Gå til innhold

Utlendinger som skal bestemme


Anbefalte innlegg

Ekspertkommentator skrev (4 timer siden):

Norske myndigheter kjenner til at syrere som har fått asyl, reiser tilbake til hjemlandet i strid med forutsetningen for oppholdstillatelsen. Sommeren 2018 opplyste Utlendingsdirektoratet (UDI) til Aftenposten at det var åpnet i underkant av 50 tilbakekallssaker med syrere som hadde brutt betingelsene for opphold.

https://www.aftenposten.no/norge/i/l1oER3/syriske-flyktninger-kjoeper-feriepakker-til-hjemlandet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e3vdl/faar-innvilget-asyl-drar-til-hjemlandet-paa-ferie

https://www.document.no/2022/09/07/sverige-fire-av-fem-flyktninger-har-vaert-pa-ferie-i-fodelandet/

 

Godt å se at Norske myndigheter gjør noe med det og fratar disse oppholdstillatelsen/flyktningstatus.

Skulle likt å vist om dette var enkelttilfelle da i 2018, eller om Norske myndigheter fortsetter å tilbakekalle oppholdstillatelsen til flyktninger som gjør dette. Er det noe åpent tilgjengelig informasjon om dette?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DJViking skrev (1 time siden):

Godt å se at Norske myndigheter gjør noe med det og fratar disse oppholdstillatelsen/flyktningstatus.

Skulle likt å vist om dette var enkelttilfelle da i 2018, eller om Norske myndigheter fortsetter å tilbakekalle oppholdstillatelsen til flyktninger som gjør dette. Er det noe åpent tilgjengelig informasjon om dette?

Det er i det minste nokså vanskelig å gjøre dette. Som asylsøker i Norge har du, såvidt meg bekjent ikke lov å reise utenfor Schengen. Det betyr at du eksempelvis ikke får kjøpt flybilletter. Jeg tror dette er komplisert, basert på en jeg kjenner som prøvde å dra til Tyrkia, for å møte moren og faren sin, som er flyktninger der. Kort fortalt så fikk han ikke lov til det (han er 24 år, har ikke sett de på ca 5 år).

Midlertidig oppholdstillatelse holder ikke, du må ha "permanent oppholdstillatelse" for å reise, slik jeg husker det.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (23 minutter siden):

Midlertidig oppholdstillatelse holder ikke, du må ha "permanent oppholdstillatelse" for å reise, slik jeg husker det.

En årsak til å miste en "permanent oppholdstillatelse" er å besøke sitt hjemland.
https://www.udi.no/ord-og-begreper/a-miste-en-permanent-oppholdstillatelse/

Sitat

Hvis du har flyktningstatus og frivillig har reist til hjemlandet ditt, vil UDI vurdere om du skal miste oppholdstillatelsen din. Da ser vi på årsaken til at du reiste til hjemlandet ditt for å avgjøre hva som skjer med oppholdstillatelsen din.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg synes også det er for enkelt å få statsborgerskap i Norge.
Men det virker som det har blitt litt strengere
Skal søke: Statsborgerskap for deg som har oppholdstillatelse i Norge - UDI
Krav om norsk språkprøve.
Prøve å samfunnskunnskap eller statsborgerprøven.
Bodd i Norge i minimum 8 år. Hvis man har tilstrekkelig inntekt kun 6 år.
Siden 2020 er det ikke lenger krav om å gi opp sitt andre statsborgerskap.

Synes også at hvis man har hatt oppholdstillatelse og deretter får norsk statsborgerskap og reiser til sitt hjemland, så bør man miste både oppholdstillatelse og statsborgerskapet. Men det er ikke enkelt å frata noen et statsborgerskap.
Flyktninger med norsk statsborgerskap kan dra på ferie til hjemlandet. Faktisk.
Instruks om berostillelse av saker om tilbakekall av statsborgerskap etter statsborgerloven § 26 annet ledd - regjeringen.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DJViking skrev (På 8.2.2023 den 4.31):

Jeg synes også det er for enkelt å få statsborgerskap i Norge.
Men det virker som det har blitt litt strengere
Skal søke: Statsborgerskap for deg som har oppholdstillatelse i Norge - UDI
Krav om norsk språkprøve.
Prøve å samfunnskunnskap eller statsborgerprøven.
Bodd i Norge i minimum 8 år. Hvis man har tilstrekkelig inntekt kun 6 år.
Siden 2020 er det ikke lenger krav om å gi opp sitt andre statsborgerskap.

Synes også at hvis man har hatt oppholdstillatelse og deretter får norsk statsborgerskap og reiser til sitt hjemland, så bør man miste både oppholdstillatelse og statsborgerskapet. Men det er ikke enkelt å frata noen et statsborgerskap.
Flyktninger med norsk statsborgerskap kan dra på ferie til hjemlandet. Faktisk.
Instruks om berostillelse av saker om tilbakekall av statsborgerskap etter statsborgerloven § 26 annet ledd - regjeringen.no

Norsk amerikanere burde ikke få lov å besøke slekt i Norge?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (39 minutter siden):

Norsk amerikanere burde ikke få lov å besøke slekt i Norge?

Jeg snakket om flyktninger. Folk som flyktet fra sitt hjemland, og senere får oppholdstillatelse og deretter statsborgerskap.
Hvis dem senere reiser tilbake til sitt hjemland så mener jeg dem ikke burde fått flyktningstatus til og begynne med.
Selvsagt kan jo tilstanden i deres hjemland forbedres, men hvis ikke, så har dem gitt uriktige informasjon og burde bli fratatt oppholdstillatelsen og statsborgerskapet. Noe som det ser ut som Norsk lov åpner opp for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (22 timer siden):

I USA så ville man si at noen slik kalles en pakistani norwegian.  En norwegian pakistani er noen med pakistansk statsborgerskap som har slekt i Norge.   Hva sier man i Norge?

Språkrådet kan svare.

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/norskpakistaner-eller-pakistansknordmann/

Norskpakistaner for begge deler, da tendensen er at lette, korte ledd kommer først i sammensetninger av ord. Og for å unngå det kjønnsbelastede ordet nordmann.

https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/nordkvinne/

Før var ordet mann mer brukt i betydningen menneske...etter hvert har ordet mann blitt mer innsnevret til et menneske av hankjønn.

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 2/10/2023 at 2:53 AM, Mr.Duklain said:

Hva er man om man er norsk statsborgerskap, men bor i Pakistan? pakistaner norsk? 

Glem språkrådet.
Er du av Pakistansk hærkomst er svaret: Pakistaner.
Er du av Etnisk Norsk hærkomst er svaret: Norsk
 
Jeg har bodd og jobbet i flere Asiatiske land hvor de har innbyggere som er etterkommere av innvandrere kansje 10 generasjoner tilbake i tid. Disse betegnes i dagligtalen fortsatt for "kinesere", "indere" etc. 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (4 timer siden):

Jeg har bodd og jobbet i flere Asiatiske land hvor de har innbyggere som er etterkommere av innvandrere kansje 10 generasjoner tilbake i tid. Disse kalles fortsatt for "kinesere", "indere" etc. 

Stemmer det.  Jeg var sammen med ei som var kineser, men familien hennes hadde bodd i mange generasjoner i Malaysia. Man gjør dette også uoffisielt i Norge. 

Jeg vil si at jeg er norsk-amerikaner fordi bestemor er amerikansk, men resten av slekta er helnorsk. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (1 time siden):

Stemmer det jeg var sammen med ei som var kineser, men familien hennes hadde bodd i mange generasjoner i Malaysia. Man gjør dette også uoffisielt i Norge. 

Jeg vil si at jeg er norsk-amerikaner fordi bestemor er amerikansk, men resten av slekta er helnorsk. 

Hvorfor teller ikke bestemorens hærkomst eller var hun native American ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...