Gå til innhold

Remote File Manager. Ala den i TV, Qnap


-=Petter=-

Anbefalte innlegg

Hei

Er ute etter et program som kan styre fil utforskeren i Windows (10), men fra mobil (Android). Evt en ekstern filitforsler, som TotalCommander eller lignende.

Eks: På min gamle Qnap NAS logget man inn med Qfile og kunne sette i gang fil operasjoner som da skjedde på NASen. Og da ikke måtte gå via PC/TLF.

Legger jeg inn TC f.eks. på tlf og kjører kopi mellom mapper/nettverksmapper vil den jo kjøre dette via tlf/data, blir jo bare surr. Bør jo gå direkte på PC det blir gjort på.

Finnes dette for Windows?

 

Petter

Endret av -=Petter=-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det er en protokoll som heter scp som kan brukes og det finnes en app som heter SCP Client. Av en eller annen grunn finnes denne appen i Appstore for IOs, men ikke i play-store for android. Den kan likevel installeres på android med alternativ metode. Jeg antar at denne appen kan gjøre det du etterspør.

2. Mobil bør kobles til pc via vpn for gjøremålet når du er på farten.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

1: Kjent med den ja, bruker WinSCP mot min PI for det meste. Googlet en del ang SCP server i Win10. Prøvd å aktivere den som er innebygget (OpenSSH, kaller dem den) men får ikke dette til å fungere. Er du kjent men en SCP server for Win10 som er stabil og ikke vil lukke koblingen etter jeg lukke appen på TLF. Slik at oppgavene som er satt i gang holder seg i gang til de er ferdige?

2: Bruker TailScale for og være sikker mellom mine enheter 🙂

Det skal sies at det jeg er ute etter å kontrollere kun er på mitt lokale nettverk. Så når jeg setter i gang en filflyttingsprosess vil jeg bare at den skal kjøre på maskinene den blirt satt i gang på. Slik at det ikke går via klienten. Hadde Nettverksplasseringer dukke opp i filmanageren til TeamViewer hadde jo dette nesten vært behagelig 🙂

Endret av -=Petter=-
Lenke til kommentar
horrorr skrev (17 minutter siden):

Holdt på å si mine nettverksplasseringer er synlig der, men kom på at jeg endte opp med å kjøre en workaround på det ved å mappe de opp som nettverksdisker så de faktisk dukket opp i TW sitt system.

La til min FTP som netverksdisk, men TV viser den dessverre ikke.

Ser dem skal vise nettverket. Men da er jeg nødt til å sette opp SMB på den andre enheten. PI er ikke veldig kjapp på det akkurat SMB.

Også har jeg ikke testet, hvis jeg setter i gang en stor filoverføring, om den vil fortsette etter man logger ut av TV?

Lenke til kommentar

Om man går via fjernstyring og setter i gang kopiering så fortsetter den etter å ha koblet fra.*

*Kan være div. innstillinger som setter at den evt. logger deg av eller låser maskinen etter endt fjernstyring, så om den logger ut lokal bruker etter sesjonen så kan det logisk nok ha påvirkning på jobben.

Usikker på filemanagement systemet da jeg kun bruker det for å sende hjem/hente ut filer fra maskina hjemme så har ikke sett noe på om det er mulig å bruke som rein filbehandling utover til/fra enheten du kobler opp med (og da medfølgende brudd ved frakobling).

Lenke til kommentar

Er det ikke tungvindt å måtte styre med client på tlf å greier for å utføre filoperasjoner manuelt? Hvis det er noe av det samme du gjør hver gang, hvorfor setter du ikke bare opp et script og en cronjob (les windows task scheduler) slik at ting går automatisk? Jeg skjønner at det ikke går hvis det er forskjellige filoperasjoner hver gang men på det du skriver leser jeg litt mellom linjene at det er noe av det samme du utfører hver gang, men det er mulig jeg tar feil.

Endret av strike_
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner ikke dette, men det virker som dette har funksjonaliteten:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Relmtech.Remote
+
Programvare https://www.unifiedremote.com/download/other

Sjekke ut dette, vært borti unified men til helt annet bruk.

strike_ skrev (2 timer siden):

Er det ikke tungvindt å måtte styre med client på tlf å greier for å utføre filoperasjoner manuelt? Hvis det er noe av det samme du gjør hver gang, hvorfor setter du ikke bare opp et script og en cronjob (les windows task scheduler) slik at ting går automatisk? Jeg skjønner at det ikke går hvis det er forskjellige filoperasjoner hver gang men på det du skriver leser jeg litt mellom linjene at det er noe av det samme du utfører hver gang, men det er mulig jeg tar feil.

Mulig man kan sette opp cron jobber og slikt. Men filer blir ikke flyttet til samme mappe, og må ofte sorteres og ryddes før det flyttes.

Lenke til kommentar
10 hours ago, -=Petter=- said:

Sjekke ut dette, vært borti unified men til helt annet bruk.

Mulig man kan sette opp cron jobber og slikt. Men filer blir ikke flyttet til samme mappe, og må ofte sorteres og ryddes før det flyttes.

Kan jeg spørre hva du driver å "flytter" på som går til forskjellige mapper og må sorters og ryddes? Hvis det er snakk om media som film/tv/musikk så fins det bedre automatiske måter å gjøre dette på.

Lenke til kommentar
strike_ skrev (10 timer siden):

Kan jeg spørre hva du driver å "flytter" på som går til forskjellige mapper og må sorters og ryddes? Hvis det er snakk om media som film/tv/musikk så fins det bedre automatiske måter å gjøre dette på.

Blir noe av og til. Men uansett går jeg gjennom og fjerner det jeg ikke trenger selv av filer på det meste. 🙂

Theo343 (takk for meg) skrev (9 timer siden):

Windows har Powershell. Dette og scheduled tasks (aka cron) fungerer ofte fint til det man ønsker skal skje på en annen maskin. Gjelder det innhold som nevnt ovenfor finnes det ofte ferdiglagde løsninger for det.

Alt som skjer skjer på en PI, filer jeg flytter flyttes fra PI til Win. Win er bare lagring i så måte.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
mobile999 skrev (På 22.12.2022 den 21.49):

Jeg kjenner ikke dette, men det virker som dette har funksjonaliteten:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Relmtech.Remote
+
Programvare https://www.unifiedremote.com/download/other

Denne fungerer, om enn litt rar. Men gjør jobben.

Theo343 skrev (På 23.12.2022 den 11.52):

Windows har Powershell. Dette og scheduled tasks (aka cron) fungerer ofte fint til det man ønsker skal skje på en annen maskin. Gjelder det innhold som nevnt ovenfor finnes det ofte ferdiglagde løsninger for det.

Har du tilfeldigvis en nettside jeg kan lese.

Evt et program jeg kan bruke. Type gratis.

Lenke til kommentar
3 hours ago, -=Petter=- said:

Evt et program jeg kan bruke. Type gratis.

For ferdige løsninger for diverse typer media kan du se på radarr,sonarr,bazarr,lidarr,readarr og prowlarr. Når disse er ferdig satt opp går alt automatisk, også sortering og rydding som du så fint kalte det. :)

For powershell og cron så kommer det ann på hva du skal gjøre og du har gitt alt for lite informasjon om hva eksakt det er til å komme med noe eksempel. Så det får du nesten google selv eller komme med mere info. Men er det bare media du skal automatisere så kan du bruke de nevnte over så slipper du å scripte noe selv.

Lenke til kommentar
7 hours ago, -=Petter=- said:

lytter media til forskjellige disker, og sletter srt som ikke trengs. Og skifter navn på alle srt's så dem får ".no.default" 

Japp.

16 minutes ago, -=Petter=- said:

Ser nå at disse *arr programmene blir litt overkill for det lille jeg gjør.

Tror jeg bare før søke litt til etter ett eller annet. Eller fortsette manuelt 🤣

Hva er det som er overkill, det de gjør eller hvordan sette de opp? Det eneste de gjør "ekstra" som du ikke har bedt om er å laste ned media, ellers gjør de akkurat hva du ber om. Og det er relativt enkelt å sette opp disse appene. Så skjønner ikke hva som er overkill.

Men hey, jeg skal ikke tvinge deg til å gjøre ting enklere enn hva du gjør i dag. 😛

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...