Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Konvektorovn vs oljeradiator

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kutler skrev (1 time siden):

Kan jeg slenge inn en ting her? Alle oljeradiatorer/«oljeovner» jeg har sett, slike små på hjul, brukt i mer enn én måned – har ødelagte hjul, fordi hjulene ikke tåler belastningen til oljeradiatoren. Den er for tung.

Det finnes sikkert mer «premium» merker, men absolutt alle oljeradiatorer jeg har sett i bruk, har gitt etter for vekta. Merkelig at produsentene ikke har tatt hensyn for det. Alt lages vel i Kina likevel.

Jeg kjøpte to Grad oljeovner på Jem&Fix for å ha på hytta. Etter å ha montert sammen delene så jeg "bærearmene" til hjulene bøyde seg av radiatorvekten som igjen påvirket stabiliteten. "Premium" ovnen jeg har hjemme kjøpt for mange år siden har ett helt annet design og fortsatt i vater.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har 2 oljeovner i reserve, som ikke har vært brukt siden jeg fikk varmepumpe.
Men de har blitt flyttet på mange ganger uten at hjulene har knukket. 
Det er jo som de sier, alt var lagte bedre før. 

Skrevet
Mafalda skrev (På 29.12.2022 den 11.33):

Jeg har tidligere hatt deLonghi dragon oljeovn som primær oppvarming i årevis, og vært veldig fornøyd. Sånn minus litt bråk i metallet, såklart.
Men nå har jeg flyttet til mindre bolig med varmekabler som hovedoppvarming, hvor jeg ønsker en tilleggsovn for de kaldere dagene (jeg syns det er veldig vanskelig å regulere temp med varmekabler).

Er myten om at oljeradiator er brannfarlig lagt død, eller er det noen typer som er bedre/verre enn andre? Jeg forstår at konvektorovn gir veldig rask oppvarming, men gir den tørr inneluft og bruker mer strøm?

Varmekabler er ikke noe som brukes til hurtig temperatur regulering. De er for å ha en jevn temperatur. Samt aldri se på selve gradene hvis den er utstyrt med det. Spørsmålet er hvordan varmekabelene er styrt. Regner med det er regulator, og ikke gammel av/på bryter, da bør det byttes med en gang. Det er 3/4 måter å styre varmekabler på. Gulvtemp, romtemp og regulator. Noen ha også mulighet for kombinert gulv og romtemp.

Gulvtemp er det beste, så lenge føler ligger riktig. Juster alltid etter hva du ønsker av varme, og ikke hva termostaten sier. Er det for kalt, juster kun litt opp, og sjekk igjen neste dag. Det tar tid å varme opp betong gulv.

Romtemperatur kan ofte være bra, men hvis den står i nærheten av dører osv, noe de oftest gjør, så påvirkes de veldig når dørene åpnes osv.

Regulator så justeres hvor often den er av og på. Gir ofte en jevn varme, men hvis varmekabelen ligger grunt, så kan det ofte merkes at gulvet veklser mellom varmt og kaldt. Spesielt ved lavt påslag. Står f.eks. reguatoren på 15, så gir den varme i kablene 15% av tiden, mens 85% så er den slått av (Sånn enkelt forklart).

Har selv brukt oljeovn i åresvis. Den jeg har nå er snart 10 år, aldri noe problem. Har hadde en før som laget litt kokelyder, så den kvittet jeg meg med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...