Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Utleie av bil via Getaround og piggdekk i kommune med piggdekkgebyr


coldball

Anbefalte innlegg

Har en liten rar hypotetisk (iallefall for øyeblikket) situasjon som jeg ønsker å lufte før jeg evt. spør Getaround hva de sier.

Jeg leier ut begge bilene mine og tjener ca 25k før skatt på dette per bil (de kan ikke leies ut mer enn 6000 km årlig, i gjennomsnitt), og på den ene har jeg allerede piggdekk, men begge bilene er for det aller meste kun utleid på sommerhalvåret når turismen er på topp det tilsynelatende er umulig å få tak i nok leiebiler Norge rundt. Den som ikke har piggdekk må nok om få år få nye vinterdekk og jeg vurderer også på denne piggdekk. Denne er den mest populære (nyere og større) av de to og er den eneste som siste årene har vært utleid på vinteren.

Problemet er; Jeg har handicapparkering og trenger derfor ikke tenke på piggdekkgebyret her i Bergen. Men hvis en leietaker leier bil med piggdekk og parkerer denne (selv lovlig parkering) i Bergen sentrum så vil de (uten handicappoblat) få en bot for manglende betalt piggdekkavgift (det samme kan og skje hvis de blir stoppet av politiet, men jeg har selv opplevd at Politiet gir faen i piggdekk så lenge det er vinter, og selv på sommeren må du som regel bare lov å bytte iløpet av neste virkedag for å slippe forenklet forelegg på piggdekkbruk).

Jeg tipper turister og selv lokale som evt. leier bilen(e) vil drite i piggdekkavgiften hvis de leier bilen på vinteren, de vil kanskje til og med tro dette faller inn under hva eier av bilen skal dekke, men hvis de får en slik type bot, vil det falle inn under alle andre bøter, fergepasseringer, autopasspasseringer etc. som blir etterfakturert av Getaround? Selv hvis Getaround sier ja, er jeg en pikk hvis jeg laster opp en slik type bot for regress?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om jeg hadde tenkt at det er noe bileier _må_ selv dekke, men jeg hadde nok aldri som leietaker tenkt på at det er opp til meg å finne ut hvordan en slik avgift skal betales, og selv da hadde jeg nok sikkert bare tatt sjansen på å ikke få bot, men hadde jeg fått boten (uansett om det var bevisst eller ubevisst fra min side) så hadde jeg nok bare kjapt innsett at den og alle andre slike kostnader som etterfaktureres er noe jeg bare må betale, og betalt den. Siden du strengt tatt ikke har noen god grunn til å betale for piggdekkavgift så er du ikke en pikk, for å betale en piggdekkavgift kun for at andre ikke skal få bot virker iallefall helt søkt.

Edit: Hvis du har nok kvaler til å spørre om du er en pikk, så kunne du vel potensielt ha informert leietakeren på forhånd, men da risikerer du vel at de kansellerer (som jeg har hørt fra bekjente er ganske vanlig at leietakere gjør på både Getaround og AirBnB). Personlig hadde jeg nok ikke informert om det, selv om de potensielt vil ende opp med å gi deg dårlig anmeldelse i etterkant.

Endret av ali q
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den gangen jeg selv fikk bot for piggdekk (og manglende betalt piggdekkavgift) så hadde hc-oblatet falt ned i kupeen, så boten var både på ulovlig parkering og manglende betalt piggdekkgebyr (og begge ble omgjort når jeg dokumenterte at jeg hadde gyldig hc-oblat, men de sa på veldig advokatspråk at jeg ikke kunne regne med å bruke det som argument flere ganger og de anbefalte meg å kjøpe sånn billett-holder som holder oblatet til vindusruten), og boten ble derfor plassert på frontruten. Hvis jeg ikke informerer om piggdekkgebyr i Bergen, eller leietaker blir informert og ikke betaler avgiften og får bot, så vil de nok merke boten lenge før de skal gi anmeldelse av leieforholdet (imotsetning til fergepasseringer, autopass, parkeringer gjort i parkeringsanlegg i andre deler av norge som bare scanner regnr etc), men det vil vel kanskje for deres del føles enda mer "vår egen feil" siden det er snakk om en typisk gul parkeringsbot på frontruten? Og hvis de ikke betaler den selv direkte så vet de jo innerst inne at den vil til slutt ende opp hos meg og så bli etterfakturert via Getaround?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kommer vel litt an på om du leier ut bilen i eller utenfor området med piggdekkgebyr. Det kan være naturlig at leietaker betaler avgift for å kjøre inn i et område med gebyr, men er bilen allerede innenfor vil det være en selvfølge at gebyret er betalt allerede, ellers kan jo ikke bilen kjøres. Evt må det opplyses tydelig og klart i annonsen. 

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (15 timer siden):

Dette kommer vel litt an på om du leier ut bilen i eller utenfor området med piggdekkgebyr. Det kan være naturlig at leietaker betaler avgift for å kjøre inn i et område med gebyr, men er bilen allerede innenfor vil det være en selvfølge at gebyret er betalt allerede, ellers kan jo ikke bilen kjøres. Evt må det opplyses tydelig og klart i annonsen. 

Bilen kan fint kjøres lovlig innenfor det området så lenge sjåføren har gyldig oblat for forflyttningshemming.. Er jo det hen skriver at hen gjør.. Men oblatet følger sjåfør, ikke bilen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 16.2.2023 den 21.33):

Hvem forsikrer bilen din?

Privat forsikring er ikke gyldig for utleie. 

Jeg ser ikke helt relevansen til denne tråden, men jeg har Enter og If privat, og Getaround (som jeg nevnte jeg leier ut via) er tilbake til å bruke If (etter at Nabobil i sin tid gikk bort fra If).

RJohannesen skrev (På 16.2.2023 den 23.00):

Dette kommer vel litt an på om du leier ut bilen i eller utenfor området med piggdekkgebyr. Det kan være naturlig at leietaker betaler avgift for å kjøre inn i et område med gebyr, men er bilen allerede innenfor vil det være en selvfølge at gebyret er betalt allerede, ellers kan jo ikke bilen kjøres. Evt må det opplyses tydelig og klart i annonsen. 

Bilen(e) har vært kjørt i henholdsvis 6 og 4 år i dette området helt lovlig uten betalt piggdekkavgift, for som nevnt så har jeg som sjåfør et parkeringsbevis for forflyttningshemmede som gir en del unntak fra både piggdekkavgift, AutoPass-bompasseringer, datokjøring etc etc etc. Selv under leieforhold så er det juridisk sett sjåføren som er ansvarlig for at lover og (lokale) regler blir fulgt, og at bilen er skodd for føret er ett av ansvarsområdene. Hvis leietakeren utrolig nok ikke ser eller merker at bilen har piggdekk, eller ikke er klar over kommunens regler for piggdekk, så er det rent juridisk leietakerens ansvar og problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leide ut ene bilen i fjor sommer til en som var frekk nok til å registrere min bil i minst en parkerings-app, og når neste leietaker da parkerte bilen her og der så ble han første automatisk trukket og dette var ifølge han min feil, selv om jeg ikke en gang hadde fått beskjed av Apcoa at mitt regnr hadde blitt registrert på en ny konto og fjernet fra min konto. Det komiske er at han iløpet av de 4 dagene tydeligvis (han sendte meg screenshots av app og kontoutskrift) hadde parkert minst 2 ganger på et område hvor jeg har fordelsparkering (gratis 250 timer hver måned), så hadde han ikke registrert reg.nr på sin konto så hadde ingen av oss blitt trukket (og jeg hadde nok ikke merket at han brukte av mine 250 timer, ei heller hadde jeg merket at bilen min ifølge Apcoa hadde fått ny eier). Etter den episoden så har jeg vært veldig oppmerksom på å endre fordelsparkeringen til den bilen som ikke er utleid (og i Apcoa spesielt huket av for å ikke trekke den bilen automatisk), så sånn sett ødela han for både seg selv og andre potensielle leietakere...

Når det gjelder reviews så hadde ikke jeg brydd meg om en bitter stakkar gir deg dårlig reviews fordi han selv ikke merket at bilen hadde piggdekk og han selv kjørte bilen i en kommune med piggdekkavgift på vinterstid. Du kan alltids gi motsvar på slike reviews og Getaround sin kundeservice er faktisk ganske grei hvis en leietaker klikker i vinkel. Sjansen er uansett store for at du har mange gode reviews fra før imens de fleste leietakere er helt nye til plattformen og ikke har noen reviews selv fra før av.

Hadde jeg leid bilen din så hadde nok jeg i selv en lengre leieperiode tatt sjansen på å ikke få gebyr, og hvis jeg fikk det så hadde jeg sett på det som cost of doing business. En stor lang gul lapp på frontruta er vanskelig å rettferdiggjøre at den tilhører noen andre enn meg som parkerte bilen, men Karens klarer det mest utrolige (uten at vi andre bør tilpasse oss slike personer).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
coldball skrev (15 timer siden):

Bilen(e) har vært kjørt i henholdsvis 6 og 4 år i dette området helt lovlig uten betalt piggdekkavgift, for som nevnt så har jeg som sjåfør et parkeringsbevis for forflyttningshemmede som gir en del unntak fra både piggdekkavgift, AutoPass-bompasseringer, datokjøring etc etc etc. Selv under leieforhold så er det juridisk sett sjåføren som er ansvarlig for at lover og (lokale) regler blir fulgt, og at bilen er skodd for føret er ett av ansvarsområdene. Hvis leietakeren utrolig nok ikke ser eller merker at bilen har piggdekk, eller ikke er klar over kommunens regler for piggdekk, så er det rent juridisk leietakerens ansvar og problem.

Så lenge du opplyser klart og tydelig at bilen har piggdekk og at det er piggdekkgebyr der og at du ikke har betalt piggdekkgebyr så er det sikkert greit. Men om du ikke opplyser dette må du nok regne med å betale de gebyrene selv. Leietaker har heller ingen forutsetning for å vite alle steder i landet med piggdekkavgift så lenge han ikke kjører inn i en slik sone med bilen. 

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (2 timer siden):

Så lenge du opplyser klart og tydelig at bilen har piggdekk og at det er piggdekkgebyr der og at du ikke har betalt piggdekkgebyr så er det sikkert greit. Men om du ikke opplyser dette må du nok regne med å betale de gebyrene selv. Leietaker har heller ingen forutsetning for å vite alle steder i landet med piggdekkavgift så lenge han ikke kjører inn i en slik sone med bilen. 

Du skriver "Leietaker har heller ingen forutsetning" som om det har noe å si her. Vi har alle samme plikt som sjåfører til å sette oss inn i lokale lover og regler (samt bilens tilstand før vi begynner å kjøre). Er det noen her som har forutsetning til å ikke sette seg inn i piggdekkavgift-byrokratiet så er det jeg siden det eneste jeg trenger å vite som sjåfør i Bergen er at jeg har unntak fra hele greia så lenge jeg fornyer Kommunens oblat for forflyttningshemming (som er gyldig i hele EØS og dermed kan alle fra EØS også komme hit og parkere på våre plasser). Jeg har sett skilting i nærheten av automatene(?) på vinterstid rundt om i Bergen uansett hvor jeg er, men jeg har ikke trengt finne en, jeg har ikke den fjerneste anelse hvordan de ser ut eller fungerer, så sånn sett har "kjører inn i område med piggdekkavgift" egentlig ingen logisk relevans. Det er visse steder jeg har vurdert å feriere i, men når jeg satte meg inn i de lokale reglene der så bestemte jeg meg for å heller feriere et annet sted, og det er ikke opp til verken Getaround eller meg som privatutleier å drive opplæring i lover og regler for verken bil eller geografisk område.

Ei heller har jeg noe ansvar for å informere om piggdekk hvis leietaker ikke spør. Det er leietaker som kan starte leieforholdet ved å gå rundt bilen og ta bilder fra forhåndsdefinerte vinkler i Getaround-appen, og hvis hen iløpet av den prosessen ikke legger merke til piggdekkene så bør ikke personen ha førerrett i første omgang. Selv hvis verkstedet etterfyller luft i dekkene dine feil og du kjører derfra så er det du som får skylden dersom du punkterer i en sving og årsaken til ulykken var feil dekktrykk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Egentlig et godt poeng, den parten her som egentlig har mest gyldig grunn til å ikke sette seg inn i reglene for piggdekkavgift er jo den som vet 100% sikkert at avgiften ikke gjelder for de, imens den som leier bilen faktisk både juridisk og moralsk er den som har alt å vinne på å sette seg skikkelig inn i detaljene rundt piggdekkavgiften. Hvis du får dårlig anmeldelse pga piggdekkavgiften så har du et veldig forståelig motsvar i at du som unntatt fra piggdekkavgift ikke hadde noen grunn til å tenke på denne avgiften og hvordan det ikke er opp til deg at andre personer har valgt å ikke gjøre skikkelig research.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...