Gå til innhold

Oppgradere laptop, eller kjøpe ny?


zanta

Anbefalte innlegg

Jeg har en laptop med Intel i3 8. gen, 4 GB RAM og 128 GB SSD. Den hadde helt OK ytelse (for mitt behov (surfing, tekstbehandling, regneark)) da jeg kjøpte den for et par år siden, men etter oppgradering til Win 11 og installasjon av siste oppgraderingene har den blitt merkbart tregere. Iflg Task Manager er ikke CPU særlig belastet, men når den oppleves treg har den høy belastning på disk, noe jeg antar er pga mye swapping pga for lite RAM.

Spørmålet mitt er om jeg kan forvente bra forbedring av ytelsen ved å oppgradere minnet? PCen har 1 minnespor, og støtter inntil 16 GB RAM. Bør jeg i så fall gå for 8 GB eller 16 GB?

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ilpostino skrev (Akkurat nå):

Det er forholdsvis lett å bytte ut SSD'en også. 128GB er litt vel lite. 

Det er en liten SSD, men den holder til mitt bruk av denne maskinen. Hvis både SSD og RAM måtte oppgraderes, ville jeg nok byttet hele maskinen. En oppgradering av RAM kan jeg akseptere.

Lenke til kommentar
zanta skrev (19 minutter siden):

Det er en liten SSD, men den holder til mitt bruk av denne maskinen. Hvis både SSD og RAM måtte oppgraderes, ville jeg nok byttet hele maskinen. En oppgradering av RAM kan jeg akseptere.

Hvis prisforskjellen ikke er for stor så kjøp en 16GB brikke, men 8GB holder nok fint. Pass på at du får riktig brikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (24 minutter siden):

Hvis prisforskjellen ikke er for stor så kjøp en 16GB brikke, men 8GB holder nok fint. Pass på at du får riktig brikke.

Pris på 1 x 16 GB er ca det dobbelte av 1 x 8 GB. Jeg har specs på brikke, og finner riktig, men på finn.no er det få som oppgir alle specs.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
zanta skrev (På 31.12.2022 den 12.37):

Spørmålet mitt er om jeg kan forvente bra forbedring av ytelsen ved å oppgradere minnet? PCen har 1 minnespor, og støtter inntil 16 GB RAM. Bør jeg i så fall gå for 8 GB eller 16 GB?

Update: Jeg oppgraderte RAM i laptop fra 4 GB til 16 GB. Med bare ett minnespor i maskinen var dette mer hensiktsmessig enn å oppgradere til 8 GB nå, og kanskje til 16 GB senere, når behovet oppstår. Det var som å få en ny PC, både ytelsen og brukeropplevelsen er forbedret langt mer enn jeg trodde var mulig, og nå er den lynrask. Vel, så rask som en 8. gen i3 kan bli. Selv med mange programmer og dusinvis av nettleserfaner oppe bruker den under 40 % av minnet, så i utgangspunktet ville 8 GB gitt samme forbedringen, inntil nye oppdateringer krever mer RAM.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Du gjorde nok det rette valget for å kunne kunne ha glede av maskinen lenge.

Maskinen jeg bruker akkurat nå har 12 GB RAM og merker ganske godt forskjellen med det vs en maskin med 16 GB.

CPU er veldig mye raskere enn en treg harddisk, så det å ha mye minne gjør ting generelt mye raskere.

M.2 NVMe kan tildels være et raskt mellomlager for mange, men mye RAM vil alltid slå det i ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...