Gå til innhold

Nissan Leaf : Eldre modell - Tanker?


Ludvig86

Anbefalte innlegg

Hei! 
 

Jeg har sett litt etter en Nissan Leaf til fruen, for det aller meste til bruk som «til/fra-jobb-bil»

Hun kjører ca èn mil hver vei. Og den eldre dieselbilen, en Mazda 5, blir aldri kjørt varm og det har bydd på problemer flere ganger 😄

Men det jeg lurer på, er om det er noe spesielt man bør vite, se etter, modeller å unngå, kjente feil og lignende.

Takker for alle innspill!

//

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ludvig86 skrev (2 timer siden):

Hei! 
 

Jeg har sett litt etter en Nissan Leaf til fruen, for det aller meste til bruk som «til/fra-jobb-bil»

Hun kjører ca èn mil hver vei. Og den eldre dieselbilen, en Mazda 5, blir aldri kjørt varm og det har bydd på problemer flere ganger 😄

Men det jeg lurer på, er om det er noe spesielt man bør vite, se etter, modeller å unngå, kjente feil og lignende.

Takker for alle innspill!

//

Jeg ville ha sett etter en "norsk" bil, kontra en bruktimportert fra et annet land. Ellers er det bare det vanlige. Batteritilstand, km.stand, bulker/skader, historikk etc. Leaf var ganske "skuddsikre" allerede fra første generasjon. Vår gamle 2012-modell har ingen feil eller problemer, og har vært det rimeligste bilholdet jeg noensinne har hatt. Har i grunnen bare byttet vent.filter (ca. 250 kr), vindusviskere, bremseklosser (en gang) og ett 12V-batteri i hele bilens levetid.

Planen er å ha den til the bitter end. ☺️

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (På 27.2.2023 den 14.01):

Er ikke første generasjons Leaf kjent for å gå i stykker som følge av manglende batterikjøling?

I Arizona ja, vær derfor obs på bruktimporterte biler fra varme områder, men det trenger ikke være dårlig kjøp, en del av disse har fått nytt batteri og er dermed veldig attraktive igjen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Om du skal ha 24kWt så så for Gen2 som kom i midten av 2013 eller nyere. De har sort interiør og bedre plass i bagasjerommet så lett å spotte.

Disse har varmepumpe og bedre batterier enn de som kom før det, pluss mye annet småtteri som er forbedret.

Kjøper du en norsk bil så kan du bruke app til forvarming og starting av lading. Norske biler har blå detaljer i lyktene.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
On 2/27/2023 at 11:04 AM, Ludvig86 said:

Men det jeg lurer på, er om det er noe spesielt man bør vite, se etter, modeller å unngå, kjente feil og lignende.

Ligg unna elektrisk håndbrekk. Det er ikke godt nok for saltveiene våre og dyrt å skifte.
12V batteriet må lades jevnlig utenom kjøring. Det så ganske teit ut når jeg brukte startkabler på Leafen for å få høyspenningsrelet til å slå inn...
Forvent at brytere (cruisecontrol opp/ned, vinduer etc) må skiftes. 
Amerikanske biler har 6.6kW lader som jeg mener er ekstrautstyr på norsk versjon - arrester meg gjerne.

Ellers har jeg aldri hatt billigere bil i drift. INGEN reperasjoner, kun service. Ikke engang bremser har jeg trengt skifte.

Lenke til kommentar
10 hours ago, rozon said:

Ligg unna elektrisk håndbrekk. Det er ikke godt nok for saltveiene våre og dyrt å skifte.
12V batteriet må lades jevnlig utenom kjøring. Det så ganske teit ut når jeg brukte startkabler på Leafen for å få høyspenningsrelet til å slå inn...
Forvent at brytere (cruisecontrol opp/ned, vinduer etc) må skiftes. 
Amerikanske biler har 6.6kW lader som jeg mener er ekstrautstyr på norsk versjon - arrester meg gjerne.

Ellers har jeg aldri hatt billigere bil i drift. INGEN reperasjoner, kun service. Ikke engang bremser har jeg trengt skifte.

Elektronisk brekk burde man unngå ja. Disse feiler ofte og er meget dyre å fikse.
Gen 2 (som jeg nevnte over her) har fotbrekk som er enklere og mye mere holdbart.

Forøvrig ikke nødvendig å lade 12V batteriet på min 2014 modell så mulig de har fikset noe der og. Har prøvd å vedlikeholdslade det noen ganger men har knapt fått fylt på noe som tyder på at bilen har grei styring på det selv.
Skal sies at bilen alltid står parkert med strøm tilkoblet og ladegrense satt til 80%. Mulig det hjelper på helsen til 12V batteriet (som forøvrig virker å være det orginale fra 2014)

Og min norske bil har bare 3.3kW lader så du har nok rett i det med at 6.6kW var ekstrautstyr.

Det jeg missliker mest med min Leaf er:

Lydanlegget.. Tamme greier men greit nok til å høre på nyheter. FInnes vel utgaver med litt bedre BOSE anlegg.
Seteputen er ikke justerbar så jeg sitter litt ubehagelig. Kan vistnok fikses ved å legge noen skiver under festene til setet.

Servoen er for kraftig, og rattet er kjempelett å snurre på som betyr at man får veldig lite feedback fra veien. 

Men fruen som kjører bilen mest har ikke noe problemer med noe av dette og er topp fornøyd så det er veldig smaksak.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rozon skrev (8 timer siden):

Ligg unna elektrisk håndbrekk. Det er ikke godt nok for saltveiene våre og dyrt å skifte.
12V batteriet må lades jevnlig utenom kjøring. Det så ganske teit ut når jeg brukte startkabler på Leafen for å få høyspenningsrelet til å slå inn...
Forvent at brytere (cruisecontrol opp/ned, vinduer etc) må skiftes. 

Har en 2012 Leaf, med el. parkbrems. Har ikke feilet oss enda.

Det originale 12V batteriet konket ut i vinter. Har aldri vært ladet. Har t.o.m. brukt startkabler til å gi startstrøm til en dieselbil.

rozon skrev (9 timer siden):

Ellers har jeg aldri hatt billigere bil i drift. INGEN reperasjoner, kun service. Ikke engang bremser har jeg trengt skifte.

Samme her. ☺️

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vurderer bil nummer to og det er ikkje lett å finne andre anbefalingar enn Leaf. Den skal gå som barnehage/jobb-bil utan dei store behova og med 1-2 borneseter i til ei kvar tid.

Eg har ikkje konkludert på pris endå, men er det noko ein bør vite om av modellane som er fem år eller nyare? Er det skjedd endringar som kan vere lurt å få med seg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...