Gå til innhold

Flypriser innenlands, er det egentlig for dyrt? Dårlig eksempel fra Bodø...


plankeby

Anbefalte innlegg

minim skrev (1 minutt siden):

Er det så stor forskjell på full Flex billettene da? Trodde den prisen var lik omtrent uansett når man bestilte. Jeg må ha det pga at det ofte blir endringer og da er det lite alternativer. 

Pendlere vet lang tid i forveien når vi skal på jobb så det er meningsløst å betale mange ganger mer for fleksibilitet.

Å komme med pris men ikke si hvor det koster sånn er meningsløst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mag ne skrev (8 minutter siden):

Pendlere vet lang tid i forveien når vi skal på jobb så det er meningsløst å betale mange ganger mer for fleksibilitet.

Å komme med pris men ikke si hvor det koster sånn er meningsløst.

Kanskje jeg ikke går under definisjon pendler da, men jeg har vært fire turer til nordnorge siden nyttår og har måttet hatt full Flex på alle billettene. Mitt arbeid er avhengig av mange andre og endringer skjer stadig vekk. Billettene blir bestilt lang tid i forveien for å sikre plass og så flyttes de ved endring. Vi har testet ordinær biletter og bare bestille nye, men det fungerte dårlig. 

Jeg ga et eksempel over på 9.5k til Kirkenes med vanlig billett, men det er grovt sett likt på de fleste av disse småflyplassene og billetten ligger somregel mellom 10-18k for Flex. 

Men nå sporer vi av tror jeg om dette er debatten om at 800kr er dyrt Oslo-Bodø og det er min feil siden jeg trodde det handlet om at det er dyrt å fly i nordnorge. 

Lenke til kommentar
minim skrev (2 timer siden):

Fortsatt noe helt annet enn skrekk eksempelet NRK bruker. Jeg bare tok en random som sagt, men prisene er jevnt over svært høye på kortbane nettet. 

Det er jeg helt enig i.

Ikke er Bodø "distriktet", og ikke er 900 kr BOO - OSL dyrt. Tvert i mot, så er min oppfatning at det er billig. Det er sjelden jeg kan fly KKN - TOS, feks, for 900 kr med Widerøe eller Norwegian.

Lenke til kommentar
minim skrev (9 minutter siden):

Kanskje jeg ikke går under definisjon pendler da, men jeg har vært fire turer til nordnorge siden nyttår og har måttet hatt full Flex på alle billettene. Mitt arbeid er avhengig av mange andre og endringer skjer stadig vekk. Billettene blir bestilt lang tid i forveien for å sikre plass og så flyttes de ved endring. Vi har testet ordinær biletter og bare bestille nye, men det fungerte dårlig. 

Jeg ga et eksempel over på 9.5k til Kirkenes med vanlig billett, men det er grovt sett likt på de fleste av disse småflyplassene og billetten ligger somregel mellom 10-18k for Flex. 

Men nå sporer vi av tror jeg om dette er debatten om at 800kr er dyrt Oslo-Bodø og det er min feil siden jeg trodde det handlet om at det er dyrt å fly i nordnorge. 

Til kkn kan du stort sett kjøpe billett på kort varsel direkte fra osl til under 1/3 av prisen du valgte. At flybilletter kan være dyrt når man velger dyr billett er gammelt nytt og ikke det man klager på her.

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (14 minutter siden):

Til kkn kan du stort sett kjøpe billett på kort varsel direkte fra osl til under 1/3 av prisen du valgte. At flybilletter kan være dyrt når man velger dyr billett er gammelt nytt og ikke det man klager på her.

Det var bare et tilfeldig eksempel og en annen som svarte fant den til SAS for 6000kr så fortsatt dyrt. Kan ikke sammenlignes med skrekk eksempelet til NRK på 800kroner. Min erfaring er at svært mange av disse småflyplassene i nord er dyre å fly til. Nesten 70000 brukt på flybilletter hittil i år på fire t/r turer bekrefter igrunn det godt nok for min del. De aller fleste kan ikke holde på å tilpasse reisen sin til når en kan spare på flybilletter. Må jeg være der en tirsdag 1200 hjelper det meg svært lite at billetten var billig lørdag 2245 eller at man får halv pris onsdagen. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

en buss bilett koster det det koster

De aller fleste busstilbudene i landet er sterkt subsidiert av det offentlige. I min by er subsidiene litt høyere enn inntektene fra salget av bussbilletter. Så vi kan godt si at egenandelen (bussbilletten) er litt under 50% av totalkostnaden.

Lenke til kommentar

Er all offentlig tilgjengelig transport subsidiert i variabel grad?

På Østfoldbanen med kr 265 som billigst reise på 8-9 mil, med ofte fulle togsett. Der er ofte plasskapasitet en utfordring i rushtiden. (Sikkert andel med månedskort for de som må reise hver dag). For en familie på fire er tog og buss luksus kontra å kjøre bil den strekningen (selv med bompenger). Så togtur er noe barna får oppleve få ganger i oppveksten...

Forstår jo at driften med å frakte 10-15 personer over lengre avstand er dårlig business om billetten koster under 2000 kr på f.eks. flyreise.

Avstand bør jo tas med i beregningen.

Tog 15 km  fra kr 63, 8-9 mil fra kr 265, 26 mil fra kr 720.... Fly Bodø - Oslo 75 mil.....

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (16 minutter siden):

Det er tydeligvis den eneste strekningen du vil røpe, og du søker ikke på de to selskapene som flyr direkte, bare det som ikke gjør det. Du er sikkert reisevant ja. 

Det er samme hva du velger omtrent. Her tok jeg tre tilfeldige til og man er mellom 6 og 8k tur/retur olso. Jeg gjorde det som et eksempel som sagt og man trenger ikke engang lete etter dyre turer det er bare å velge helt tilfeldig mellom Gardermoen og småflyplasser i nordnorge så er du sikret å betale i dyre dommer. Skal du ha Flex billett så legg på enda mer.

Men igjen dette er offtopic om det er Bodø-Oslo til 800 kroner som diskuteres og jeg beklager avsporingen. 

Screenshot_20230226_002752_Opera.thumb.jpg.01ec00d442eea40397e7e0714c78f740.jpgScreenshot_20230226_002819_Opera.thumb.jpg.005fe567cbb2ec96fcb7aecb75e33388.jpgScreenshot_20230226_002728_Opera.thumb.jpg.ae3902ac98696fcab613eacd993e68b5.jpg

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Bil er overraskende kostnadseffektivt dersom man ser bort fra bilrelaterte avgifter og kollektivrelaterte subsidier.

Bil er heller ikke så helt bak mål klimamessig dersom man er minst 2 i bilen og reelle utslipp fra (bussparken og flyparken), med reell fyllingsgrad sammenlignes.

Ja, i hvert fall som familie på tur. Selv med bomstasjonef hvert 15. minutt og drivstoff. Elbil er i annen liga, MDG har jo lagt opp til at folk skal bruke elbil framfor kollektivt i byene osv.

For en person er drivstoff personbil idiotisk å bruke/eie, da det er bomstasjoner som regnhaggl og parkering til blodpriser. Nå sporer jeg litt av. Ville nevne at pris og avstand er avhengig av hverandre.

Forøvrig reagerte jeg på NRK sitt eksempel fra Bodø til Oslo.. Der prisene er gode, så det var heller Bodøværinger som har blitt bortskjemte med svært gode priser.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

De aller fleste busstilbudene i landet er sterkt subsidiert av det offentlige. I min by er subsidiene litt høyere enn inntektene fra salget av bussbilletter. Så vi kan godt si at egenandelen (bussbilletten) er litt under 50% av totalkostnaden.

Ja, det var dårlig formulert av meg. De koster samme pris for en billett. Det er ikke slik at om du går på en full buss må du betale mer osv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...