Gå til innhold

Samsung SSD 980 vises verken på maskin eller bios.


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en Samsung SSD 980NVme M.2.

Første gangen jeg bruker m.2, har 3 andre standard ssd drives fra før av.

Problemet er at den ikke vises, verken i bios, datamaskin, enhetsbehandling osv.

Har prøvd å oppdatere bios, lastet ned driver og firmvare (der får jeg ikke installert noe fordi den ikke finner enheten)

Sett på noen løsninger som feks sette Sata som IDEmen eneste mulighetne jeg har er AHCI eller RAID.

Hovedkortet jeg har er ASUS  PRIME B450-PLUS så skal være kompitabelt.

Har prøvd å reinstallere kortet flere ganger og endret sata inngang på de andre diskene. men ser ikke ut som noe fungerer.

Any ideas?

image_2023-01-04_013716717.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Ville også sjekket på *1 i spec lista for å se om noen av de andre diskene dine er problemet.

*1 The M.2 Socket shares bandwidth with the SATA_5/6 ports, and therefore the SATA_5/6 ports cannot be used when an M.2 device is installed.

Har testet uten de andre diskene koblet til, og den dukket ikke opp da heller.

Sitat

Er Bios oppdatert? 980 Pro er jo en 4th gen disk, mens Hk ditt støtter vel maks Pci3 hastigheter iallefall, så kan vær at bios må oppdateres 

Bios er oppdatert ja, og er 980 "standard" ikke pro.

Lenke til kommentar

Har du forresten prøvd å kjøre diskpart ifra ett komandovindu eller ledetekst?

Er flere ganger jeg har brukt diskpart når jeg ikke har funnet disker i Windows, det er jo en helt ny disk så den er jo heller ikke formatert.

 

Edit, glem det, den viste jo ikke i bios sa du.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar

Note:For the old models (ex: TUF B450-PLUS GAMING) ,which use PCIE Mode M.2 SSD(including: NVME M.2), information of hard disk or SSD doesn't show in Storage Information in BIOS EZ Mode due to the framework of the BIOS. This phenomenon is normal, please be noted.

3.  Please enable [CSM] in BIOS

a. After the computer powers on, please press 'delete' to enter EZ Mode, and then press 'F7' to enter Advanced Mode as below:

3e7b577c-d8a7-40bd-b0d3-88295e2574a7.jpg

b. Click [Boot] - [Launch CSM]. Please set [Launch CSM] as [Enabled] as below:

d9c7cd9f-82fd-40d8-8138-dba1b1435f51.jpg

c.  Press 'F10' to save the BIOS setting, and click [OK] to reboot. Confirm whether the computer can recognize the hard disk or SSD

5d14e207-ed79-4680-8cf2-9c15028ea199.png

4.  If you have set CPU overclocking or Memory overclocking, the computer may not detect the hard disk or SSD due to overclocking instability. Please set BIOS to the default setting by the below steps:

a.  After the computer powers on, please immediately press 'delete' key on the keyboard to enter EZ Mode (you can refer to the picture in step 2)

b.  Press 'F5' to set the BIOS to default setting, then press 'F10' to save BIOS setting and click [OK] to reboot. Confirm whether the computer can detect the hard disk or SSD.

 

5. If the computer still can't detect the hard disk or SSD after you followed the above step 1~4, please confirm the hardware by below steps

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Greysoul said:

Hmm, nei.

Etter hva jeg så var det bare å skru den fast i hovedkortet.

skal se om jeg har noen spacer liggende så jeg får testet.

Det er veldig viktig at du bruker stand-off/spacer så M2-en ligger helt parralelt med HK. Står den i spenn kan chippene løsne når SSD-en blir varm. Noe de som regel blir.

Lenke til kommentar
Greysoul skrev (19 minutter siden):

Dette mener jeg at jeg fant igår og sjekket.

CSM skal stå som enabled som default.

Når jeg tenker etter så bygde jeg for noen Måneder siden en pc med ett Asus TUF 450 hovedkort, tror jeg hadde samme problemet der skjønner du, derfor jeg kom på den løsninga Asus har.

Lenke til kommentar

Har du prøvd med CSM skrudd helt av også? Jeg hadde en PC som ikke ville starte eller finne Nvme-SSDer hvis CSM var på. Selv om alle enhetene stod til UEFI. Den måtte være helt "disabled".

Du kan også se i BIOS om det er en SATA-port eller PCIe-slot som må disables for at M2-slotten skal fungere. Noen ganger må én av PCIe-portene settes til 1x i stedet for 4x.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...