Gå til innhold

Flyr «Flyr» i morgen ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
0laf skrev (9 timer siden):


Det er vel få som har så gode vilkår som piloter i SAS, men ser gjerne dokumentasjon på at piloter andre steder har det bedre?

Piloter er også blant norges best betalte, selv om de liker å klage.
Startlønnen er relativt lav, men gjennomsnittslønn for norske piloter er rundt 100k per måned, pluss diett og andre tillegg.

Lenge siden de hadde så gode avtaler i sas. Muligens havner en der de siste årene. De starter på 500ish med 1000000+ i lån. Nå dekker lånekassen dette, men før i tiden måtte en dekke det selv.

Takket selv nei til en plass på pilot skolen pga dette, samt labre tider. Ble ingeniør og har tilbrakt mye av arbeidstiden bak i flyet i stedet.

Lenke til kommentar
8 hours ago, 0laf said:

Ordtaket er "If you pay peanuts, you get monkeys", det blir liksom noe kleint å bytte det ut med bananer, fordi du ser en banan på bildet

Har aldri hørt varianten med peanuts og det gir liten mening siden det ikke er det de primært spiser, og er kjent for å spise, selvom de er altetende. 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (58 minutter siden):

Det har ikke noe med hva aper spiser å gjøre. Betaler du lite får du dårlig personell, enkelt og greit.

Tror ikke det var tilfellet for Flyr.

Men at resten av flybransjen heretter vil få lavere troverdighet og flere ulykker pga underbetalte ansatte er høyst sannsynlig.

Lenke til kommentar
scuderia skrev (9 minutter siden):

Nja, nå tjener vel Ryanair milliarder så.. 

Flyr gamblet på at Norwegian ville gå konk så at ting gikk som det gjorde er kanskje ikke så rart. 

Nå sa jeg de fleste, og ryanair har vell tapt penger de to siste årene de også om jeg ikke tar helt feil. 

Men helt tydelig at flyr satset på at andre gikk dunken og at de skulle overta plassen. Slik gikk det ikke så var veldig forventet konkurs. Kom dog raskere enn jeg hadde trodd.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (10 minutter siden):

Hvis forretningsidé var at de skulle vinne terreng ved at andre skulle gå på en smell og ikke ved å gjøre ting riktig selv så har de nå fått høstet som de har sådd.

De kan gjøre ting så mye riktig som de bare vil, det hjelper ikke når markedet ikke er stort nok. De tok et ikke helt urimelig veddemål, og tapte.

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Salvesen. said:

Nå sa jeg de fleste, og ryanair har vell tapt penger de to siste årene de også om jeg ikke tar helt feil. 

Men helt tydelig at flyr satset på at andre gikk dunken og at de skulle overta plassen. Slik gikk det ikke så var veldig forventet konkurs. Kom dog raskere enn jeg hadde trodd.

Ikke uten grunn at man sier den raskeste måten å bli millionær på er å være milliardær også starte flyselskap :)

 

 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, koots said:

De kan gjøre ting så mye riktig som de bare vil, det hjelper ikke når markedet ikke er stort nok. De tok et ikke helt urimelig veddemål, og tapte.

Da har de gjort feil. Det første man lærer på bedriftsetablering er å gjøre en markedsundersøkelse før man kjører på med ressurser og penger.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (44 minutter siden):

Da har de gjort feil. Det første man lærer på bedriftsetablering er å gjøre en markedsundersøkelse før man kjører på med ressurser og penger.

Dette var jo ett veddemål, om at pandemien skulle knekke konkurrenter og åpne markeder. Veddemålet gikk feil vei, slik er det noen ganger. Dette var investorene klar over. De med penger. Små investorene sitrer igjenn med det meste tapet, de store solgte seg ut rett før. Klart de tapte mye på salget også.

Lenke til kommentar

luftfart er vel den vanskeligste bransjen som eksisterer å starte business i.

sikkerhetskrav, kontroller, godkjenninger, osv. (som selvsagt er helt nødvendig for tilliten) gir ikke mye slingringsmonn for kreative løsninger eller "snarveier". Alt må følge boka til punkt og prikke.

Synes det er rart investorer i hele tatt tør å satse på slike nykommere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...