Gå til innhold

Avkastning på sparekonto


Craque

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Hva er vanlig å forvente i årlig avkastning hos en norsk bank når det gjelder sparekonto? Jeg har konto i Sparebanken og har en sparekonto som gir avkastning på stusslige 0, 65% i året - Mulig dette er en dårlig deal selv i Norge. Men hvorfor betaler banker som Nubank, Inter, Bradesco, Caixa og Itaú hele 6.17 % i avkastning bare å ha de på sparekonto i året?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Craque skrev (12 timer siden):

Men hvorfor betaler banker som Nubank, Inter, Bradesco, Caixa og Itaú hele 6.17 % i avkastning bare å ha de på sparekonto i året?

Utenlandske banke uten sikring av innskudd? Sparebankene er vel av de dårligste på innskuddsrente, de fleste andre får du over 2 % i dag - uten restriksjoner på uttak.

Lenke til kommentar
BIGG skrev (6 timer siden):

Utenlandske banke uten sikring av innskudd? Sparebankene er vel av de dårligste på innskuddsrente, de fleste andre får du over 2 % i dag - uten restriksjoner på uttak.

Disse bankene ovenfor er vel sikret med FGC opp til 250.000 R$ / ca. 500k NOK 

Lenke til kommentar

Himla har 3% rente fra første krone, ingen utttaksbegrensning.Men, da må du opprette en brukskonto også (1% rente, høyere rente enn sparekontoen din 😉).

https://www.himla.no/banktjenester/sparing/

Litt avhengig av om du vil ha fastrente, hvor mye du sparer, om du vil ha gebyrfritt, bindingstid,osv.

Selv har jeg sparekonto/bufferkonto i Næringsbanken, over 100 000 kr. har jeg 3.10%. Ingen bindingstid, ingen gebyrer, ingen uttaksbegrensning, osv. Jeg fører penger fritt over fra brukskonto til Spare/bufferkontoen og omvendt.

https://www.naeringsbanken.no/privat-innskudd/innskudd

Endret av Gufi
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du kan vel få oppmot 3% i enkle banker nå f.eks Santander.

Velger du 1år fast blir det 4% i f.eks bluestep

Brasiliansk konto??? Hvor stabil er denne valuta? Da må du betale vekselgebyr .... det kan være bra eller gå dårlig (noen som har brant seg på valutalån!!!).

Ellers sette de i rentefond ...... da kan du sette inn eller ta ut med ca 3 dager forsinkelse MEN INNSKUDDE ER IKKE GARANTERT.

F.eks Artic Return Class A eller Landbanken har noen fond som gir grei rente .....

eller du kan gå for Alfred Berg HIGH YIELD C .... da kan du få 4-10% ... men i coronatiden gikk det rett ned 20% !!!

 

Lenke til kommentar
Craque skrev (På 12.1.2023 den 1.39):

Hei, 

 

Hva er vanlig å forvente i årlig avkastning hos en norsk bank når det gjelder sparekonto? Jeg har konto i Sparebanken og har en sparekonto som gir avkastning på stusslige 0, 65% i året - Mulig dette er en dårlig deal selv i Norge. Men hvorfor betaler banker som Nubank, Inter, Bradesco, Caixa og Itaú hele 6.17 % i avkastning bare å ha de på sparekonto i året?

 

Du må sammenligne rente i samme valuta. 

I og med at du kjenner rentesatsene i begge land så kan du se på avtaler om å veksle valuta om 1 år, og du vil sannsynligvis se at disse er priset med norske kroner med verdi på 3 % høyere en dagens verdi av brasilianske real. 

Så med andre ord så er det umulig å garantere gevinst ved å inngå avtale om å kjøpe kr for brasilianske real idag, du kan selvsagt ta sjansen, men du har ingen idea om hvordan valutaen endrer seg neste året, plutselig så taper du 20 % av verdien av innskuddet fordi  real faller i verdi. 

De beste norske bankene ligger vel på 3,25%+ på innskudd uten bindingstid, (og ca 0,2% ekstra hvis du godtar 1 mnd oppsigelsestid)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...