Gå til innhold

Best for backup: SSD eller HDD?


Anbefalte innlegg

Hva egner seg best for backup?

Det sies at HDD er best for backup pga. dens høyere kapasitet, men nå får man tak i SSD som er ganske store.
Jeg har en Ekstern HDD på 2TB som jeg bruker til å ta backup med.
Dette er filer som Dokumenter, Bilder, Musikk, Bøker, personlige Videoklipp.

Her bryr jeg meg ikke om kapasitet, men om pålitelighet og harddisk som kan vare lenge.
Jeg har nylig fått 3 HDD fra Western som har feilet, men jeg antar SSD kan også feile med tiden.

Jeg leste noe om at en SSD kan vare i omtrent 20 år, mens en HDD kan vare i omtrent 6 år.
https://www.cdw.com/content/cdw/en/articles/hardware/hdd-vs-ssd-choosing-the-right-hard-drive.html
Da vil jo en SSD være mye bedre for en backup så fremt man ikke bryr seg mer om lagringskapasitet.

Jeg vurderer også å ha dobbel backup. En backup for backup.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksterne SSD med USB-C, over 2TB virker det å være veldig få av, men også litt kostbare.
https://prisguiden.no/kategorier/ekstern-harddisk?f[7][]=USB-C 3.2 Gen 2&f[66][]=2000&f[66][]=20000&f[10342][]=Solid State Drive (SSD)

I stedet for å kjøpe en ekstern SSD, kanskje bedre å kjøpe en god SSD og en ekstern kabinett til den.
Kanskje denne QNap til 2500kr, med plass til 4 SSD og har USB-C.
https://prisguiden.no/produkt/qnap-tr-004-367282#detaljer

Men å kjøpe 2 slike dersom man vil ha en sekundær backup blir dyrt.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Nå har vi kanskje ulik oppfatning hva backup er og hva den brukes til:

Jeg kjører backup til et eller annet rimelig USB-stikk og så legger jeg det i mitt brannsikre skap og der blir det liggende til jeg kanskje sier til meg: "Å f.... nå har jeg slettet xyz"  på harddisken min eller med ftp på en server eller til jeg oppdager at en fil ikke kan leses. Først da henter jeg stikket ut av skapet og henter filen tilbake.

Har jo gjerne flere generasjoner backup i skapet også.

Lenke til kommentar

Vel og greit, men hvis man har behov for å regelmessig oppdatere backup.
Man får nye bilder, nye dokumenter, etc.
Da må man ta den ut av det brannsikre skapet.

Jeg oppdaterer denne kanskje bare 1 gang i måneden. Ulempen da er vel hvis noe går galt i mellomtid før man får tatt en ny backup.

Men sett bort fra det. En SSD varer vel kanskje lengre enn enn HDD, så egner seg da sikkert bedre til å lagre unna slik du gjør det.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Hvordan er SSD blitt med å klare å holde på data nå da?

Før var det jo slik at de ble utladet å tomme om de lå noen år uten å bli brukt.

Selv har jeg en 4bay NAS jeg dumper all backup på. Som har 1 disk i redundans (så en disk kan feile uten at jeg mister data). Har også en ekstern harddisk koblet til denne som det automatisk blir tatt backup til 3 ganger i uka.

Og en NAS til stående i ett annet bygg som det også blir tatt automatisk backup til 3 ganger i uka, men da kun det mest kritiske. 

Får aldri nok backup..

Fordelene med en NAS er jo at de kan brukes til mange flere ting også. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Selv har jeg en 4bay NAS jeg dumper all backup på. Som har 1 disk i redundans (så en disk kan feile uten at jeg mister data). Har også en ekstern harddisk koblet til denne som det automatisk blir tatt backup til 3 ganger i uka.

Og en NAS til stående i ett annet bygg som det også blir tatt automatisk backup til 3 ganger i uka, men da kun det mest kritiske. 

Din 4bay NAS har like mye lagringskapasitet som den ene eksterne harddisken?

Du har da 2 NAS og 1 ekstern disk med backup?
Du har med andre ord 3 backup av samme data?

Antar det da er HDD du bruker.
Hvor lenge kan en HDD ligge lagret før det begynner å feile? 5år, 10år.
Synd om man må bytte harddisker hvert N-år.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
11 minutes ago, DJViking said:

Din 4bay NAS har like mye lagringskapasitet som den ene eksterne harddisken?

Du har da 2 NAS og 1 ekstern disk med backup?
Du har med andre ord 3 backup av samme data?

Antar det da er HDD du bruker.
Hvor lenge kan en HDD ligge lagret før det begynner å feile? 5år, 10år.
Synd om man må bytte harddisker hvert N-år.

Nei den har en del mindre.Ca 10TB mens eksterndisken er 16TB.

3 backup av samme data ja. Å så snart jeg tar bilder eller video med telefon\actioncam\drone etc så blir det automatisk dumper til NAS'en, og har tilgang til alt over nettet hvor enn jeg er.

En HDD kan vel ligge temmelig mange år før datan feiler, men i mitt tilfelle er jo backup diskene i bruk hele tiden og blir byttet om de feiler. Har og masse ekstra disker i beredskap (kjøpt billig på finn).

Backupen min oppdateres jo hele tiden som nevnt så den må være aktiv.

Den 3'e backupen som jeg har på en annen lokasjon er kun i tilfelle huset mitt skulle brenne ned eller noe så man ikke mister alt. 

Ganske kostbar løsning dette da, og sikkert overkill kontra hva du ser etter som virker å bare være langtidslagring av data.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Hva slags 4bay NAS har du?
Hva slags software har du på mobil som dumper automatisk til NAS?

Jeg tror en trippel backup er unødvendig for min del, men en dobbel tenker jeg å ha i det minste med 1 NAS + 1 Ekstern.

Den tredje backup du har, er den online? Blir det kopiert automatisk fra NAS til ekstern disk?
Ellers blir det vel vanskelig å holde 1-2-3 alle oppdatert automatisk.

Jeg ville ha en disk som kan stå i mange år uten å feile. Derfor jeg tenkte kanskje SSD ville være bedre enn HDD.

Lenke til kommentar
2 hours ago, DJViking said:

Hva slags 4bay NAS har du?
Hva slags software har du på mobil som dumper automatisk til NAS?

Jeg tror en trippel backup er unødvendig for min del, men en dobbel tenker jeg å ha i det minste med 1 NAS + 1 Ekstern.

Den tredje backup du har, er den online? Blir det kopiert automatisk fra NAS til ekstern disk?
Ellers blir det vel vanskelig å holde 1-2-3 alle oppdatert automatisk.

Jeg ville ha en disk som kan stå i mange år uten å feile. Derfor jeg tenkte kanskje SSD ville være bedre enn HDD.

Jeg har en Synology 920+ og en Synology DS120J på den andre lokasjonen.

Softwaren jeg bruker er Synology sin egen, og den fungerer utrolig bra.

Backup til både eksterndisk og ekstern lokasjon gjøres automatisk ja. Er lett å sette opp når man har NAS av samme merke.

Det er mange alternativer der ute i alle slags prisklasser når det kommer til NAS'er.

Lenke til kommentar

Hvordan det er å ha viktige filer på SSD over tid, vet jeg ikke, men såvidt jeg vet så er det ingen av mine SSD`er som jeg bruker eller har brukt som har gått i stykker enda.

Jeg tror faktisk at den første SSD`en jeg kjøpte i tja. Kan det ha vært 2011 tro? Fungerer enda også.

Fordelen med SSD er jo at den er kjappere og de lager ikke lyd.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok skille på backup og permanent lagring.

Hovedpoenget med backup er å ha minst én kopi til enhver tid. Levetiden er ikke viktig, bare at minst ett eksemplar er inntakt til enhver tid. Hva du velger av medium spiller liten rolle, men du bør passe på å velge noe som har liten sannsynlighet for å feile samtidig.

En magnetisk plate er generelt mer robust på den måten at bruken av den ikke påvirker integriteten. Et flash-minne har begrenset levetid basert på bruken. Samtidig har mekaniske deler litt andre utfordringer over tid enn det elektroniske deler har. Alle deler kan dog feile.

Når det gjelder mer permanent lagring, er fysiske medium slik som disketter, magnetbånd og CD/DVD/Blu-ray-plater langt mer holdbare. Mon tro når holografisk lagring blir en realitet.

Elefanten i rommet er sky-basert lagring, som har veldig mange fordeler. Noen ulemper også, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (49 minutter siden):

Jeg har en Synology 920+ og en Synology DS120J på den andre lokasjonen.

Softwaren jeg bruker er Synology sin egen, og den fungerer utrolig bra.

Backup til både eksterndisk og ekstern lokasjon gjøres automatisk ja. Er lett å sette opp når man har NAS av samme merke.

Det er mange alternativer der ute i alle slags prisklasser når det kommer til NAS'er.

Den Synology var dyr.
https://prisguiden.no/produkt/synology-disk-station-ds920plus-456656
Mye dyrere enn den QNap jeg så på.

Nyttig hvis Synology har App til Android som kan gjøre automatisk backup.

Lenke til kommentar

SSD og andre flash-baserte enheter må ha strøm innimellom, ellers mister de data. Det tryggeste for langtidslagring er derfor harddisker. Selv bruker jeg en ekstern harddisk som førstebackup., og en NAS dsom andre. NASen har to diskers redundans, slik at opptil to disker kan feile uten at jeg mister data. I tillegg har jeg en eller to eksterne disker som jeg oppdaterer jevnlig og tar med til jobb, slik at jeg har en off-site backup i tilfelle brann etc. hjemme.

Lenke til kommentar
Aetius skrev (3 minutter siden):

I tillegg har jeg en eller to eksterne disker som jeg oppdaterer jevnlig og tar med til jobb, slik at jeg har en off-site backup i tilfelle brann etc. hjemme.

Hvorfor ikke bare ha den eksterne disken i en brannsikker safe?
Også en safe som ikke kan brytes opp av tyver.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, DJViking said:

Den Synology var dyr.
https://prisguiden.no/produkt/synology-disk-station-ds920plus-456656
Mye dyrere enn den QNap jeg så på.

Nyttig hvis Synology har App til Android som kan gjøre automatisk backup.

Ja den er overkill til ditt bruk, men jeg bruker den som mediaserver (Jellyfin) og kjører Windows 11 of Ubuntu på den i virtuelle maskiner til diverse oppgaver i tillegg så trenger litt kraft. Du får en 4Bay Synology til rundt 3000kr som er mye svakere men bra nok til kun backup bruk, og andre med færre diskplasser som er billigere.

Man kan også gjøre kupp på finn til tider.

Synology har app til Android ja, men vil tro at Qnap og de andre også har det. Får og full tillgang fra en nettleser uansett hva jeg benytter.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
59 minutes ago, DJViking said:

Hvorfor ikke bare ha den eksterne disken i en brannsikker safe?
Også en safe som ikke kan brytes opp av tyver.

Hvorfor bruke plass og ikke minst penger på det, når jeg kan ha den i skapet mitt på jobb?

Og en brannsikker safe er dessuten ikke så brannsikker som 10 km mellom hjem og jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...