Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

hvis Norsk Tipping overfører flere millioner til feil konto. Plikt til å levere tilbake alle pengene?


Gjest 89caa...fbb

Anbefalte innlegg

Gjest 89caa...fbb

https://www.vg.no/nyheter/i/Mo6vz0/ivar-39-hadde-plutselig-8-2-mill-paa-konto-her-e-det-no-gaeli

Det var en sak i VG nylig om at Norsk Tipping hadde overført litt over åtte millioner kroner til noen som de trodde var en vinner. Men så visste det seg etter hvert at Norsk Tipping satt på helt feil opplysninger, og derfor havnet  denne premien på en annen person sin konto. Men har personen som mottok disse pengene egentlig noen "plikt" til å sende disse pengene tilbake til Norsk Tipping, sånn at de kan sende pengene til korrekt bank-konto? 

Etisk / moralsk og sånn burde man sikkert gjøre dette. Men rent juridisk sett: Kunne denne personen ha nektet å gi fra seg disse pengene? Det sitter vel noen andre som er en rettmessig eier av denne premien. Så hvis feil person nekter å gi fra seg million-potten, ville Norsk Tipping kanskje blitt nødt til å finne nye 8.2 millioner kroner å overføre til den egentlige vinneren?   

Anonymous poster hash: 89caa...fbb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 89caa...fbb skrev (17 minutter siden):

Men rent juridisk sett: Kunne denne personen ha nektet å gi fra seg disse pengene?


Ja, nekte kan man, og banken kan ikke uten videre ta penger fra dine konti, men i og med at man ikke er rettmessig eier av pengene, så vil det da være opp til eier, i dette tilfelle Norsk Tipping, å kreve tilbake pengene på et vis.

Bruker man opp pengene, og åpenbart burde forstått at de tilhører noen andre, så risikerer man vel dom for grovt underslag.

https://www.aftenposten.no/norge/i/6komL/fikk-500000-kr-etter-tastefeil-i-nettbank

Endret av 0laf
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 89caa...fbb skrev (18 minutter siden):

ville Norsk Tipping kanskje blitt nødt til å finne nye 8.2 millioner kroner å overføre til den egentlige vinneren?

 

Om man plutselig har masse penger man ikke burde ha og man bruke dem opp risikerer man fengsel om man ikke gir seg.
Er det småbeløp på noen hundrelapper er det noe annet men går man fra 4000 kroner til flere milioner på konto er det åpenbart at noe er galt, og man risikrerer å får store problemer i ettertid.

Det er faktisk flere dommer på dette i Norge.

Det er ikke sikkert man får pengene tilbake men vedkommende kan dømmes.
Noe eksakt grense på hvor mye penger det må være snakk om er vel ikke satt men folk har blitt dømt før

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Akkurat denne saken er vel litt spesiell. Når jeg sa opp mitt kundeforhold i Sparebanken Møre så spurte jeg nettopp hva som ville skje med kontonummeret, og svaret jeg fikk var at kontonummerene jeg hadde hatt aldri vil bli gjenbrukt, og hvis noen skulle sende penger til de kontonummerene jeg sa opp så vil pengene refunderes til samme kontonummer som sendte pengene iløpet av noen virkedager. At banken her har gjenbrukt kontonummer til en annen person vil jeg påstå er mye mye verre enn når Yahoo åpnet for at inaktive e-postadresser skulle kunne registreres på nytt av andre personer..

Og nettopp når det er banken sin feil så er det åpning for at banken kan trekke pengene ut av mottakerkontoen, iallefall ifølge denne artikkelen hvor Sparebanken Sør har svart på spørsmål fra Aftenposten: https://www.aftenposten.no/bolig/i/kJv2la/hva-skjer-om-du-taster-feil-i-banken

Sitat

Banken har ikke lov til å tilbakeføre et beløp uten samtykke fra kontoeier. Eneste unntaket er hvis det er banken som har gjort feil, da kan vi trekke tilbake pengene i løpet av tre dager.

 

Endret av AnthonyEdwardS
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her faller det nok inn under hendelig feil hvor banken har gjenbrukt et kontonr - der man kan motsette seg en tilbakeføring, men neppe vinne fram i det lange løp.

Dog synes jeg at når mottager selv er ærlig og samarbeider fullt ut, så er en blomsterbukett en ganske stusselig belønning.

Finnerlønn på 10% blir kanskje i overkant (jfr det man har krav på når man finner noens lommebok og leverer den tilbake) men f.eks.  gavekort på 1 promille kunne kanskje være en grei sats ?   (8200 kr i dette tilfellet). 

Et annet aspekt om en stor sum dukker opp på ens konto er om det kan være noe relatert til kriminalitet eller hvitvasking som kan gi fengselsstraff - så igjen et argument for å være ærlig.

 

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Her vil jeg si at det er en reell sjanse for at man kan beholde pengene om dette skjer. Men det vil utvilsomt bli en rettsak, og for å få beholde de, så må du nesten ha brukt de, så det er jo stor risiko.

Først - Norsk Tipping (NT) vil garantert gå til sak om du ikke betaler. Både pga summen, men også for presedens.

La oss se på saken. De sier i artikkelen at de hadde prøvd å kontakte vedkommende, men ikke fått tak i han/henne. Deretter overførte de pengene til kontoen. 
Dette gir en situasjon hvor person X som er rettmessig eier av summen også ville hatt situasjonen av at det kom 8.2 mill på kontoen hans uten videre forklaring. 
Det er ikke gitt at X har registrert korrekt telefonnummer eller bruker app, slik at NT sier jo selv at de ikke vet om vedkommende er klar over at han/hun har vunnet penger, men fortsatt overfører de en så stor sum til vedkommende uten noen dialog.

Det vil derfor kunne argumenteres for at det er rimelig å anta at når du får en sum som er identisk som summen som var første plass i lotto inn på din konto, at du har vunnet i lotto.

Men det vil vel også være rimelig at du skal returnere summen om du skulle få vite at pengene ikke var dine.
Hvor lang tid ville dette tatt? Umulig å si i dette tilfelle.

Person X var jo tydeligvis ikke klar over at de skulle hatt 8.2 millioner og NT tror de har betalt rett person.

Om du har fått 8.2 mill i lotto gevinst, så brukt 5-6 millioner om 3 måneder. Hva er situasjonen da?
Jeg er ganske sikker i min sak at du kan argumentere for at du trodde du vant.

Det skader jo derimot din sak om du logger inn på NT sin app og sjekker resultater eller lignende. 
Og de vil jo garantert argumentere for at du burde sjekket noe når du får den summen penger inn på konto. Men jeg tviler på at det er nok til å bevise utover rimelig tvil. 

De pengene du evt har igjen vil det være naturlig at du tilbakefører. 

Lenke til kommentar
Leatherass skrev (13 timer siden):

Det vil derfor kunne argumenteres for at det er rimelig å anta at når du får en sum som er identisk som summen som var første plass i lotto inn på din konto, at du har vunnet i lotto.

Men det vil vel også være rimelig at du skal returnere summen om du skulle få vite at pengene ikke var dine.
Hvor lang tid ville dette tatt? Umulig å si i dette tilfelle.

I tillegg vil det stå i nettbanken at det er norsk tipping som er avsendaren, så det er ikkje slik at pengane kjem frå ein heilt ukjent person eller firma som ein ikkje har tilknyting til. I følgje artikkelen var overføringa merka med "lotto-gevinst".
Ein viktig føresetnad for å kunne hevde at ein ikkje hadde grunn til å tru at det har skjedd ein feil vil likevel være at vedkommande også var lottospelar som hadde ein gyldig kupong inne. Minimum at vedkommande har hatt inne ein fleirevekers kupong som nyleg har gått ut på dato slik at han kan hevde at han trudde at han var lottospelar.

Det som talar mot er for det fyrste at både mannen og kona etter eige utsagn forstod med ein gong at dette var feil, mellom anna fordi dette var ein konto som dei berre var brukt til småsparing ved at det blei overført 5 kroner kvar gong han han fylte diesel.
Og kanskje viktigaste grunnen til at han måtte ha forstått at dette var feil var at han ikkje hadde spelt lotto eller liknande.
Om du vinner ein stor gevinst i eit pengespel som du ikkje har betalt for å delta i så er det vel utan unntak ein feil eller svindelforsøk? Det er i alle fall mistenkeleg nok at ein får gevinst utan å ha spelt til at det er vanskeleg å hevde at ein ikkje burde ha forstått at noko ikkje stemte.

Eit anna spørsmål som nok hadde blitt belyst om det hadde blitt ei rettssak er kor stor del av skulda dei andre involverte må ta.
Den eigentlege vinnaren som ikkje har oppgitt rett kontonummer til norsk tipping ville nok måtte bære litt av ansvaret. Norsk tipping har betalt til den kontoen som lotto-vinnaren sjølv har oppgitt, så det er ikkje norsk tipping som har tasta feil kontonummer.
På den andre sida så burde norsk tipping ha oppdaga at dei fekk opp feil namn i nettbanken når dei tasta inn kontonummeret. I dag er det heilt vanleg nettbankfunksjonalitet at ein får opp namnet på den som eig kontonummeret (og feilmelding om det er eit ugyldig kontonummer), så her burde norsk tipping forstått at det kunne være feil kontonummer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...