Gå til innhold

Philips Hue i nytt hus?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får prøve det. Prøvde å se om det var noen måte å oppdatere fw på brytern men ser ut som det ikke finnes noe for K4. Går vel gjennom Hue kanakje? Kvaliteten er så som så. Burde vært bedre til 400kr men men. 
 

edit: 

det ble vertfall ikke bedre når jeg la inn bryteren på nytt. Den vil kun gi GU10-pærene scener fra galleriet, ikke de vanlige ‘dimmed’ og ‘bright’ osv. 

 

edit 2: 

har valgt at bryteren skulle ta rommet, men nå når jeg valgte hvert enkelt lys så gikk det! Men da fikk jeg ikke velge scene, kun de her ‘dimmed’ og ‘relaxed’ osv. 

Endret av Joachim Vadseth
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg kjører SG downlights med Namron piller. Handlet inn plenty av FOH-brytere, men endte opp med å gå for Elko Pluss endevender med impulsfjær bak for å få fysisk kobling mot pillene. Fant ut at FOH bryterne (Senic Gira FOH) jeg hadde satset ikke alltid var helt vennlige mot Hub'en min (Homey Pro 2023). Er installert nå men ikke størmsatt eller startet opp.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hey igjen peeps! 
 

Fet har tatt sin tid det her husprosjektet, men nå er det endelig tur for EL! 
 

Jeg tenker Hue GU10 i 1.etg der jeg kan, er det da et Namron rele og en Namron FOH bryter jeg bør gå for? Releet kan jo enkelt byttes med hva som helst senere. Kun ett hull i veggen også. 
 

I rom der vi ikke har mulighet for Hue-pærer tar jeg da Namron dimmepukk istedenfor rele, ikke sant? Med samme Namron FOH bryter. 
 

Han trikkern snakket varmt om Plejd(?) men ser jo folk selger unna dette på Finn.no. Det støtter vel ikke FOH heller. 

Lenke til kommentar
Joachim Vadseth skrev (På 19.8.2023 den 11.10):

Hey igjen peeps! 
 

Fet har tatt sin tid det her husprosjektet, men nå er det endelig tur for EL! 
 

Jeg tenker Hue GU10 i 1.etg der jeg kan, er det da et Namron rele og en Namron FOH bryter jeg bør gå for? Releet kan jo enkelt byttes med hva som helst senere. Kun ett hull i veggen også. 
 

I rom der vi ikke har mulighet for Hue-pærer tar jeg da Namron dimmepukk istedenfor rele, ikke sant? Med samme Namron FOH bryter. 
 

Han trikkern snakket varmt om Plejd(?) men ser jo folk selger unna dette på Finn.no. Det støtter vel ikke FOH heller. 

Med hue GU10 pærer trenger du da ikke noe relee eller noe. De kobles jo trådløst til huben også bruker du FOH trådløse/batteriløse brytere til å styre. Disse setter du i samme elkoramme som strømbryter til lampene.

 

Der du bruker vanlige downlights fra SG kan du bruke en dimmepille med impulsbryter for å dimme eller det jeg har; Zigbee dimmer med dimmehjul som går rett inn i hue. 

https://www.elektroimportoren.no/?Article=1402769&Referer=googleshopping&gclid=Cj0KCQjw3JanBhCPARIsAJpXTx7S7B5Jg4B3ZaLffMFx2AfVFQEZ3HXw04rZbrpHi6Ikt4rHY2wS_xcaAm-xEALw_wcB&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na

 

Lenke til kommentar
20 hours ago, Randeboy said:

Med hue GU10 pærer trenger du da ikke noe relee eller noe. De kobles jo trådløst til huben også bruker du FOH trådløse/batteriløse brytere til å styre. Disse setter du i samme elkoramme som strømbryter til lampene.

 

Der du bruker vanlige downlights fra SG kan du bruke en dimmepille med impulsbryter for å dimme eller det jeg har; Zigbee dimmer med dimmehjul som går rett inn i hue. 

https://www.elektroimportoren.no/?Article=1402769&Referer=googleshopping&gclid=Cj0KCQjw3JanBhCPARIsAJpXTx7S7B5Jg4B3ZaLffMFx2AfVFQEZ3HXw04rZbrpHi6Ikt4rHY2wS_xcaAm-xEALw_wcB&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na

 

Vel, GU10-sokklene i taket må vel være tilkoblet el-anlegget på et vis - det er vel her jeg tenker det er naturlig å ha et relee som kan skrues av og på med en Zigbee-bryter, dersom en skulle fase ut Hue eller noen skulle ta over kåken en dag som heller ikke har Hue, da snakker bryteren direkte med releet/dimmepukken i veggen og er ikke avhengig av noe mer systemer for å få lys i et rom.. var det jeg tenkte og lurte på. 

Lenke til kommentar

Hold på det prinsippet.

Jeg har en del hue-pærer med meg fra forrige hus, men kommer heller til å sette inn zigbee-brytere/dimmere slik at huset kan være dumt som før, men også styres av smarthus.

Jeg har satt inn ei hue-pære i taklampa på badet, og skrur denne på i 5 minutter av gangen ved bevegelse i rommet (hue bevegelsessensor). Pære har dimmet lys etter kl 22, slik at man ikke blir blanda når man må opp og tisse på natta. Men ofte ønsker man å dimme opp og ned utenom de faste tidene, og da er det fryktelig klønete å måtte opp med mobilen eller rope "hey google!". En dimmebryter på veggen er et must asså. Det blir å bytte ut av/på-bryteren med en dimmebryter med zigbee, og ei dum pære i taklampa istedet.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

 

Joachim Vadseth skrev (På 24.8.2023 den 9.36):

Vel, GU10-sokklene i taket må vel være tilkoblet el-anlegget på et vis - det er vel her jeg tenker det er naturlig å ha et relee som kan skrues av og på med en Zigbee-bryter, dersom en skulle fase ut Hue eller noen skulle ta over kåken en dag som heller ikke har Hue, da snakker bryteren direkte med releet/dimmepukken i veggen og er ikke avhengig av noe mer systemer for å få lys i et rom.. var det jeg tenkte og lurte på. 

Det høres helt merkelig og tungvint ut. Du har en fysisk lysbryter på veggen, enkelt og greit. 
Lyspærene er smarte, så om du skal selge plassen lar du pærene stå. De kan kobles direkte med en trådløs bryter/dimmer uten hub også. 
Har over 50 hue spotter i huset mitt og er veldig fornøyd med de. 
 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Randeboy said:

 

Det høres helt merkelig og tungvint ut. Du har en fysisk lysbryter på veggen, enkelt og greit. 
Lyspærene er smarte, så om du skal selge plassen lar du pærene stå. De kan kobles direkte med en trådløs bryter/dimmer uten hub også. 
Har over 50 hue spotter i huset mitt og er veldig fornøyd med de. 
 

Yes, men da må jeg ha en fysisk bryter i tillegg :) Målet er å kun ha en Namron FOH-bryter med scener og dimming, men som sagt så må vel alle takpunkt termineres et sted, og da er vel det beste et Namron relee som også kan parres med bryteren over Zigbee om det behovet skulle melde seg. Tungvindt er det jo ikke? Vil heller kalle det mer futureproof om en skulle gå bort fra Hue. 

Lenke til kommentar
Joachim Vadseth skrev (8 timer siden):

Yes, men da må jeg ha en fysisk bryter i tillegg :) Målet er å kun ha en Namron FOH-bryter med scener og dimming, men som sagt så må vel alle takpunkt termineres et sted, og da er vel det beste et Namron relee som også kan parres med bryteren over Zigbee om det behovet skulle melde seg. Tungvindt er det jo ikke? Vil heller kalle det mer futureproof om en skulle gå bort fra Hue. 

Fysisk bryter må du ha uansett om du skal ha smarte pærer. Skal du resette de ved problemer(Som hender av og til) må du ta strømmen av og på raskt 5 ganger på rad. 
 

Nei skulle du ha gått bort fra Hue og over til dumme pærer/downlights må du uansett bytte til en dimmer. Så ser ikke poenget. 
Da bytter du lysbryteren til en dimmer med hjul eller pille med impulsbryter. 

Lenke til kommentar

Har hue i alle lamper. Måten vi løste det på her er at alle lamper alltid har strøm. Tilførsel kommer via veggboks, men kablene er ikke terminert i veggboksen. I veggboksen sitter også en wall switch module som er koblet til dobbel elkobryter med impulsfjær. Dette lar oss skru av/på, dimme og endre scene med en vanlig fysisk bryter. Siden kabler og bryter allerede ligger klart i veggboksen har vi også muligheten til å gå tilbake til vanlig lys styrt av vanlig bryter om vi vil det, men selvfølgelig med en elektrikerkostnad.

Savner ikke "dum" belysning, så hadde gjort det på samme måten om vi skulle gjort det på nytt, men antagelig med tap dial switch i stedet for elkobryter + wall switch module siden det er bedre å dimme med hjul enn med impulsbryter.

Lenke til kommentar
nVIDIAsucks skrev (9 timer siden):

Har hue i alle lamper. Måten vi løste det på her er at alle lamper alltid har strøm. Tilførsel kommer via veggboks, men kablene er ikke terminert i veggboksen. I veggboksen sitter også en wall switch module som er koblet til dobbel elkobryter med impulsfjær. Dette lar oss skru av/på, dimme og endre scene med en vanlig fysisk bryter. Siden kabler og bryter allerede ligger klart i veggboksen har vi også muligheten til å gå tilbake til vanlig lys styrt av vanlig bryter om vi vil det, men selvfølgelig med en elektrikerkostnad.

Savner ikke "dum" belysning, så hadde gjort det på samme måten om vi skulle gjort det på nytt, men antagelig med tap dial switch i stedet for elkobryter + wall switch module siden det er bedre å dimme med hjul enn med impulsbryter.

God løsning det også ja. 👍 Er bare ikke fan av batteridrevet duppeditter. Om jeg kan unngå det gjør jeg det. 

Lenke til kommentar

Hue har en begrensning på antall enheter av hver hovedtype. Går du over det slutter systemet å fungere 100%. Du må da legge til bridge nr. 2 for å fortsette utvidelsen av systemet. Derfor kan det være en fordel å bruke en bryter på flere "dumme" lyskilder.

Lenke til kommentar
MK3 skrev (1 time siden):

Hue har en begrensning på antall enheter av hver hovedtype. Går du over det slutter systemet å fungere 100%. Du må da legge til bridge nr. 2 for å fortsette utvidelsen av systemet. Derfor kan det være en fordel å bruke en bryter på flere "dumme" lyskilder.

Lyspærer drar ikke så mye ressurser, men med engang man legger til noe automasjon, bevegelsessensorer og det så dras det mye mere. Nesten akkurat 60 enheter på den ene til meg og kan ikke ha flere. Da går det tregt, men fungerer fortsatt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...