Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leilighet har blitt ubeboelig, kan leieavtalen heves?


Gjest 01c9e...7a5

Anbefalte innlegg

Gjest 01c9e...7a5

Så saken er slik;

Kjellerleilighet ble ubeboelig tidlig i januar på grunn av vannskade i hele leiligheten. Leietaker måtte flytte ut alle sine ting, og sette på lager. Har nå ikke ett fast sted å bo. Men har en midlertidig løsning.

Det er uvisst når leiligheten vil være innflytningsklar igjen, da det er en del arbeid som må gjøres for å få alt i stand igjen. 1 februar ble først nevnt av utleier, men sist var det 15 februar.

For leietaker sin del vil beste løsning være å finne ett nytt sted å bo, og han hadde egentlig planer om å flytte uansett til en annen by. Men utleier forventer at leietaker begynner å betale leie igjen med en gang leiligheten er innflytningsklar, og at han bor og betaler ut oppsigelsestiden da som er på 3 måneder.

Jeg er ikke leietaker, men en av hans hjelpere. 

Er det noen med juridisk kompetanse som kan dele noe innsikt i en slik type sak? Kan leietakeren heve denne avtale på grunn av dette, og fravike oppsigelsestiden, eller har utleier rett?

Takk på forhånd!

Anonymous poster hash: 01c9e...7a5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
del_diablo skrev (13 timer siden):

Så ved å spilt kortene litt bedre kunne oppsigelsetiden ha started ved vannskadene, og bli ferdig til f.eks April?
Det er da ikke så ille.

Jeg har dessverre ikke noe godt svar til trådstarter - men hvordan mener du at han kunne ha spilt kortene litt bedre?
Om han sier opp i begynnelsen eller slutten av januar har normalt sett ingen praktisk betydning for oppsigelsestida?

Lenke til kommentar
3 hours ago, SaJo said:

Jeg har dessverre ikke noe godt svar til trådstarter - men hvordan mener du at han kunne ha spilt kortene litt bedre?
Om han sier opp i begynnelsen eller slutten av januar har normalt sett ingen praktisk betydning for oppsigelsestida?

Hadde utleier vært litt mindre firkantet, så hadde nok oppsigelse pga vannskade gjort det enkelt å si opp.

Men det mangler som sagt detaljer,
f.eks.... har betaling av leien blitt stanset til innflytting igjen?  Hvem betaler for lageret? Bor leier hos en kompis?
 

Lenke til kommentar

Jeg vil annta at leietaker kan ha rett til å heve kontraktet etter § 2-10 og § 2-12 i Husleieloven.

Da boligen er rett og slett ubeboelig for leietaker. Huseier har da ikke mulighet til å leie ut rom til leie taker og jeg vil si at man har såpass med mangler etter den forskriften at man har rett til å heve kontrakten med øyeblikkelig virkning.

Huseier vil på sin side kunne få dekt tap av utleieinntekter på sin egen forsikring, så det vil heller ikke være en ulempe for utleier sin del.

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Om utleigar ikkje kan rette opp mangelen innan rimeleg tid så gir det grunnlag for heving. 

I denne saka så er det nok betre for leigetakaren å ikkje avslutte leigeforholdet men heller kreve sine kostnadar erstatta. 

Når leigetakaren eigentleg vil flytte så blir det fort meir komplisert fordi begge partar har ei ulovfesta plikt til skadebegrensing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...