Gå til innhold

Når glemmer man fotsoldaten på jobb😏?


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke gammel(43).. og er gjerne med på hvordan verden forandrer seg, vil alltid være litt ung🤣

Som en med sent funnet AdHd har jeg innsett at mange av mine "svakheter", ting jeg skyldte på verden, mitt følelsesspekter,  utfordringen mellom aggressivitet og frustrasjon har hatt mye med min diagnose å gjøre, men også(jeg er som alle andre) med den jeg er som person. Det har skapt mye vanskelige situasjoner sosialt og litt ekstra som voksen i arbeidslivet🤣

Jeg kan jabbe på men det som har kvernet på i hodet mitt etter å ha klatret den andre siden av veggen en stund..Hvilket ansvar har en arbeidsplass for sine ansatte? 

Min sjef sa at ansatte har glemt at de er der for arbeidsplassen og ikke omvendt.  Kjente jeg ble litt trist.....

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

MøtteEnvegg skrev (37 minutter siden):

vilket ansvar har en arbeidsplass for sine ansatte? 

Regner ikke med at det er det juridiske ansvaret du tenker på her. Men tror det er i en arbeidsgivers interesse å skape en arbeidsplass som utvikler de ansatte i positiv retning. Har du en arbeidsplass der du som "fotsoldat" føler at du blir sett, hørt, forstått og investert i så blir du automatisk en bedre ansatt i det lange løp.

Lenke til kommentar

Spørsmålet "Hvilket ansvar har en arbeidsplass for sine ansatte" kan ha tusenvis av svar. Det kommer ann på type bedrift, type stilling og type problemstilling.

Et generelt svar er at de aller fleste bedrifter i Norge (med noen unntak, som er nevnt i lovteksten) må følge arbeidsmiljøloven. På veldig mange arbeidsplasser finnes det i tillegg tariffavtaler jobbet frem av en fagforening.  Dette er en avtale som skal gi goder (, og plikter) utover arbeidsmiljøloven. Der må man nesten ta kontakt med fagforeningen i bedriften for å få innsikt. Dette er vanlige ansatte som er blitt stemt frem av de andre ansatte til å være tillitsvalgt. Oversikt over ulike fagforeninger finner man på fagforening.no 

Siden en fagforening er et initiativ  som er jobbet frem av de ansatte for de ansatte, så er det ikke alle bedrifter som har dette. Det er mer vanlig i større bedrifter enn i små bedrifter.

Vet du om det finnes en fagforening med tillitsvalgte du kunne snakket med i din bedrift?  Mange fagforeninger krever at man har vært betalende medlem en stund hvis man trenger juridisk (advokat) hjelp. Men hvis det ikke er det du trenger så kanskje det kan hjelpe med en liten prat med de tillitsvalgte (hvis de finnes).

 

Endret av Trilux
Lenke til kommentar
11 hours ago, MøtteEnvegg said:

Min sjef sa at ansatte har glemt at de er der for arbeidsplassen og ikke omvendt.  Kjente jeg ble litt trist.....

Skulle tro arbeidsplassen var der for kundene...? Og uten ansatte blir det jo vanskelig å levere et produkt. Da er det dumt for en leder å drite på/i sine ansatte.

Ikke at jeg skjønner hva du spesifikt snakker om her, men det er klart at arbeidsgiver har et stort ansvar for å ta vare på sine ansatte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...