Gå til innhold

Billig og fornuftig oppgradering av HD7950? Trøbbel i etterkant..


Switters

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har en datter på 15 som plutselig har begynt å spille en del, og det går mest i Fortnite for tida. Min PC ble bygget for maaaange år siden, men har en følelse at det duger for Fortnite i 1920x1080. Hun er ikke så kravstor. CPU er klokket til 4ghz(i/ 2600 nonK) men er jo gammel. Hva er egentlig max av GPU som er fornuftig å kaste på denne? Uten at det koster en arm? Har Sapphire HD 7950. Har vel 950mhz core stock. Har testet å klokke denne tidligere, og da gikk 1150 fint, men idag får jeg rare småfeil allerede om jeg endrer 5mhz, så mistenker egentlig at drivere o.l. som ikke oppdateres lenger lager litt krøll...

Endret av Switters
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar ja:) 1660 eller 1660Ti er noe jeg har vært såvidt innom ja. Har ikke tenkt så langt som til hvor mye eller om jeg vil legge noe i det, har ikke fulgt godt nok med de siste årene.... Men GPU prisene nå er jo helt koko, og jeg vil anta at at dette også har påvirket verdien av eldre kort, eller i alle fall prisingen av de:) Hva mener dere er "slå-til-pris" på et 1660Ti f.eks?
Og burde kanskje vurdert 16GB RAM også ja, har 8GB idag. 

Lenke til kommentar

8 gig ram holder dessverre ikke til stort i dag. Selv kontorarbeid kan dette være krevende.

Om du ikke tenker å bytte ut noe større kan også et 1070 til en tusing være verdt å se på, eventuelt TI varianten.

Så kan du se hvordan det går.

Gutten min spiller fortnite med 6600k og mitt gamle 970 i 1080p uten problemer.

Lenke til kommentar

Nvidia RTX 3050 eller Radeon RX 6600 om du skal ha nye kort. Svakere kort enn det er også brukenes. Ellers så er det mye brukt (f.eks GTX 1660).

En oversikt over forskjellige kort her: GPU Benchmarks Hierarchy 2022 - Graphics Card Rankings | Tom's Hardware (tomshardware.com)

Det er en fordel om skjermkortet har 6 eller 8 GB vram, 4 GB er litt lite.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Ville gjort ho en tjeneste og kjøpt en ny pc. I5 2600 er en 10 generasjon gammel CPU og kommer til å holde tilbake ett nytt grafikkort veldig. Er på tide å innse at denne PCen har gjort sitt. Ingen vits i å kaste bort penger på en pc der CPU uansett kommer til å holde alt tilbake. Blir litt som å kjøpe ny motor til en 20 år gammel bil.

Bedre å mekke ny pc, med alt nytt av CPU, ram osv. Så har du noe som kan vare i mange å fremover.

 

Eks: https://www.netonnet.no/art/gaming/gaming-pc/stasjonar-gaming-pc/lenovo-lenovo-legion-t5-26iab7-non-es-intel-core-i5-12400f-16gb-1tb-rtx3060-12gb-w11h-nonrsek/1025360.11514/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prospecting_conversion_prisjakt-prisjamforelse_no

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Nørden i meg vil jo gjerne ha noe nytt, men så lenge hun er fornøyd, så tenker jeg å ikke legge for mye i det. PCen brukes ellers kun til helt enkle oppgaver, og man vet aldri hvor lenge denne interessen vil vare. Den kom veldig brått, og tviler på at hun ofrer FPS en tanke😁 I og med at resten er så gammelt, var tanken å få tak i noe som gjør den bedre til spill, men ikke noe som er så kraftig at ikke CPU klarer å mate på greit🙂

Lenke til kommentar
Switters skrev (32 minutter siden):

Nørden i meg vil jo gjerne ha noe nytt, men så lenge hun er fornøyd, så tenker jeg å ikke legge for mye i det. PCen brukes ellers kun til helt enkle oppgaver, og man vet aldri hvor lenge denne interessen vil vare. Den kom veldig brått, og tviler på at hun ofrer FPS en tanke😁 I og med at resten er så gammelt, var tanken å få tak i noe som gjør den bedre til spill, men ikke noe som er så kraftig at ikke CPU klarer å mate på greit🙂

Ville nok lett etter noe brukt da. 1070 f.eks til rundt 1000 som nevnt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Switters endret tittelen til Billig og fornuftig oppgradering av HD7950? Trøbbel i etterkant..

Var jo ikke mye stress med DDU, så ble til at jeg kjørte dette. Problemet fikk jeg da jeg satt inn 170TI etterpå... Vifter går og det lyser i logoen, men HK stopper på Q-code 62, installation of the PCH runtime. Samtidig lyser boot device LED. Har googlet meg frem til at dette ofte skyldes GPU, men også at det kan skyldes skadet PCIe spor eller BIOS-versjon. Får jo ikke nyere BIOS til Z68 nå om dagen, og alt fungerer med en gang når jeg setter inn HD7950 igjen. Får også samme feilen i det andre PCIe sporet, så det ligger ikke der heller... Noen som har noen tips? Skulle gjerne hatt en annen PC å teste kortet i, men har ikke det dessverre:(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Switters skrev (2 minutter siden):

Var jo ikke mye stress med DDU, så ble til at jeg kjørte dette. Problemet fikk jeg da jeg satt inn 170TI etterpå... Vifter går og det lyser i logoen, men HK stopper på Q-code 62, installation of the PCH runtime. Samtidig lyser boot device LED. Har googlet meg frem til at dette ofte skyldes GPU, men også at det kan skyldes skadet PCIe spor eller BIOS-versjon. Får jo ikke nyere BIOS til Z68 nå om dagen, og alt fungerer med en gang når jeg setter inn HD7950 igjen. Får også samme feilen i det andre PCIe sporet, så det ligger ikke der heller... Noen som har noen tips? Skulle gjerne hatt en annen PC å teste kortet i, men har ikke det dessverre:(

Kan du sende bilde av PCI-porten? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...