Gå til innhold

Mikrofon til Discord/teamsmøter etc


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bruker hodetelefoner med innebygd mic( sony h.ear) og lyden i blir for dårlig for de i andre enden.

Har noen noen anbefalinger å komme med? Har sett yeti blue, elgato wave 3 og hyperx solocast (3 forskjelligie prisklasser). Det skal kun brukes til å snakke i møter/discord og vil ha noe som funker greit, men gidder ikke spare på et par hundrelapper for å få noen som blir et irritasjonsmoment etter et par år

takk:)

 

ps: om dette er feil postet, så beklager jeg det, og takker om det blir flyttet til rett del:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uderzo skrev (7 minutter siden):

Vil heller anbefale et hodesett som er sertifisert for Teams.

 

"Sertifisert for Skype/Teams" er egentlig ganske meningsløst. Det eneste som skiller disse fra andre alternativer er at de garantert har en fysisk knapp for å svare på samtaler, noe som er ganske ubetydelig for de fleste. Men det har ikke noe å si for lydkvaliteten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tobeass skrev (29 minutter siden):

"Sertifisert for Skype/Teams" er egentlig ganske meningsløst. Det eneste som skiller disse fra andre alternativer er at de garantert har en fysisk knapp for å svare på samtaler, noe som er ganske ubetydelig for de fleste. Men det har ikke noe å si for lydkvaliteten. 

Ja, har aldri hevdet noe annet. Men jeg jobber til daglig med IT support, og etter min erfaring så kan det lønne seg å kjøpe noe som man vet fungerer bra med Teams og slikt, jeg forstod det slik at han skal bruke det i jobbsammenheng. Og da er det verdt å slippe å teste ut produkter, spesielt på folk du er i møter med. Ingenting er mer irriterende enn folk som sliter med teknikken i Teams møter.

Bordmic-er anbefales ikke, da de er laget for et annet bruk først og fremst, under mer kontrollerte omgivelser, hvor lydkvalitet er det mest viktige. De er dermed ofte sensitive og plukker opp mer enn du skulle ønske.
Overkill for videomøter.

Lenke til kommentar

Takker for mange gode tilbakemeldinger.

Bare for å gjøre ting mer klart, det er hovedsakelig discogs som er problemet. Men jeg er en voksen familiefar på over 40 som nettopp har begynt med wow, så tenkte det var lettere å snike det inn sammen med jobb 😂

Når det er sagt, så bruker jeg endel teams/zoom/Skype i møter, så god lydkvalitet der vil gjøre hjemmekontoret mitt mer komplett

Er faktisk ikke sikker om jeg vil ha mikrofon eller fullt headset. Har bare huset fullt av headset(reise, hifi, trådløst, lukket til jobb, trening, osv)

Endret av rakk1
Lenke til kommentar

Mine 0,02$:

To ulemper med de fleste frittstående (-hengende) mikrofoner er at de plukker opp ekko fra harde flater (vegger) når man prater samt at mikrofonen kan gi ekko (feedback) av lyden fra høyttalerne man bruker til den/de man snakker med.

Ekko fra harde flater kan man fikse ved å kle nevnte flater med noe lydabsorberende mens for ekko fra høyttalerne tilbake til samtalepartner kan det å justere sensitiviteten på mikrofonen og/eller høyttalervolumet hjelpe - på bekostning av at enten du eller samtalepartner sliter med å oppfatte hva som blir sagt :p. Om man får til å gjøre mic'en mer retningsbestemt kan også hjelpe. Mulig at noen programmer har innebygget 'cancel' av ekko og at det kan hjelpe.

Noen headset med mikrofon på bom foran munnen har dårlig lydkvalitet. 

Vet en del webcams har innebygget mic og de er stort sett elendige.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, rakk1 said:

Er faktisk ikke sikker om jeg vil ha mikrofon eller fullt headset. Har bare huset fullt av headset(reise, hifi, trådløst, lukket til jobb, trening, osv)

Jeg har selv sykdommen med å kjøpe mye headset. Selv så kjøpte jeg mikrofon med stativ før jul slik at jeg kan bruke mer hifi headset og er veldig fornøyd med det. De jeg spiller sammen med har kommentert på Discord at kvaliteten har godt opp betydelig 

Lenke til kommentar
NoBo skrev (21 minutter siden):

Mine 0,02$:

To ulemper med de fleste frittstående (-hengende) mikrofoner er at de plukker opp ekko fra harde flater (vegger) når man prater samt at mikrofonen kan gi ekko (feedback) av lyden fra høyttalerne man bruker til den/de man snakker med.

Ekko fra harde flater kan man fikse ved å kle nevnte flater med noe lydabsorberende mens for ekko fra høyttalerne tilbake til samtalepartner kan det å justere sensitiviteten på mikrofonen og/eller høyttalervolumet hjelpe - på bekostning av at enten du eller samtalepartner sliter med å oppfatte hva som blir sagt :p. Om man får til å gjøre mic'en mer retningsbestemt kan også hjelpe. Mulig at noen programmer har innebygget 'cancel' av ekko og at det kan hjelpe.

Noen headset med mikrofon på bom foran munnen har dårlig lydkvalitet. 

Vet en del webcams har innebygget mic og de er stort sett elendige.

Så jeg er fucked?😂

Lenke til kommentar
NoBo skrev (25 minutter siden):

Mine 0,02$:

To ulemper med de fleste frittstående (-hengende) mikrofoner er at de plukker opp ekko fra harde flater (vegger) når man prater samt at mikrofonen kan gi ekko (feedback) av lyden fra høyttalerne man bruker til den/de man snakker med.

Ekko fra harde flater kan man fikse ved å kle nevnte flater med noe lydabsorberende mens for ekko fra høyttalerne tilbake til samtalepartner kan det å justere sensitiviteten på mikrofonen og/eller høyttalervolumet hjelpe - på bekostning av at enten du eller samtalepartner sliter med å oppfatte hva som blir sagt :p. Om man får til å gjøre mic'en mer retningsbestemt kan også hjelpe. Mulig at noen programmer har innebygget 'cancel' av ekko og at det kan hjelpe.

Noen headset med mikrofon på bom foran munnen har dårlig lydkvalitet. 

Vet en del webcams har innebygget mic og de er stort sett elendige.

Alle mikrofoner plukker opp lyden fra høyttaler i en eller annen grad. Hvis mikrofon står langt unna høyttaler eller har et nullpunkt i retning høyttaleren så blir dette ekkoet svakere. Uansett så skal programvaren du bruker ha en ekko-kansellator som modellerer ekkoet og prøver å undertrykke det.

Såkalte boundary mikrofoner ligger i flukt med en flate og kan være fordelaktig mhp første-refleksjon og kamfilter-effekter. 

Bøylemikrofon kan være veldig bra. Spesielt hvis du har mye støy rundt deg, eller om du har en helt analog modell uten dsp. Disse gir typisk veldig høyt signal til (akustisk) støyforhold, og relativt romklang. Ulempen er at spektral balanse kan oppleves unaturlig, og noen er følsomme for pustelyder.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...