Gå til innhold

NTNU eller UiB ?


dørmatte

Anbefalte innlegg

Jeg går siste året på vgs, og tenker å studere til høsten 2023. Jeg kommer mest sannsynlig til å få et førstegangsvitnemål mellom 54 og 58 poeng, så jeg vil få et snitt mellom 5 og 5,4.

Matte og fysikk er fag jeg liker godt, men tror jeg holder meg unna "disiplin"-utdanninger. Derfor ønsker jeg å bli sivilingeniør, men jeg er usikker på om jeg burde studere hos UiB eller NTNU. 

Bor i Bergen, så hvis jeg studerer hos UiB, kan jeg bo hjemme, men har jeg hørt at NTNU sine studier er bedre, og at man får lettere jobb med utdanning fra NTNU.

Er ikke helt sikker på hvilke siv ing-linje jeg skal studere, men har blant annet vurdert utdanningene innenfor energi, økonomi og data science. Mitt spørsmål er: Hvor mye bedre er siv ing-utdanningene innenfor energi, økonomi eller data science hos NTNU fremfor UiB? Er det verdt å flytte alene til Trondheim for å kanskje angre senere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.uib.no/en/ka/51175/uib-climbs-ranking-list

Så du klarer deg vel greit i Bergen.

Husk at studiet også blir tildels hva du gjør det til, selv om pensum er viktig.

Edit: Dette er tall fra 2010. 2023-tallene er 207 for UiB og 352 for NTNU.

https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2023

UiO ligger forresten på plass 101. Har vært relativt stabilt siste dekaden.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siv.ingene fra NTNU får jo automatisk et slags kvalitetsstempel på seg pga. den gamle NTH-arven. Bevares, utdanningene ved NTNU holder høyt nivå, men på noen måter har kanskje NTNU et "ufortjent" godt rykte. Jeg kjenner ikke UiB, men jeg tror ikke nivået på utdanningen ved UiB står tilbake for noe på NTNU. Om du går mot din egen plan, og velger disiplinutdanning, så ville jeg antakelig valgt UiB i dag (selv om jeg er utdannet ved NTNU).

Trondheim er en fantastisk studentby, og det du kanskje får ved NTNU som du ikke/i mindre grad får i Bergen (spekulasjoner fra min side) er bla. et knallsterkt linjeforeningsmiljø, spesielt på siv.ing. Jeg tror ikke du kommer til å angre på å evt. flytte til Trondheim. Samtidig tror jeg heller ikke du kommer til å angre på å studere i Bergen, som jeg stadig vekk hørte masse bra om fra andre studenter i Trondheim. Om du trenger et "sceneskifte" er du den beste til å svare på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Raspeball skrev (På 8.12.2022 den 20.43):

Siv.ingene fra NTNU får jo automatisk et slags kvalitetsstempel på seg pga. den gamle NTH-arven. Bevares, utdanningene ved NTNU holder høyt nivå, men på noen måter har kanskje NTNU et "ufortjent" godt rykte. Jeg kjenner ikke UiB, men jeg tror ikke nivået på utdanningen ved UiB står tilbake for noe på NTNU. Om du går mot din egen plan, og velger disiplinutdanning, så ville jeg antakelig valgt UiB i dag (selv om jeg er utdannet ved NTNU).

Trondheim er en fantastisk studentby, og det du kanskje får ved NTNU som du ikke/i mindre grad får i Bergen (spekulasjoner fra min side) er bla. et knallsterkt linjeforeningsmiljø, spesielt på siv.ing. Jeg tror ikke du kommer til å angre på å evt. flytte til Trondheim. Samtidig tror jeg heller ikke du kommer til å angre på å studere i Bergen, som jeg stadig vekk hørte masse bra om fra andre studenter i Trondheim. Om du trenger et "sceneskifte" er du den beste til å svare på.

Takk for svar. Lurer bare på hvorfor jeg burde ta disiplinutdanning hos UiB?

Lenke til kommentar
vidor skrev (På 8.12.2022 den 20.12):

https://www.uib.no/en/ka/51175/uib-climbs-ranking-list

Så du klarer deg vel greit i Bergen.

Husk at studiet også blir tildels hva du gjør det til, selv om pensum er viktig.

Edit: Dette er tall fra 2010. 2023-tallene er 207 for UiB og 352 for NTNU.

https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2023

UiO ligger forresten på plass 101. Har vært relativt stabilt siste dekaden.

Disse rankinglistene er jo bare tull og fjas. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, William_S said:

Disse rankinglistene er jo bare tull og fjas. 

Den innsatsen som kreves for at slike lister skal være noe en kan stole på er nok betydelig større enn det som faktisk legges ned i dette.

Det slike lister var i begynnelsen holder nok stand i ganske stor grad, mens det skjer justeringer over tid.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg gikk UiB, riktignok for 20 år siden, men kan varmt anbefales. Ingen problem ifht jobbmuligheter. NTNU har nok en litt høyere status (mulig det her endret seg, ser flere nevner det), men om du har utdannelsen fra NTNU eller UiB tror jeg ikke du vil merke noen forskjell ifht jobbmuligheter. Så jeg vil si at det bare koker ned til hvor du vil studere. For min del ble UiB utenbys, og det gjorde meg godt på mange måter å flytte bort noen år, men det var trangt økonomisk. Så det kommer vel mer an på dine subjektive preferanser der. Eventyrlysst vs tryggere omgivelser/familie/venner og økonomi.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
dørmatte skrev (På 8.12.2022 den 19.48):

Er ikke helt sikker på hvilke siv ing-linje jeg skal studere, men har blant annet vurdert utdanningene innenfor energi, økonomi og data science. Mitt spørsmål er: Hvor mye bedre er siv ing-utdanningene innenfor energi, økonomi eller data science hos NTNU fremfor UiB? Er det verdt å flytte alene til Trondheim for å kanskje angre senere?

Jeg gikk første året datasiving ved NTNU på Gløshaugen for 10 år siden. Studiet var noe jeg lenge hadde sett frem til og jeg svidde av mye ressurser for å få det til å skje. Men jeg ble tidlig veldig skuffet*. Jeg syns de fokuserte for mye på realfag og for lite på data. Jeg sier ikke at NTNU er rævva. Man må bare vite hva man går til. Man bør finkjemme studieplanene og undersøke hvilke pensumbøker som benyttes, med et veldig kritisk øye. Og alle rosenrøde studenttilværelsebeskrivelser må man ta med en alvorlig stor klype salt.

Siden du allerede bor i Bergen, må det i mine øyne veldig mye til for at flytting til TrH+NTNU skal la seg forsvare .. Da må virkelig UiB suge for at det skal lønne seg tror jeg.
 

Spoiler

 

* NTNU+TrH blir til de grader hausset opp av de fleste som har gått der. Noe som gjorde at jeg tydeligvis hadde fått for høye forventninger. Skuffelsene begynte allerede på høsten i det første semesteret. Alle måtte ta det samme kjipe IT-grunnkurset (7.5 sp. emne), hvor man reiste tilbake i tid og lærte HTML 4 (!). Litt senere var det også noe urgammelt SQL-ræl som jeg virkelig hatet. Jeg begynte da å innse at NTNU lå seriøst bakpå når det gjaldt webutvikling og programvareutvikling, til tross for å være et teknisk universitet. Dermed var jeg ikke lenger interessert i å gå der. Å ikke ha interessante og relevante datafag, som kunne veie opp for alle de kjipe realfagene, gjorde valget veldig lett. Attpåtil var jeg ustødig i realfag, så det ville blitt 5 veldig lange år.

Jeg er klar over at ingen høgskoler eller universitet kan være helt oppdatert når det gjelder webutvikling og programvareutvikling. Fordi det skjer så mye nytt hele tiden. Men man kan i hvertfall forsøke og gjøre en liten innsats. Forhåpentligvis har NTNU blitt bedre og mer oppdatert idag. Jeg aner ikke, jeg har ikke undersøkt.

Finnes sikkert fanbois som steiler av å lese en såpass krass post om NTNU. But so be it.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (30 minutter siden):

Jeg gikk første året datasiving ved NTNU på Gløshaugen for 10 år siden. Studiet var noe jeg lenge hadde sett frem til og jeg svidde av mye ressurser for å få det til å skje. Men jeg ble tidlig veldig skuffet*. Jeg syns de fokuserte for mye på realfag og for lite på data. Jeg sier ikke at NTNU er rævva. Man må bare vite hva man går til. Man bør finkjemme studieplanene og undersøke hvilke pensumbøker som benyttes, med et veldig kritisk øye. Og alle rosenrøde studenttilværelsebeskrivelser må man ta med en alvorlig stor klype salt.

Siden du allerede bor i Bergen, må det i mine øyne veldig mye til for at flytting til TrH+NTNU skal la seg forsvare .. Da må virkelig UiB suge for at det skal lønne seg tror jeg.
 

  Skjul innhold

 

* NTNU+TrH blir til de grader hausset opp av de fleste som har gått der. Noe som gjorde at jeg tydeligvis hadde fått for høye forventninger. Skuffelsene begynte allerede på høsten i det første semesteret. Alle måtte ta det samme kjipe IT-grunnkurset (7.5 sp. emne), hvor man reiste tilbake i tid og lærte HTML 4 (!). Litt senere var det også noe urgammelt SQL-ræl som jeg virkelig hatet. Jeg begynte da å innse at NTNU lå seriøst bakpå når det gjaldt webutvikling og programvareutvikling, til tross for å være et teknisk universitet. Dermed var jeg ikke lenger interessert i å gå der. Å ikke ha interessante og relevante datafag, som kunne veie opp for alle de kjipe realfagene, gjorde valget veldig lett. Attpåtil var jeg ustødig i realfag, så det ville blitt 5 veldig lange år.

Jeg er klar over at ingen høgskoler eller universitet kan være helt oppdatert når det gjelder webutvikling og programvareutvikling. Fordi det skjer så mye nytt hele tiden. Men man kan i hvertfall forsøke og gjøre en liten innsats. Forhåpentligvis har NTNU blitt bedre og mer oppdatert idag. Jeg aner ikke, jeg har ikke undersøkt.

Finnes sikkert fanbois som steiler av å lese en såpass krass post om NTNU. But so be it.

 

 

NTNU skjuler hvilke litteratur som benyttes godt. Flere steder står det at litteraturoversikt gis ved studiestart, så det blir vanskelig å sammenligne litteraturen på NTNU og UiB. 

Jeg snakket med en kjent av familien, ikke fra Bergen, men har bodd her i over 20 år. Når jeg fortalte at jeg har tenkt å studere til høsten, sa han at jeg burde studere et annet sted enn i Bergen.

Den eneste grunnen til at jeg har vurdert NTNU, er studiekvaliteten. Men hvis den ikke er bedre, dropper jeg NTNU umiddelbart. 

Etter mye undersøkelse, har jeg funnet ut at valget står mellom økonomi og administrasjon hos NHH, flere mindre "datatekniske" ingeniørutdanninger hos HVL som for eksempel byggingeniør, eller ren bachelor i fysikk hos UiB. Har du/andre som leser dette tips til hva jeg burde velge? Setter stor pris på alle kommentarer angående dette. 

 

Lenke til kommentar
dørmatte skrev (8 minutter siden):

NTNU skjuler hvilke litteratur som benyttes godt. Flere steder står det at litteraturoversikt gis ved studiestart, så det blir vanskelig å sammenligne litteraturen på NTNU og UiB.

Jeg har noen ganger kontaktet emneansvarlig når det ikke står opplyst pensumbok. Riktignok var ikke dette ved NTNU. Et annet alternativ blir å f.eks. opprette en tråd og samle informasjon fra noen som har gått studiet. Å kontakte en studieveileder ved NTNU og be om ønsket info kan også gå an.

dørmatte skrev (11 minutter siden):

Jeg snakket med en kjent av familien, ikke fra Bergen, men har bodd her i over 20 år. Når jeg fortalte at jeg har tenkt å studere til høsten, sa han at jeg burde studere et annet sted enn i Bergen.

Jaha. Hvorfor? Har vedkommende gått der og sitter igjen med dårlige erfaringer?

 

Lenke til kommentar
Raspeball skrev (4 minutter siden):

Hva er det som gjør at bachelor fysikk er et alternativ? Sammenliknet med de andre mulighetene du lister opp, skiller det litt ut.

Har endret litt mening. Synes fysikk på vgs var spennende. Økonomi og administrasjon skiller vel seg mer ut enn fysikk, dersom jeg ønsker en teknologisk/realfaglig utdanning?

Lenke til kommentar
nightowl skrev (3 minutter siden):

Jaha. Hvorfor? Har vedkommende gått der og sitter igjen med dårlige erfaringer?

Han har en mer helserelatert utdanning. Mange synes det er godt å komme seg vekk for å studere, men jeg tilhører ikke den gruppen. Hvis jeg flytter for å studere, er det bare fordi utdanningen er bedre.

Lenke til kommentar
dørmatte skrev (4 minutter siden):

Har endret litt mening. Synes fysikk på vgs var spennende. Økonomi og administrasjon skiller vel seg mer ut enn fysikk, dersom jeg ønsker en teknologisk/realfaglig utdanning?

Bachelor fysikk er et utmerket valg, misforstå meg rett. Jeg tenkte mer på at det ikke er en ingeniørutdanning (øknomi og adm. ved NHH er vel i praksis det?), og det var et poeng i OP.

Lenke til kommentar
Raspeball skrev (16 minutter siden):

Bachelor fysikk er et utmerket valg, misforstå meg rett. Jeg tenkte mer på at det ikke er en ingeniørutdanning (øknomi og adm. ved NHH er vel i praksis det?), og det var et poeng i OP.

I min op tenkte jeg på informasjonsteknologi og økonomi hos UiB, men jeg har hørt at siving-utdanningene hos UiB er noe å styre unna. NHH's økonomiutdanning er derimot anerkjent som Norges beste.

Jeg må nok bare tilegne mer informasjon om de ulike studiene jeg tenker på. Problemet er bare at dersom jobbmarkedet for fysikere er dårlig, står det selvfølgelig ikke på UiB sin nettside. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...