Gå til innhold

NTNU eller UiB ?


dørmatte

Anbefalte innlegg

Jeg går siste året på vgs, og tenker å studere til høsten 2023. Jeg kommer mest sannsynlig til å få et førstegangsvitnemål mellom 54 og 58 poeng, så jeg vil få et snitt mellom 5 og 5,4.

Matte og fysikk er fag jeg liker godt, men tror jeg holder meg unna "disiplin"-utdanninger. Derfor ønsker jeg å bli sivilingeniør, men jeg er usikker på om jeg burde studere hos UiB eller NTNU. 

Bor i Bergen, så hvis jeg studerer hos UiB, kan jeg bo hjemme, men har jeg hørt at NTNU sine studier er bedre, og at man får lettere jobb med utdanning fra NTNU.

Er ikke helt sikker på hvilke siv ing-linje jeg skal studere, men har blant annet vurdert utdanningene innenfor energi, økonomi og data science. Mitt spørsmål er: Hvor mye bedre er siv ing-utdanningene innenfor energi, økonomi eller data science hos NTNU fremfor UiB? Er det verdt å flytte alene til Trondheim for å kanskje angre senere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.uib.no/en/ka/51175/uib-climbs-ranking-list

Så du klarer deg vel greit i Bergen.

Husk at studiet også blir tildels hva du gjør det til, selv om pensum er viktig.

Edit: Dette er tall fra 2010. 2023-tallene er 207 for UiB og 352 for NTNU.

https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2023

UiO ligger forresten på plass 101. Har vært relativt stabilt siste dekaden.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siv.ingene fra NTNU får jo automatisk et slags kvalitetsstempel på seg pga. den gamle NTH-arven. Bevares, utdanningene ved NTNU holder høyt nivå, men på noen måter har kanskje NTNU et "ufortjent" godt rykte. Jeg kjenner ikke UiB, men jeg tror ikke nivået på utdanningen ved UiB står tilbake for noe på NTNU. Om du går mot din egen plan, og velger disiplinutdanning, så ville jeg antakelig valgt UiB i dag (selv om jeg er utdannet ved NTNU).