koste han kr 5000,-. Jeg vet at nøklene er dyre da de er spesiallagde. Må ikke utleier stå for kostnadene og bytte låser for oss alle ?

Strent tatt er det den førre leigetakaren som er ansvarleg for kostnadane opp mot utleigar. Så utleigaren skal eigentleg ikkje trenge å måtte dekke denne kostnaden sjølv, den kostnaden kan/bør krevjast inn frå utleigaren som mista nøkkelen.

 

Eg tenkjer at å krevje at utleigar byttar systemlåsane er ein dårleg framgangsmåte, særleg med tanke på at du bør ha ein grei tone med utleigar også i framtida. Den gode nyheita her er at dersom du mister ein nøkkel så viser denne saka at utleigar ikkje vil kreve inn erstatning frå deg.

Det fyrste du bør få avklart er kva som har skjedd med nøkkelen. Det er forskjell på om nøkkelen er mista eller om den er på avveie. Ein mista nøkkel som ikkje er merka med namn/adresse har veldig liten sannsynlegheit for å ende opp i din lås, særleg om den også er mista ein stad der det er vanskeleg å finne den som ute i skogen eller i sjøen. Ein nøkkel på avvege derimot er ei større utfordring ettersom ein må anta at den som i dag besitter denne nøkkelen også veit kva dører nøkkelen låser opp.

Om nøkkelen er på avvege og det er ein sjangs for at uvedkommande kan låse seg inn til deg så bør du gjere tiltak. Det fyrste tiltaket er å bytte låsen på di eiga inngangsdør eventuelt montere ein ekstra lås. Dette er ein liten kostnad som utleigar bør dekke, er du klar for litt krangling kan du enkelt å greit holde tilbake kostnaden frå husleiga slik at utleigar eventuelt må starte ein rettslegprosess for å kreve inn beløpet ved å dokumentere at dette var ein kostnad du ikkje har rett til å trekk frå husleiga.

Om utleigar er veldig vanskeleg så er det ikkje ein veldig stor kostnad eller jobb å bytte låsesylinder på leiligheitsdøra, det gir deg i det minste ei tryggheit på at ikkje førre leigetakar kjem ramlande inn gjennom dørene.
Det bør likevel være i utleigars interesse å finne ei betre løysning, du har som leigetakar lov å bytte låsen for det er du somhar bruksretten på bustaden, men ofte så vil utleigar gjerne ha ein ekstranøkkel for å kunne låse seg inn i nødsituasjonar og liknande der det ikkje er tid til å varsle deg som leigetakar i god tid i forvegen. For dei aller fleste leigetakarar så er det uproblematisk at utleigar har ein ekstranøkkel liggande (det gir også leigetakaren ein tryggheit ved at utleigar kan låse deg inn om du skulle befinne deg i ein situasjon der det er du som har mista nøklane).

At uvedkommande kan ha tilgang til gangen og fellesareala kan du kompansere ved å låse syklar og liknande lause ting. Har du ein dyr sykkel så bør du uansett låse den når du delar gang med andre bebuarar. Ikkje at naboane dine nødvendigvis stjeler frå deg, men det kan være at ein av naboane dine ein dag gløymer å låse ytterdøra slik at andre kan spassere rett inn og stjele sykkelen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse spesialbestilte systemnøklene skal liksom være umulig å kopiere - Endel borettslag og sameier typisk i blokk bruker slike fortsatt.   I slike system, hvis nøkler kommer på avveie så kan det fort være at alle låser til fellesområder også må byttes eller kodes om av låsesmed. Bortkomne nøkler skal meldes til styret så de kan ta aksjon. Koster fort 700+ for hver ny nøkkel + evt admin gebyr som borettslaget/sameiet har vedtatt.

Dvs sikkerheten hviler både på at nøkler ikke er i sirkulasjon hos uvedkommende eller har blitt kopiert.  Nøkler som i teorien ikke skal være mulig å kopiere - får man også enkelt kopiert på nærmeste "Skomaker & Nøkkelservice".  Det er heller ikke ulovlig.   Vil si at denne typen sikkerhet dermed er lite verd, men kan fungere om alle er samvittighetsfulle og tar godt vare på nøklene.  Ellers blir det typisk mye innbrudd/tyveri i fellesområder og garasjer om ikke annet. (Ihvertfall i stor-Oslo)

Det beste er om sameiet/borettslaget tar overgang til elektronisk lås - f.eks. Yale Doorman og med nøkkelbrikker.  Da kan man enkelt sperre de nøkkelbrikkene som er kommet bort både fra leilighet og fellesområder.  Litt knotete å endre master-koden på Yale (skru av panel osv) men det gir også en sikker løsning om leieboerne har hatt denne koden eller ved eierskifte så ny eier kan være trygg på at forrige eier ikke har tilgang.

Lenke til kommentar

Vil også legge til at grunnlaget for om dette er noko du kan kreve frå utleigar kjem ann på kva som er avtalt.

Om du signerte husleigeavtalen med informasjon om at ein av nøklane var på avvege og utan ein avtale om at låsesystemet skulle bytast så har du nok godtatt leilegheita slik som den stod og slik som du var opplyst om forholda.

Om dette er noko du har fått vite om no fyrst i ettertid så kan du pårope dette som ein mangel etter husleigelova:

Sitat

§ 2-4.Manglende opplysninger om husrommet

Det foreligger en mangel dersom leieren ikke har fått opplysning om forhold ved husrommet som utleieren kjente eller måtte kjenne til, og som leieren hadde grunn til å regne med å få. Dette gjelder likevel bare når det kan antas at unnlatelsen har virket inn på avtalen.

At det ikkje er berre du (og eventuelt utleigar) som har nøkkel og dermed adgang til leilegheita vil heilt klart være opplysningar som du hadde grunn til å forvente å få, og som fort kunne føre til at du ikkje hadde signert leigeavtalen og heller funnet deg ein anna bustad.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...