Gå til innhold

Få Excel til å skjønne ulike tidsintervaller


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å lage en enkel graf. Batteriprosent (Y) etter hvert som tiden går (X). Men jeg måler på tilfeldige tidspunkt. Noen ganger kan det ha gått ti timer, noen ganger én time og fem minutter. Jeg vil at Excel skal skjønne at det ikke er én gitt tid mellom hver måling, men målt etter innfallsmetoden. Slik at grafen blir deretter. Hvis det har gått T lang tid, så skal neste punkt på grafen komme langt bortover på X-aksen. Nå er det like langt mellom hvert målepunkt. Kan Excel skjønne dette?

ex.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at cellene med dato/tid er venstrejustert, noe som tyder på at Excel tolker innholdet som tekst istedet for en reéll dato.

Prøv å legge til et ekstra felt der du regner differansen mellom to celler (må ikke gi negativt resultat) og se om du får et resultat eller en feilkode. Får du feilkode, så tyder det igjen på at cellene egentlig bare inneholder ren uformattert tekst.

Endret av geir__hk
skriveleif
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (1 time siden):

Ser at cellene med dato/tid er venstrejustert, noe som tyder på at Excel tolker innholdet som tekst istedet for en reéll dato.

Prøv å legge til et ekstra felt der du regner differansen mellom to celler (må ikke gi negativt resultat) og se om du får et resultat eller en feilkode. Får du feilkode, så tyder det igjen på at cellene egentlig bare inneholder ren uformattert tekst.

Godt tips, men de cellene er formatert med tidsformat.

batt.png

Lenke til kommentar
30 minutes ago, KarvaBlad said:

Godt tips, men de cellene er formatert med tidsformat.

Hjelper lite hvis Excel likevel av enelleranna grunn behandler innholdet som om det skulle være tekst.

Kjør en formel som regner differansen mellom to av tidspunktene og se om du får et gyldig svar. Får du et gyldig svar (ikke feilkode) - da først kan vi gå videre med å se på hvorfor grafen oppfører seg som du viser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (44 minutter siden):

Hjelper lite hvis Excel likevel av enelleranna grunn behandler innholdet som om det skulle være tekst.

Kjør en formel som regner differansen mellom to av tidspunktene og se om du får et gyldig svar. Får du et gyldig svar (ikke feilkode) - da først kan vi gå videre med å se på hvorfor grafen oppfører seg som du viser.

Takk for at du prøver å hjelpe. Jeg prøvde å finne tidsdifferansen mellom to celler, men får får feilen #VALUE!

Formatet er Time på alle relevante celler. Jeg har til og med slengt på dd/mm/yyyy-format, da dette går over flere døgn.

Min Excel oppfører seg ikke slik som hans her: https://www.youtube.com/watch?v=x-HuTZufgJo

 

 

3.jpg

Lenke til kommentar
Thor. skrev (5 minutter siden):

Høyreklikk E-29 og formater som Time-> HH:MM (13:30 står det på valget)

Jeg prøvde det samme, og det fungerte med en gang. B4-B3=03:20:00

Det fungerer hvis jeg bare har timer og minutter. Men ikke når jeg har med døgn, måned og år.

Endret av KarvaBlad
Lenke til kommentar
7 hours ago, KarvaBlad said:

Takk for at du prøver å hjelpe. Jeg prøvde å finne tidsdifferansen mellom to celler, men får får feilen #VALUE!

Dette bekrefter jo mer eller mindre at Excel ikke skjønner at du vil ha dato/tid fordi Excel ser et format den ikke kjenner igjen og behandler det som tekst. Og  tekst kan du ikke subtrahere på samme måte som tallformat og datoer.

Lenke til kommentar

Hva hvis du putter dato i en celle og klokkeslett i en annen? Da kan du regne dager mellom to datoer og gange med 24. Dette tallet kan du plusse på differansen mellom timeverdiene dine. 

Så hvis du måler 07.01 kl 20:00 og 08.01 kl 15:00 så blir svaret 24 timer pluss -5 timer. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du kan prøve å skrive inn dato-tid på forskjellige måter, til du finner måten Excel forstår. Hvis du har amerikansk Excel, kan du kanskje forsøke noen amerikanske måter å skrive inn dato-tid på?

Excel viser at den skjønner at du har angitt en verdi ved å høyrejustere celleinnholdet, og viser da verdien med den dato/tid-formatteringen du har angitt.

Ellers tror jeg at @mu99 har rett i at det er best å bruke scatter- / punkt-diagram - du vil vise verdipar, ikke verdier i ulike kategorier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, KarvaBlad said:

Jeg vil at Excel skal skjønne at det ikke er én gitt tid mellom hver måling, men målt etter innfallsmetoden. Slik at grafen blir deretter. Hvis det har gått T lang tid, så skal neste punkt på grafen komme langt bortover på X-aksen. Nå er det like langt mellom hvert målepunkt. Kan Excel skjønne dette?

Du må først få excel til å forstå dato/tid som du skriver inn. Excel med norsk format er et helvete å finne ut av.

Benytt nøyaktig følgende (du kan teste om du slipper ".00" på slutten):

07.01.2022 kl. 18.24.00
07.01.2022 kl. 21.44.00
08.01.2022 kl. 07.39.00
08.01.2022 kl. 09.31.00
08.01.2022 kl. 09.38.00
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har prøvd dette i excel selv nå og får det til å fungere helt fint. Problemet ditt er at excel ikke kjenner igjen tidsformatet du prøver å skrive inn. Kan anbefale og gå til egendefinert format og velge "dd.mm.ååå tt:mm" eller lignende. Da kan jeg subtrahere de to cellene og få tilbake en verdi, denne verdien formaterer du bare til et klokkeslett så har du antall timer i mellom :)  

image.png.e2973815bdd8d9c38b44cd6c7becb047.png

eks_tid_subt.xlsx

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...