Gå til innhold

Privat pensjonsparing


Gordonene

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å starte opp privat pensjons sparing og ønsker å "spare" litt med dere hva dere tenker på hvordan jeg skal gjøre det ...

Jeg har vurdert IPS, men har funnet ut at jeg ikke ønsker det på grunn av restriksjonene og uavklart hvordan skattereglene blir i fremtiden.

Jeg har vurdert å opprette ASK konto eller investerings konto.

Hvis jeg velger investerings konto så kan jeg ha 100% fond andel i starten også kan jeg gå over til enn blanding av rente fond og aksje fond når jeg blir eldre,

på den måten manuelt skru ned risiko, på samme måte som de gjør i DNB live og andre pensjons forsikring som blir solgt ...

Men jeg for ikke skjermingsfradrag ....

 

Hvis jeg bruker enn ASK konto så kan jeg bare kjøpe aksje fond andeler og har ikke mulighet til å kjøpe rente fond eller obligasjoner ...

 

Hvis jeg ønsker å bytte fra ASK til investerings konto så utløses det skatt ....


Så hva gjør jeg?

 

Begynner fra dag en (1) med investerings konto og ser bort i fra skjermingsbidraget?

 

Jeg kan legge til jeg er 39år og ser for meg å gå av rundt 62år.


Tusen takk for innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville revurdert å bruke IPS hvis det er primært pensjonssparing. Det er mye å tjene på å få skattefradrag. Det er ikke satt i stein hva skattereglene blir ved uttak, nei, men det er svært lite sannsynlig at det blir betydelig verre enn hva vi ser i dag. Snarere tvert i mot er det nok politisk vilje og enighet til å gjøre det mer lukrativt med egen sparing til pensjon.

Lenke til kommentar

Selv opprettet jeg en konto hos Nordnet og velger de største etablerte indeksfondene jeg har råd til. Noen eksempler er følgende:

  • Deka MSCI Europe UCITS ETF
  • S&P 500 ETF TRUST ETF
  • iShares MSCI Europe SRI UCITS ETF EUR (Acc)
  • MSCI

Grunnen til disse er at jeg opplever at alle har veldig stor spredning i risiko hver. Sekundært er at jeg ønsker å spare et par mnd i sparekonto for å ha råd til å kjøpe en stk, ev. 2 av gangen. Dette fordi jeg ønsker å unngå disse kjøpsavgiftene for hver transaksjon. Jeg vil heller ha få transaksjoner av litt større verdi slik at mest mulig av det jeg setter av går til påtenkt sparing og ikke kjøpsavgiftene.

Sekundært valg med Nordnet som pensjonssparing (vet dem har egen pensjonskonto der, men jeg vil heller kunne velge selv) er at jeg ønsker å ta mer aktivt valg i sparingen min. Jeg skulle sikkert ha valgt en ASK konto for å vente med å betale skatt til dagen jeg tar pensjon, men jeg har bevist valgt å ikke selge men heller bare holde på det jeg har.

Et tredje valg er at jeg opplever f.eks. fondsparing gjennom bankene som knotete pga. det tar mange virkedager fra kjøp til dem vises i min profil, samme med salg. Med Nordnet går det på sekundet.

Lenke til kommentar
ole_marius skrev (1 minutt siden):

Selv opprettet jeg en konto hos Nordnet og velger de største etablerte indeksfondene jeg har råd til. Noen eksempler er følgende:

  • Deka MSCI Europe UCITS ETF
  • S&P 500 ETF TRUST ETF
  • iShares MSCI Europe SRI UCITS ETF EUR (Acc)
  • MSCI

Bare for å presisere. Det er ikke nødvendig å kjøpe flere fond som egentlig er de samme. Det blir som å kjøpe å 1 liter Tine-melk fra Kiwi og så gå til Rema og kjøpe samme literen Tine-melk. Man kjøper (så og si) nøyaktig det samme. Eneste forskjellen er prisen(forvaltningshonorar).

Endret av Nimrad
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (23 timer siden):

Jeg ville revurdert å bruke IPS hvis det er primært pensjonssparing. Det er mye å tjene på å få skattefradrag. Det er ikke satt i stein hva skattereglene blir ved uttak, nei, men det er svært lite sannsynlig at det blir betydelig verre enn hva vi ser i dag. Snarere tvert i mot er det nok politisk vilje og enighet til å gjøre det mer lukrativt med egen sparing til pensjon.

Nå har de vell redusert til 25k så jeg kunne vudert å kombinere IPS med noe annet, men hva skal det andre verre og hvorfor?

Enn annen ting med IPS er at det er restriksjoner på uttaket.

Lenke til kommentar
Gordonene skrev (5 timer siden):

Nå har de vell redusert til 25k så jeg kunne vudert å kombinere IPS med noe annet, men hva skal det andre verre og hvorfor?

Enn annen ting med IPS er at det er restriksjoner på uttaket.

Den nye regjeringen valgte å redusere muligheten for at "vanlige folk" kunne spare til egen pensjon ved at IPS ble redusert fra 40k/år (som det var fra starten av IPS 2.0 fra 2017) til 15k/år i 2022.

Du får skatteutsettelse tilsvarende 22 % av det du setter inn på IPS, og du kan sette inn til du fyller 75 år (iht dagens regler). Du betaler ikke formuesskatt av innestående på IPS. Du kan flytte mellom leverandører og fond som du vil, slik at du kan velge fond med høy risikoprofil mens du er ung, og endre til mer forutsigbare fond når du nærmer deg pensjonsalder.

Du kan starte uttak av IPS fra måneden etter at du fyller 62 år, eller vente med uttak så lenge du vil. Det du har innestående må du bruke minst 10 år på å ta ut, og du kan ikke ta ut alt før du fyller 80 år. Unntaket er hvis du har så lite innestående at minstebeløpet for årlig uttak gjelder, dette er p.t. 0,2 G. Det vil si at hvis du har tilsvarende 0,6 G i IPS når du starter uttaket, vil du kunne ta ut alt i løpet av 3 år.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gordonene skrev (På 2.2.2023 den 8.00):

Jeg planlegger å starte opp privat pensjons sparing og ønsker å "spare" litt med dere hva dere tenker på hvordan jeg skal gjøre det ...

Jeg har vurdert IPS, men har funnet ut at jeg ikke ønsker det på grunn av restriksjonene og uavklart hvordan skattereglene blir i fremtiden.

Jeg har vurdert å opprette ASK konto eller investerings konto.

Hvis jeg velger investerings konto så kan jeg ha 100% fond andel i starten også kan jeg gå over til enn blanding av rente fond og aksje fond når jeg blir eldre,

på den måten manuelt skru ned risiko, på samme måte som de gjør i DNB live og andre pensjons forsikring som blir solgt ...

Men jeg for ikke skjermingsfradrag ....

 

Hvis jeg bruker enn ASK konto så kan jeg bare kjøpe aksje fond andeler og har ikke mulighet til å kjøpe rente fond eller obligasjoner ...

 

Hvis jeg ønsker å bytte fra ASK til investerings konto så utløses det skatt ....


Så hva gjør jeg?

 

Begynner fra dag en (1) med investerings konto og ser bort i fra skjermingsbidraget?

 

Jeg kan legge til jeg er 39år og ser for meg å gå av rundt 62år.


Tusen takk for innspill.

 

Merk, med Aksjesparekonto så er det kun i den grad du tar ut profitten for å sette inn i en IKZ konto at du må betale skatt, 
Hvis vi antar at de neste 10 årene så sparer du 1 million og oppnår 600 000 i avkastning så har du fremdeles frihet til å ta ut den millionen du har satt inn uten å betale skatt for å flytte den til IKZ.  (eventuelt ta ut pengene til ett annet formål), så etter å ha spart i 10 år så er det usansynlig at mer enn 40% av innskuddet vil utløse skatt ved uttak,)

Du vil ha litt problem de siste årene med at du ikke kan gå ordentlig ned til 0 uten å utløse skatt, men jeg ville hvert fall de første årene spart på aksjesparekonto.

Lenke til kommentar
HW1 skrev (22 minutter siden):

 

Merk, med Aksjesparekonto så er det kun i den grad du tar ut profitten for å sette inn i en IKZ konto at du må betale skatt, 
Hvis vi antar at de neste 10 årene så sparer du 1 million og oppnår 600 000 i avkastning så har du fremdeles frihet til å ta ut den millionen du har satt inn uten å betale skatt for å flytte den til IKZ.  (eventuelt ta ut pengene til ett annet formål), så etter å ha spart i 10 år så er det usansynlig at mer enn 40% av innskuddet vil utløse skatt ved uttak,)

Du vil ha litt problem de siste årene med at du ikke kan gå ordentlig ned til 0 uten å utløse skatt, men jeg ville hvert fall de første årene spart på aksjesparekonto.

Men jeg for ikke skatte reduksjon på inntekt når jeg sparer med aksjesparekonto, tenker du at jeg vill oppnå høyere avkastning i aksjesparekonto enn IPS?

Jeg kan vell drive å bytte fond inni IPS kontoen også?

Er det friheten med å kunne ta ut pengene du tenker på?

Lenke til kommentar
Gordonene skrev (1 minutt siden):

Men jeg for ikke skatte reduksjon på inntekt når jeg sparer med aksjesparekonto, tenker du at jeg vill oppnå høyere avkastning i aksjesparekonto enn IPS?

Jeg kan vell drive å bytte fond inni IPS kontoen også?

Er det friheten med å kunne ta ut pengene du tenker på?

Jeg har ment å skrive om min vurdering av InvesteringsKontoZero (IKZ)  (navn brukt at Nordnet på sin investeringskonto, forkortelse brukt i annen tråd på formuet) sammenlignet med aksjesparekonto. 
Jeg har ikke ment å vurdere IPS, når jeg har skrevet frihet, så mener jeg frihet til å kunne gjøre ting uten at du må betale skatt. 

Vurderingen om du ønsker å spare i IPS eller ikke blir noe annet en det jeg har snakket om, jeg personlig velger å ikke spare på den måten.  (jeg liker ikke tanken på at midlene blir bundet så lenge, jeg er litt yngre enn deg, det er sannsynlig at jeg på vil ha mye mer behov for penger før jeg blir 70 enn etter at jeg blir 70.)

Lenke til kommentar
HW1 skrev (7 timer siden):

Jeg har ment å skrive om min vurdering av InvesteringsKontoZero (IKZ)  (navn brukt at Nordnet på sin investeringskonto, forkortelse brukt i annen tråd på formuet) sammenlignet med aksjesparekonto.  Jeg har ikke ment å vurdere IPS, når jeg har skrevet frihet, så mener jeg frihet til å kunne gjøre ting uten at du må betale skatt. 

Vurderingen om du ønsker å spare i IPS eller ikke blir noe annet en det jeg har snakket om, jeg personlig velger å ikke spare på den måten.  (jeg liker ikke tanken på at midlene blir bundet så lenge, jeg er litt yngre enn deg, det er sannsynlig at jeg på vil ha mye mer behov for penger før jeg blir 70 enn etter at jeg blir 70.)

Er med på den, begynner å bli mer og mer sikker på kombinasjon med IPS og aksjespare konto er smart for meg. Da for jeg fullt utbytta av IPS fordeler, samtidig som jeg for frihet med aksjespare konto..,

enn avveing er aksjespare konto eller invisteringskonto….

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...