Gå til innhold

Telia/Port forwarding problem


n11662

Anbefalte innlegg

Hei. Sliter litt med å åpne porter i hjemmenettet.

Har telia med følgende oppsett:
Fiber->Telia Huawei ruter (bromodus, port 4)-->Asus ruter (RT-N66U)->wifi/ethernet->switch->stasjonær pc.

Har åpnet porten i asus ruteren, feks minecraft. Åpner port 25565 med IP til min stasjonære pc men ingen port er åpnet. Har prøvd å restarte ruteren og byttet ruter en gang (dlink COVR AX1800)
Er overbevist om at jeg har gjort alt riktig men porten er enda lukket.
Noen som har vært borti telia med dette problemet før eller eventuelt vet om en fiks?

Har forsåvidt hatt samme oppsett før på en annen adresse m/ Lynet internett (-huawei ruteren og fiber. Var ethernet rett fra veggen) og det funket smertefritt.

Takk!

Endret av n11662
info
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, process said:

Hvordan sjekker du at den er åpen? Kjører Minecraft serveren når du tester? Fungerer det å koble til Minecraft fra lokalnettet med bruk av intern IP adresse?

Ved minecraft prøvde jeg at en ekstern pc koblet seg mot ip'n min (ikke lokal ip, ekstern) og tilkoblingen ble ikke godtatt. Har også sjekket med nettverksport lesere og programvaren melder tilbake at porten er lukket.

Fra min pc fungerte lokal ip, men fra en annen stasjonær ip koblet til samme nett + switch fungerer det ikke med lokal ip.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, RRhoads said:

Er den åpen hvis du kobler direkte på teliaruteren?

Da tenker du å koble seg direkte på telia ruter, sette den i ruter modus og åpne der? Har unngått å prøve det enda da det ikke løser problemet mitt mtp at jeg gjerne vil bruke ekstern ruter 😕 Men må man krype til korset så må man

Lenke til kommentar
11 minutes ago, n11662 said:

Ved minecraft prøvde jeg at en ekstern pc koblet seg mot ip'n min (ikke lokal ip, ekstern) og tilkoblingen ble ikke godtatt. Har også sjekket med nettverksport lesere og programvaren melder tilbake at porten er lukket.

Fra min pc fungerte lokal ip, men fra en annen stasjonær ip koblet til samme nett + switch fungerer det ikke med lokal ip.

Dette må løses før du feilsøker port-forwarding.  Er ikke porten åpen på lokalt nett må dette løses først.  Sjekk brannmur og om du eksponerer minecraft serveren på riktig nettverksinterface (ikke 127.0.0.0/8).

Lenke til kommentar
3 minutes ago, process said:

Dette må løses før du feilsøker port-forwarding.  Er ikke porten åpen på lokalt nett må dette løses først.  Sjekk brannmur og om du eksponerer minecraft serveren på riktig nettverksinterface (ikke 127.0.0.0/8).

Er dette et problem selv om de er koblet på ethernet og ikke wifi? Hvis LAN skulle vært åpnet selvom det er koblet på ethernet så er det definitivt et problem som du sier. Har nettopp formatert stasjonære så den burde vell bruke riktig interface fra start? Mulig jeg tar feil

Lenke til kommentar
3 minutes ago, n11662 said:

Er dette et problem selv om de er koblet på ethernet og ikke wifi? Hvis LAN skulle vært åpnet selvom det er koblet på ethernet så er det definitivt et problem som du sier. Har nettopp formatert stasjonære så den burde vell bruke riktig interface fra start? Mulig jeg tar feil

Det henger ikke sammen med wifi eller ethernet, men hvilket nettverk du er på. Hvis du er på samme nettverkssegment (samme IP adresser og nettmaske) på wifi og Ethernet skal det fungere med lokal ip. 

127.0.0.0/8  er localhost og er et "nettverk" tilgjengelig kun for den lokale maskinen. Oppgi gjerne lokale ip adresser eller bekreft at du er på 10.0.0.0/8, 172.16.0.0/12 eller 192.168.0.0/16.

For enkelthets skyld betyr det at de første sifrene i ip adressen på wifi og Ethernet + det du binder Minecraft serveren til begynner på en av de tre overstående. 

Lenke til kommentar
n11662 skrev (52 minutter siden):

Da tenker du å koble seg direkte på telia ruter, sette den i ruter modus og åpne der? Har unngått å prøve det enda da det ikke løser problemet mitt mtp at jeg gjerne vil bruke ekstern ruter 😕 Men må man krype til korset så må man

Nei, tenkte bare koble opp for å sjekke om det er der feilen ligger. Fungerer det der, er det i den andre routeren problemet er.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, process said:

Det henger ikke sammen med wifi eller ethernet, men hvilket nettverk du er på. Hvis du er på samme nettverkssegment (samme IP adresser og nettmaske) på wifi og Ethernet skal det fungere med lokal ip. 

127.0.0.0/8  er localhost og er et "nettverk" tilgjengelig kun for den lokale maskinen. Oppgi gjerne lokale ip adresser eller bekreft at du er på 10.0.0.0/8, 172.16.0.0/12 eller 192.168.0.0/16.

For enkelthets skyld betyr det at de første sifrene i ip adressen på wifi og Ethernet + det du binder Minecraft serveren til begynner på en av de tre overstående.

Ah, det gir mening.

Er ip 192.168.x.x på stasjonære som jeg har prøvd å åpne porten gjennom ruteren og har prøvd å koble meg opp til. Fungerer for meg men ikke på den andre stasjonære på samme nett. Er da på samme nettverkssegment som du nevner over. Skal teste med å åpne maskin porten også da det kan virke som at det er problemet siden den andre på samme nettverk ikke når serveren

Lenke til kommentar
1 hour ago, n11662 said:

Ah, det gir mening.

Er ip 192.168.x.x på stasjonære som jeg har prøvd å åpne porten gjennom ruteren og har prøvd å koble meg opp til. Fungerer for meg men ikke på den andre stasjonære på samme nett. Er da på samme nettverkssegment som du nevner over. Skal teste med å åpne maskin porten også da det kan virke som at det er problemet siden den andre på samme nettverk ikke når serveren

Godt, nettopp :) Dersom porten ikke er åpen ut på lokalnettet vil heller ikke port-forwarding fungere, så greit å begynne der. 

Selv benytter jeg nmap for å sjekke åpne porter raskt og utelukke problemer i applikasjonslaget. 

Lenke til kommentar
On 11/21/2022 at 2:02 PM, process said:

Godt, nettopp :) Dersom porten ikke er åpen ut på lokalnettet vil heller ikke port-forwarding fungere, så greit å begynne der. 

Selv benytter jeg nmap for å sjekke åpne porter raskt og utelukke problemer i applikasjonslaget. 

Da virker det som om problemet var løst. Problemet lå på den lokale pc'n som hadde lukkede porter🙃. Ser porten på nmap og alt virker å være i orden. Tusen takk for hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...