Gå til innhold

Utlendinger som skal bestemme


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (34 minutter siden):

Det kan synes som om deler av venstre-siden her vil ha kaken sin og spise den også.

De vil gjerne ha kultur-sjåvinisme, segregering og (til dels) rasisme når det gjelder å «beskytte» samer, muslimer/folk fra midtøsten mot den kolonialistiske, hvite, hetero mann på 50. 

Men for all del ikke når det gjelder bleikfiser som har besteforeldre som sporadisk oppsøkte kirken.

Det et imponerende at noen klarer en slik spagat.

-k

Jeg forstår bare ikke hva han legger i det å ødelegge en kultur. Det får kultur til å fremstå som steinstatuett som ikke kan endres og majoriteten i et demokrati ikke bare ønsker å hakke den i småbiter, men det er et faktum at det alltid har skjedd så det vil også alltid fortsatte å skje.

Hadde han skrevet; "Historien viser oss at flertallet er en dominerende faktor når det kommer til endringer hos minoritetskulturer i demokratier." ville jeg vært helt enig, og kanskje en diskusjon om dette er en god eller dårlig egenskap samt hvordan man kan, eller om man i det hele tatt bør manipulere kulturell evolusjon kunne ført til noe nyttig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noxhaven skrev (20 minutter siden):

Hadde han skrevet; "Historien viser oss at flertallet er en dominerende faktor når det kommer til endringer hos minoritetskulturer i demokratier." ville jeg vært helt enig, og kanskje en diskusjon om dette er en god eller dårlig egenskap samt hvordan man kan, eller om man i det hele tatt bør manipulere kulturell evolusjon kunne ført til noe nyttig.

Et ikke Norsk kultur dominert av minoriteter da? Hva er profilen blant de som blir invitert på Nytt på nytt? At de bor på Grunerløkka (evt Kampen, Ullevål hageby eller Grefsen, hvis de har tatt utbytte i produksjonsselskapet), stemmer på AP, SV eller Venstre hvis de er litt lyseblå av seg. Har (i alle fall påbegynt) master-grads-studier ved UiO. Er ekstrovert, ironisk og selvopptatt. Påtagelig liberal og gjerne homofil.
 

Det synes som en ganske smal minoritet. Som behersker majoriteten ganske godt? Bonden i Oppdal og mekanikeren på Grorud sitter og humrer til vitsene deres mens de gumler ostepopp.

Sitat

Jeg forstår bare ikke hva han legger i det å ødelegge en kultur. Det får kultur til å fremstå som steinstatuett som ikke kan endres og majoriteten i et demokrati ikke bare ønsker å hakke den i småbiter, men det er et faktum at det alltid har skjedd så det vil også alltid fortsatte å skje.

Når du eller foreldrene dine flyktet fra Pakistan til Norge (eller arbeidsinnvandret) så var det vel gitt at dette kom til å bety noe for kulturen din. Man kan på noen måter si at det var nettopp kulturen du flyktet fra (selv om det er noe upresist - man kan elske Persisk kultur men hate kulturen fremmet av Irans politiske-religiøse ledelse).

Når vi ser på Amerikanere med Norske aner så ser vi vel også at de har en vesentlig forskjellig kultur fra dagens Nordmenn, og antagelig fra Norsk kultur den gang de flyttet. Noe har endret seg, og noe annet ville da også være oppsiktsvekkende.

Kultur og språk endrer seg - selv om (spesielt) konservative misliker det. Vi kan overlevere vår kultur og vårt språk til våre barn og prøve å holde den levende og relevant, men det er opp til dem hva de vil gjøre med dem. Jeg er stolt over at avkommet mitt vil bruke bunad fra fødestedet mitt, men om hun vil kombinere det med skinnjakke og hanekam så er det ikke så innmari mye jeg kan gjøre med det.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (9 timer siden):

Hvis jeg gjør «heil Hitler»-tegnet i dag, henger opp et flagg med swastika i morgen og gjør innkjøp av zyklon B i overimorgen er du villig til å gi meg benefit of doubt da? «Joda, det er tre skremmende handlinger, men vi vet jo ikke hvordan knutinh egentlig tenker. Kanskje han midlet over tid er en kjerne-kar?. Jeg har tenkt å putte fingrene i ørene og lukke øynene borti hjørnet her og late som om han er det, jeg».

-k

Dårlig sammenlignelse.  En bedre sammelignelse ville være hvis noen sa at de hatet 3 jøder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (14 timer siden):

Det kan synes som om deler av venstre-siden her vil ha kaken sin og spise den også.

De vil gjerne ha kultur-sjåvinisme, segregering og (til dels) rasisme når det gjelder å «beskytte» samer, muslimer/folk fra midtøsten mot den kolonialistiske, hvite, hetero mann på 50. 

Men for all del ikke når det gjelder bleikfiser som har besteforeldre som sporadisk oppsøkte kirken.

Det et imponerende at noen klarer en slik spagat.

-k

Jepp.

Og det er ikke den eneste spagaten.

De vil også ha maks Pride OG maks folk som hater Pride.

Sees tydelig på hvordan media osv. har behandlet den homofobe hatforbrytelsen i fjor. Har de gitt masse info om gjerningsmann og skrevet masse om at han kom fra en flokk? NEI og NEI.

De vil ha Pride men også folk som vil myrde alt Pride-relatert.

Litt som å ville ha både hamstere og katter, samtidig, i samme rom…

Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (13 timer siden):

Jeg forstår bare ikke hva han legger i det å ødelegge en kultur. Det får kultur til å fremstå som steinstatuett som ikke kan endres og majoriteten i et demokrati ikke bare ønsker å hakke den i småbiter, men det er et faktum at det alltid har skjedd så det vil også alltid fortsatte å skje.

Hadde han skrevet; "Historien viser oss at flertallet er en dominerende faktor når det kommer til endringer hos minoritetskulturer i demokratier." ville jeg vært helt enig, og kanskje en diskusjon om dette er en god eller dårlig egenskap samt hvordan man kan, eller om man i det hele tatt bør manipulere kulturell evolusjon kunne ført til noe nyttig.

Problemet ligger i at visse grupperinger fetisjerer «eksotiske» kulturer (og ja det er det de ser på dem som, egentlig.) og demoniserer vestlig kultur. 
 

Ikke-vestlige kulturer ses på som sarte, utrydningstruede vesener man absolutt IKKE må prøve å gjøre noe med, selv om det et litt trist med ungjenter som stuper fra balkonger, andre ungjenter som får kjønnsleppene skåret av, og folk som knivstikker tilfeldige kvinner og barn mens de skriker «Allah Akbar».

Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (14 timer siden):

Samme argument som rasistene som mener at den hvite mann og deres kultur vil bli utryddet/ødelagt pga. muslimsk innvandring om den fortsetter. 

 

Nei, det er det ikke.    Det engelske språket ble ikke utryddet i USA selv om bare 25% av amerikanere sier at deres forfedrene kom fra england.  Alle andre språk forsvinner generellt etter 2 generasjoner har bodd i USA.  Det er meget vanskelig å finne amerikanere som snakker et annet språk enn engelsk hjemme uten å ha besteforeldrer som er innvandrere.   Det har å gjøre med makten som majoritet eller dominant kulturen har.  Så vidt jeg vet så har etniske nordmenn mer makt enn samene,  akkurat som muslimer som kommer fra forskjellige land

Sitat

Kulturer endrer seg over tid i takt med omgivelsene sine, både minoritets og majoritet kulturer. Om du ikke mener "endrer seg" når du skriver "ødelegger" så spesifiser hva du mener.

Selvsagt, det har å gjøre med hvis minoritet kulturen har mer innflytelse på endringene enn majoritet kulturen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (6 timer siden):

Nei, det er det ikke.    Det engelske språket ble ikke utryddet i USA selv om bare 25% av amerikanere sier at deres forfedrene kom fra england.  Alle andre språk forsvinner generellt etter 2 generasjoner har bodd i USA.  Det er meget vanskelig å finne amerikanere som snakker et annet språk enn engelsk hjemme uten å ha besteforeldrer som er innvandrere.   Det har å gjøre med makten som majoritet eller dominant kulturen har.  Så vidt jeg vet så har etniske nordmenn mer makt enn samene,  akkurat som muslimer som kommer fra forskjellige land

Nordmenn har mer eller mindre sluttet å spise potet. Så også salt fisk og salt kjøtt.

Det må skyldes at innflyttere ødelegger kulturen vår? Makten til kebab har ødelagt det ekte, rene Norske med fossefall og hardingfele? Ser du virkelig ikke liikheten mellom synet du forfekter og nasjonalistisk høyre her?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (12 timer siden):

Nordmenn har mer eller mindre sluttet å spise potet. Så også salt fisk og salt kjøtt.

Det må skyldes at innflyttere ødelegger kulturen vår? Makten til kebab har ødelagt det ekte, rene Norske med fossefall og hardingfele? Ser du virkelig ikke liikheten mellom synet du forfekter og nasjonalistisk høyre her?

-k

Ingen hevder at akkulturasjon aldri hender når forskjellige kulturer treffer hverandre, det er lite kontroversiellt.  Det som er kontroversiellt er når det påstås at den dominant kulturen skal erstattes med en samling av folk fra flere forskjellige kulturer med lite sosial makt og ikke det motsatte.

We propose a novel perspective on migration and cultural change by asking both theoretically and empirically whether migration is a source of cultural convergence or divergence between home and host countries. Our theoretical model derives distinctive testable predictions as to the sign and direction of convergence for various compositional and cultural diffusion mechanisms. We use the World Value Survey for 1981-2014 to build timevarying measures of cultural similarity for a large number of country pairs and exploit within country-pair variation over time. We find that migration promotes cultural convergence and that cultural remittances are the main driver of such convergence. In contrast to the populist narrative, therefore, we find that while immigrants do act as vectors of cultural diffusion, this is mostly to export the host country culture back home.

https://www.cato.org/research-briefs-economic-policy/migration-cultural-change

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (55 minutter siden):

Ingen hevder at akkulturasjon aldri hender når forskjellige kulturer treffer hverandre, det er lite kontroversiellt.  Det som er kontroversiellt er når det påstås at den dominant kulturen skal erstattes med en samling av folk fra flere forskjellige kulturer med lite sosial makt og ikke det motsatte.

Nordmenn spiser kebab. Norsk-pakistanere spiser veldig lite pinnekjøtt.

Nordmenn lager rap-musikk basert på Afro-Amerikansk kultur. Veldig få Afro-amerikanere spiller hardingfele.

Eller vent litt, når kulturen flytter seg fra mørk til lys så er det kanskje kulturell appropriasjon. Som også er skylda til (drum roll…) den hvite mann.

-k

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Nordmenn spiser kebab. Norsk-pakistanere spiser veldig lite pinnekjøtt.

Nordmenn lager rap-musikk basert på Afro-Amerikansk kultur. Veldig få Afro-amerikanere spiller hardingfele.

Eller vent litt, når kulturen flytter seg fra mørk til lys så er det kanskje kulturell appropriasjon. Som også er skylda til (drum roll…) den hvite mann.

-k

 In contrast to the populist narrative, therefore, we find that while immigrants do act as vectors of cultural diffusion, this is mostly to export the host country culture back home.

Kulturelle appropriasjon gjelder den dominant kulturen,  det har ikke noe å gjøre med hudfarge.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...