Gå til innhold

Anmeldelse: The Settlers: New Allies


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes faktisk at det er en bragd å ødelegge en så god serie som Settlers egentlig er.

Dette nye spiller har ingenting med Settlers å gjøre.

Kommer ikke til å bli kjøpt på salg engang.

Og synes at 5/10 er faktisk en optimistisk score :) hadde gitt det 3/10, hvor alle 3 poengene hadde vært for grafikk. For gameplay er en katastrofe.

Og ja jeg har prøvd spillet i 1,5 timer ca. Og jeg klarte rett og slett ikke å spille det mer. Gørr kjedelig og totalt flådd for Settlers DNA.

Spille skulle ikke hatt navnet Settlers faktisk da det virkelig ikke har noe med Settlers serien å gjøre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Av og til må man bare lure på hva slags og ikke minst hvor mye dop toppene i spillselskapene har kjøpt med småpengene de tjener. Dette spillet ble lansert som bare "The Settlers" i 2018 med lanseringer i 2019 men ble utsatt til Q3 2020. I starten av Q3 ble spillet utsatt på ubestemt dato og pre-orders refundert. Med tanke på utsettelse så nært release er det lett å trekke konklusjon om at lukkede tester viste at spillere ikke var veldig fornøyde.

I januar 2022 dukket spillet opp på ny med lanseringsdato 17 mars 2022. I fra 20-24 januar ble det kjørt en lukket betatest som du kan finne videoer i fra på youtube og for å si mildt var ikke folk veldig fornøyde. Den 3 mars bare 2 uker før release ble spillet igjen utsatt på grunn av tilbakemeldingene de fikk gjennom beta testen.

Her er vi altså igjen nokså nøyaktig ett år senere med mer eller mindre det samme spillet, men med nytt flott navn og 2.5 user rating på metacritic.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TSamdal skrev:

Var også stor fan av originale settlers 2. Prøvde faktisk settlers 2 10th anniversary edition for noen uker siden. Var ikke klar over at dette faktisk var en remake, og en bra en som sådan. Absolutt verdt å spille også i dag! 

https://www.gog.com/game/the_settlers_2_10th_anniversary

 

Det er vel den eg må prøve meg på i staden. Tenkte eg skulle spele The Settlers 2 History Edition for å vaske ut smaken av New Allies, men blei svært skuffa over at musikken var erstatta med trasige midi-versjonar. Eg hadde originalen i CD-versjon, ein disk eg har framleis og drog fram for å samanlikne. Eg får berre ikkje til å spele utan den musikken, den er ein så stor del av stemninga og nostalgien for min del.
Lenke til kommentar
4 hours ago, Øystein.F. said:
7 hours ago, TSamdal said:

Var også stor fan av originale settlers 2. Prøvde faktisk settlers 2 10th anniversary edition for noen uker siden. Var ikke klar over at dette faktisk var en remake, og en bra en som sådan. Absolutt verdt å spille også i dag! 

https://www.gog.com/game/the_settlers_2_10th_anniversary

 

Det er vel den eg må prøve meg på i staden. Tenkte eg skulle spele The Settlers 2 History Edition for å vaske ut smaken av New Allies, men blei svært skuffa over at musikken var erstatta med trasige midi-versjonar. Eg hadde originalen i CD-versjon, ein disk eg har framleis og drog fram for å samanlikne. Eg får berre ikkje til å spele utan den musikken, den er ein så stor del av stemninga og nostalgien for min del.

Nå er vel problemet at History Edition er verdiløst, man bør heller skaffe The Settlers II Gold eller 10th anniversary remake.

Noe av den CD-musikken er opptak av den "trasige MIDI-en" og det øvrige er antakelig opptag av mer "trasig MIDI" som ikke ble med i utgangspunktet.

MIDI er ikke trasig, det er instrumentdata og du kan koble til det beste som eksisterer av synthesizere, samplere og trommemaskiner, eller litt mer lettvinte løsninger som ikke tar deg helt i mål men heller ikke låter elendig.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

 

5 hours ago, BadCat said:

Nå er vel problemet at History Edition er verdiløst, man bør heller skaffe The Settlers II Gold eller 10th anniversary remake.

Noe av den CD-musikken er opptak av den "trasige MIDI-en" og det øvrige er antakelig opptag av mer "trasig MIDI" som ikke ble med i utgangspunktet.

MIDI er ikke trasig, det er instrumentdata og du kan koble til det beste som eksisterer av synthesizere, samplere og trommemaskiner, eller litt mer lettvinte løsninger som ikke tar deg helt i mål men heller ikke låter elendig.

 

 

Musikken som kjem med history edition er ikkje ein gong opptak, det er reine midi-filer eg kan dra inn i Cubase og orkestrere sjølv om eg vil. Så jo, det er på sett og vis berre trasig midi-musikk, for den ferdigstilte musikken frå originalen der kvart spor var lenka til eit instrument før det heile vart miksa og mastra, er borte.

Eg gir deg rett i at midi ikkje er trasig, men erfaringa mi er at stort sett forstår folk raskare og lettare kva du meiner om du berre seier midi-musikk når ein skal skildre denne type lydbilete, men det fungerte openbert ikkje denne gongen ;) 

Her er eit døme på korleis musikken eigentleg var. Dette er same låt som i den andre av dei to videoane du posta. Videoen din viser derimot eit langt meir sofistikert lydbilete enn kva history edition byr på. Det er ganske grelt.

 

 

 

Lenke til kommentar

Joda det var jo slik på 90 tallet at den generelle oppfatninga var at midi var dårlig eller i alle fall middelmådig og ikke alle lydkort kom med like vellåtende instrumenter eller hadde mulighet til å endre instrumenter.

Jeg synes i alle fall det er ei gavepakke at jeg kan ta med midi fra Doom og II, Descent, Heroes of Might and Magic og II inn i studioet mitt og koble til synther. Dagens ferdigmiksede lydfiler som kommer med nye spill gir ikke de samme mulighetene til å jobbe videre med materialet.

Å studere mod og midifiler fra spill og demoer var slik jeg lærte å komponere egen musikk for 30 år siden. Man fikk et direkte innsyn i hvordan musikken var laget og i modulene fikk man samplingene også. I dagens ferdigmiksede lydfiler får man kun lytte til resultatet og lite kan bli lært av det direkte. Den følelsen når man deltar i sin første musikkcompo og innser at det ikke er en av de andre låtene folk mener er dårlig, det er den man selv har laget. Heldigvis gav jeg ikke opp selv om tanker om hvor meningsløst alt var gikk gjennom hodet. Litt stor fallhøyde i å kaste seg ut i konkurranse med veteraner og etablerte musikere når man selv er fersk. Det er vel ikke så mye bedre i dag når folk legger ut sitt første verk i Facebookgrupper eller på YouTube. De få konstruktive kommentarene drukner i mengden av hets og sjikane.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det er no ikkje så rart. Då SoundBlaster gjorde sitt inntog og vi brått fekk musikk som høyrdest ut som dei var spelt inn med ekte instrument, er det naturleg at ein ser på PC speaker-variantane som noko tafatte. Eg hugsar godt eg var litt seinare ute med lydkort enn nokre vener, og kor natt og dag forskjell det var på enkelte spel. Daggerfall til dømes, eg fant først ut det var musikk på det då eg spelte det hos ein ven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...