Gå til innhold

Få i stand gammel NES


raab

Anbefalte innlegg

Jeg har en god gammel Nintendo 8-bit, verdens beste julegave en gang på tidlig 90-tall. Problemet er at den gjennom årene gang har vanskeligere og vanskeligere å få i gang - den vil ikke lese spillene. Så jeg byttet PIN-connector for en tid tilbake, og opplevde en bedring. Men det er veldig sjeldent den klarer å starte spillene. Jeg har gått over installasjonen og ser ikke noe galt. Hva er neste metode jeg bør teste? Vil gjerne få den i stand igjen. Har prøvd med 7-8 spill og det er liten forskjell i resultatene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
raab skrev (1 time siden):

Kjøpte denne..


Tok du vare på den gamle?

De originale er av mye bedre kvalitet enn skrotet man får kjøpt.

Får å få tilbake spennet i kontaktene, og få den ren igjen, så sprayer du den med WD-40 eller lignende, lar den ligge noen timer, deretter koker du den i vann, i en kjele du ikke bruker til mat selvfølgelig. 

Etter koking blir den som ny igjen.

Spillene bør også renses, gjøres enkelt med litt isopropanyl og q-tips.

 

Lenke til kommentar

Jeg fiksa min på halvannen time uten noe WD-40 eller koking (hva faen?). Brukte bare isopropanol og sandpapir til å pusse alle kontaktene, og tynt skrujern til å bøye ut pinnene. Ganske gøy og veldig enkelt. Da jeg var ferdig var det nesten umulig å få kassettene ut igjen ("death grip") og alle spillene virket uten noen glitcher.
 

https://www.youtube.com/results?search_query=nes+pin+connector+fix

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kote skrev (3 timer siden):

.... eller koking (hva faen?).


Koking av den originale pin-connectoren har alltid vært den beste måten å fikse den på ... google it !

Bruk av sandpapir fungerer der og da, men ødelegger connector'en over tid.
En mer ru overflate vil oksidere MYE raskere neste gang, og man sliper bort belegget osv. 

Har man bøyd pinnene så mye at det er vanskelig å få ut kassetten, så har man i utgangspunktet også ødelagt connector'en, da den originale formen for ZIF (Zero Force Insertion) blir ødelagt.

Det er også viktig at man monterer alt tilbake korrekt.
Dersom kassetten ikke holder seg nede etter montering, har man bommet ved montering av "sleden".
Når connector og slede skrus fast, bør det gjøres med en kassett på plass, og trykket ned, så slipper man mye lirking og vrikking på kassetter i ettertid.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Magnus Rydningen said:

Hovedproblemet er CIC Lockout brikken, om du ikke ønsker å holde den helt original så er det nok å kutte pinne 4 på den og du får og bonusen med at den da er region-fri og lettere å bruke backups på. 

Det er ikke anbefalt da det oppstår bugs i mange spill. Opplevde dette selv for 15 år siden når jeg kuttet den pinnen.

Lenke til kommentar
On 12/23/2022 at 8:05 AM, 0laf said:


Koking av den originale pin-connectoren har alltid vært den beste måten å fikse den på ... google it !

Bruk av sandpapir fungerer der og da, men ødelegger connector'en over tid.
En mer ru overflate vil oksidere MYE raskere neste gang, og man sliper bort belegget osv. 

Har man bøyd pinnene så mye at det er vanskelig å få ut kassetten, så har man i utgangspunktet også ødelagt connector'en, da den originale formen for ZIF (Zero Force Insertion) blir ødelagt.

Det er også viktig at man monterer alt tilbake korrekt.
Dersom kassetten ikke holder seg nede etter montering, har man bommet ved montering av "sleden".
Når connector og slede skrus fast, bør det gjøres med en kassett på plass, og trykket ned, så slipper man mye lirking og vrikking på kassetter i ettertid.

Jeg har lest om å bake GPUer i ovnen, så jeg tar deg på ordet. Men skeptisk til å blande kokekar og rustfjerner. Den smaken forsvinner vel aldri 🤢

Det andre der visste jeg ikke om, men nå har jeg solgt den på Finn ¯\_(ツ)_/¯

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...