Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en ethernet kabel fra fiber router og direkte i PC'n. Fiber-routeren har bare en LAN-port ut. På PC'n har jeg 8-900 Mbps.

Jeg trenger en kabel til, da jeg ikke ønsker å bruke Wi-Fi til dekoder (Wi-Fi hastigheten er mye dårligere grunnet avstand og vegger mot routeren).

Er dette mulig, helst uten å tape for mye hastighet...i tilfelle, hvordan ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, SilverShaded said:

Jeg har en ethernet kabel fra fiber router og direkte i PC'n. Fiber-routeren har bare en LAN-port ut. På PC'n har jeg 8-900 Mbps.

Jeg trenger en kabel til, da jeg ikke ønsker å bruke Wi-Fi til dekoder (Wi-Fi hastigheten er mye dårligere grunnet avstand og vegger mot routeren).

Er dette mulig, helst uten å tape for mye hastighet...i tilfelle, hvordan ?

https://www.komplett.no/product/879184/datautstyr/nettverk/switch/tp-link-tlsg105e-switch#

  • Liker 1
Lenke til kommentar
cacb skrev (24 minutter siden):

Det så jo velsignet enkelt ut, hvis man altså kan bruke en port til nettverk inn og de 4 andre til nettverk ut ? Jeg har jo satt opp routere mange ganger i løpet av de siste 20 årene før vi fikk fiber, men vil ikke kalle meg særlig god på nettverk... 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fant en video hos Kjell om denne svitsjen, og den er akkurat så enkel som det så ut som. Ikke er den særlig dyr heller, og burde holde fint til mitt behov. Hvis kvaliteten er grei, er det jo bare løp-og-kjøp.

Får jeg samme hastighet på ut-portene som det som går inn ?

@geir__hk Hvis den ikke har noen "konfig-app" i firmwaren, må man vel laste ned konfigurasjonsprogrammet ? Det er jo greit å i det minste få beskyttet svitsjen med navn/passord..

Lenke til kommentar
12 minutes ago, SilverShaded said:

Fant en video hos Kjell om denne svitsjen, og den er akkurat så enkel som det så ut som. Ikke er den særlig dyr heller, og burde holde fint til mitt behov. Hvis kvaliteten er grei, er det jo bare løp-og-kjøp.

Får jeg samme hastighet på ut-portene som det som går inn ?

@geir__hk Hvis den ikke har noen "konfig-app" i firmwaren, må man vel laste ned konfigurasjonsprogrammet ? Det er jo greit å i det minste få beskyttet svitsjen med navn/passord..

Det er vel en helt vanlig gigabit switch, ingen dedikert port for "inn" eller "ut" bare å plugge i hvilken port som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
dopus skrev (6 minutter siden):

Det er vel en helt vanlig gigabit switch, ingen dedikert port for "inn" eller "ut" bare å plugge i hvilken port som helst.

Jada, klar over det....men minst 1 port vil jo være inn. Hele vitsen er at de fire andre kan være ut. Så spørsmålet mitt var om ut-porten(e) vil ha samme hastighet som inn-porten.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, SilverShaded said:

Jada, klar over det....men minst 1 port vil jo være inn. Hele vitsen er at de fire andre kan være ut. Så spørsmålet mitt var om ut-porten(e) vil ha samme hastighet som inn-porten.

Ja, det vil dem, så lenge utstyret som er tilkoblet har Gigabit port. Switchen autokonfigurerer hastighet, så dersom tilkoblet utstyr er gigabit så blir portene på switchen konfigurert som gigabit automatisk.

Bruker selv 2 "dumme" gigabit switcher som er koblet mot hver sin port på routeren. Fungerer strålende.

Men har du utstyr som samtidig kan bruke en gigbit hver så begrenses dette mot router ved at router til switch er max 1 gbit..

Dersom trafikken er mellom 2 enheter på samme switch så skal man ungå problemet med at switch sender data mellom enheter uten å gå innom router ( i motsetning til hva en gammeldags nettverkshub gjør.)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da det ble montert fiber her hos meg i høst så bestod den av en fiberconverter/hjemmesentral (med 1 fungerend uttak når router er satt i bridge mode) og et aksesspunkt  tilkoblet  dette uttaket. Sikker på at du kun har en boks?

Jeg har satt modem i bridge mode og bruker min egen asus router i stedet. Fungerer utmerket.

Hvilket fiber modem/router har du?

Endret av dopus
Lenke til kommentar
dopus skrev (48 minutter siden):

Da det ble montert fiber her hos meg i høst så bestod den av en fiberconverter/hjemmesentral (med 1 fungerend uttak når router er satt i bridge mode) og et aksesspunkt  tilkoblet  dette uttaket. Sikker på at du kun har en boks?

Jeg har satt modem i bridge mode og bruker min egen asus router i stedet. Fungerer utmerket.

Hvilket fiber modem/router har du?

Mener det er en Zyxel hjemmesentral, men det er over 2 år siden vi fikk fiber her så jeg er ikke sikker. Må vente til i morgen for å sjekke modell, for det ligger en kar på det rommet og sover.  😁

Tror jeg kunne ha koblet egen router på istedet, men da måtte jeg ha kjøpt en ny router. Så en switch er billigere.

Endret av SilverShaded
Lenke til kommentar
dopus skrev (1 minutt siden):

Hvis det er en hjemmesentral og ikke en fiber converter så har den router funksjonalitet bygget inn i sentralen, selv om den kun har 1 stk LAN port. Og en switch vil fungere utmerket tilkoblet den porten.

Som sagt, det er jo det vil gjøre (koble switchen til den porten). Enklere og billigere enn å styre med en router når jeg ikke behøver.

Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (13 timer siden):

Jada, klar over det....men minst 1 port vil jo være inn. Hele vitsen er at de fire andre kan være ut. Så spørsmålet mitt var om ut-porten(e) vil ha samme hastighet som inn-porten.

Det er egentlig ikke noe forskjell på inn og ut - alle porter både sender og mottar data. Selv om en av portene er koblet til router hvor du stort sett leser data fra, så sendes jo data ut den veien også. Og hvis to av de andre portene f.eks. er koblet til to pc-er du kopierer mellom, så sendes jo data begge veier her også.

Men som sagt, denne støtter hastighet på inntil 1Gb, og det er ikke noen forskjell på portene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, SilverShaded said:

Fant en video hos Kjell om denne svitsjen, og den er akkurat så enkel som det så ut som. Ikke er den særlig dyr heller, og burde holde fint til mitt behov. Hvis kvaliteten er grei, er det jo bare løp-og-kjøp.

Får jeg samme hastighet på ut-portene som det som går inn ?

Slikt som dette er løp og kjøp. Du får samme hastighet ja (med mindre du har ekstremt høy hastighet inn da).

Jeg har Altibox 500/500 og en slik switch i mitt nett. Null konfigurasjon, bare plugg inn. Eneste du bør være klar over er at  Altibox-TV neppe virker gjennom en slik switch, men det hørtes ikke ut som noe tema hos deg og det er det heller ikke her.

Enklere enn dette blir det ikke.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
cacb skrev (4 minutter siden):

Slikt som dette er løp og kjøp. Du får samme hastighet ja (med mindre du har ekstremt høy hastighet inn da).

Jeg har Altibox 500/500 og en slik switch i mitt nett. Null konfigurasjon, bare plugg inn. Eneste du bør være klar over er at  Altibox-TV neppe virker gjennom en slik switch, men det hørtes ikke ut som noe tema hos deg og det er det heller ikke her.

Enklere enn dette blir det ikke.  

Jada....switchen er allerede bestilt, sammen med litt nødvendige ekstra nettverkskabler. 🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...