Gå til innhold

Anbefaling av psu til en "reste" PC


dopus

Anbefalte innlegg

Har bygget en "gaming" pc til en nevø, av deler jeg har hatt til overs. ( som han får til jul)

Dette består av:

Cooler master kabinett

4 x 120mm ARGB vifter

Z270 hovedkort

i7 6700K cpu

4x 8GB 2400Mhz ddr4 ram

500GB SATA ssd

Asus rog 1060 6GB gpu

Silver power 850w PSU

 

For øyeblikket fungerer psuen. men jeg får en lav vibrasjonslyd ( som ikke er fra kabinett, cpu kjøler eller gpu kjøler viftene, har testet)

Mistenker at det er strømforsyningen og en eller annen form for Coil whine/ vibrasjoner.

 

Strømforyningen er vel nesten 10 år gammel og bør nok skiftes .

 

tipper det holder med 500/550w strømforsyning til den PCen.

Hvilket budsjett PSUer annbefales? Har ikke tenkt å bruke 11-1200 kr på en psu til en "reste pc" , men heller mer i segmentet 500 til ca 800.

 

Er det noen merker man bør styre unna ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
25 minutes ago, xClaymanx said:

Du  trenger ikke mer enn 500w til denne maskinen, men gå gjerne for en 650-750 om du finner et godt tilbud.

Noe slikt burde holde i massevis:

https://www.komplett.no/product/1197109/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/corsair-rm650-650w-psu-sort

Takk for tipset. Men den strømforsyningen er nok en anelse dyr i forhold til hva jeg er på jakt etter.

 

tenkte mer i 5-8 hundrelapper som budsjett. Den du linker til koster 1300.

Leste en grei review av  denne:

https://www.proshop.no/Stroemforsyning-PSU/Xilence-Performance-A-III-Series-XP550MR11-Stroemforsyning-PSU-550-Watt-120-mm-80-Plus-Bronze-sertifisert/2970024?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Den er  semi modulær (som er et plus. Trangt i disse miditower kabinettene)

 

Den var målt til å være enda mer effektiv enn sertifiseringene sine.

Xilence er forsåvidt et ukjent merke for meg.... Noen vet noe mer om dette merket??

 

Endret av dopus
Lenke til kommentar

Ja , får vente og se litt. Kanskje det dukker opp noen gode priser. min rm750x modular v2 har vel steget ca 400kr siden jeg kjøpte den for 2-3 år siden. Er vel inflasjonen i tillegg til en relativt dårlig dollar kurs som gjør at alt har steget så mye. e jo 1700++ hvis du skal han en vanlig rm850 nå.....Galskap

Endret av dopus
Lenke til kommentar

Power har CORSAIR RM750 80 PLUS GOLD STRØMFORSYNINGSENHET 750 til 929,- — litt over budsjettet ditt men ikke mye… 

Alternativet (uansett) er kanskje å la dagens PSU sitte i og satse på at den holder inntil det dukker opp noe på (januar-)salg. 
 

Sitat

Tom's Hardware Verdict

The RM750 is a good choice for anyone wanting a reliable and silent power supply at a decent price.

 

Pros

  • Full power at 47 degrees Celsius
  • Quiet operation
  • Supports Modern Standby mode
  • Efficient under light loads
  • + Ten-year warranty

Cons

  • Only a little less expensive than the RM750x
  • No option to deactivate semi-passive operation
  • The RMx units come with a better fan
  • Kilde

RM750X har pris fra 1399,- så langt over budsjett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge diverse psu kalkulatorer skal systemet trekke under 400w på max, men man må jo ta høyde for psuen sineffektivitet

Regner man 20prosent så blir en 500w til 400 effektivt, mens en 550 blir ca 440. Så greit å ha litt marginer å gå på.

Den rm750 på power.no var interessant.  Litt over budsjett, men kvalitet. Og fremtidssikkert. Tror jeg må kikke litt på det tilbudet.

Lenke til kommentar
dopus skrev (13 minutter siden):

I følge diverse psu kalkulatorer skal systemet trekke under 400w på max, men man må jo ta høyde for psuen sineffektivitet

Regner man 20prosent så blir en 500w til 400 effektivt, mens en 550 blir ca 440. Så greit å ha litt marginer å gå på.

Den rm750 på power.no var interessant.  Litt over budsjett, men kvalitet. Og fremtidssikkert. Tror jeg må kikke litt på det tilbudet.

Oppgitt effekt er vel det som den skal kunne levere. Som oftest lite vits i å kjøpe under 500W da det er liten prisforskjell. 500W er vist det som er anbefalt som minimum til det skjermkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...