Gå til innhold

Delt økonomi - hva er vanlig ift. hvor mye man bidrar?


Gjest a8cf4...43f

Anbefalte innlegg

Gjest a8cf4...43f

Hei,

Jeg og samboer diskuterer hvor mye vi skal bidra hver inn i fellesøkonomien. Vi lurer litt på hva som er vanlig blandt andre samboere og ektefeller.

Er det vanligst at man månedlig betaler inn en fast og lik sum til en felles utgiftskonto, og beholder resten som egne penger på hver sin private konto? Eller er det vanligst at en betaler inn en sum proposjonalt etter inntekt? Slik at den som tjener mest betaler inn mest. 

Anonymous poster hash: a8cf4...43f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har 46 års erfaring på dette..
Vi opprettet felles konto for 40+ år siden hvor alt av penger (begges lønn) går inn og ut..
Eneste oppgaven vi har hatt er at det ikke er akseptabelt med 'røde tall' og store utgifter skal iallefall informeres om.
Har fungert absolutt strålende og vi gjør ingen endringer på dette. 🙂

Lenke til kommentar

Vi har bodd sammen i 3-4 år og betaler like mye inn på felles regnings- og husholdningskontoer.

Dvs, jeg insisterer på å betale litt mer til strøm og mat siden jeg har en sønn som er hos oss annenhver uke.

Resten av det vi sitter igjen med gjør vi som vi selv vil med. Sparing, kompistur, sportspakke på TV etc, uten å måtte føle for å forsvare det.

Nå tjener vi ikke så veldig ulikt, da. Kanskje det hadde føltes veldig rart å skulle ha råd til masse helgeturer med gutta mens hun satt hjemme og ikke hadde råd til noe om det var skjev inntekt her.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Skal dere leve sammen og stole på hverandre er vel det absolutt mest fornuftig.

OJ Doe skrev (2 minutter siden):

Alle pengene inn på samme konto.

Hvem går inn i et seriøst forhold, gjerne med barn, uten å kunne stole på samboer? Gå ut i fra at forholdet vil vare livet ut. SATS på at dere vil klare dette og gi beng i alle negative statistikker! 
Lykke til! 😍

Lenke til kommentar

Vi kjører likt, eller jeg betaler marginalt mer til felles konto. Men jeg bidrar mer på kos og reise. Vi var i syden i høstferien, da tok jeg alle småsummer og vi delte de større utgiftene som ett eksempel.

Deler en det skjevt blir det garantert ett oppgjør om en går i fra hverandre. Da skal parten som har betalt mer liksom ha dette tilbake osv osv. Bare styr.

Del likt eller alt er min mening.

Lenke til kommentar
Gjest 39b22...3ca

Viktigste er å få til noe som begge er fornøyd med og som fungerer for dere. Vi har en felles konto som hele lønningen til begge går inn på. Faste regninger, sparing, lån osv trekkes fra denne. Hver av oss har et mastercard som går på én faktura som vi bruker på hverdagsting og betaler ved forfall.

Jeg tjener ca 2.5 ganger mer enn kona og tenker egentlig ikke over at jeg bidrar med mer her i husholdningen da vi har en god flow, kona er heldigvis fornuftig med pengebruken og hadde hun ikke vært det hadde det nok vært gjort annerledes.
Innkjøp til privat bruk over 5000kr diskuterer/prater vi om (har vi noen større utgifter denne måneden, kan vi ta det fra sparekonto ol), alt annet avgjøres på sunn fornuft om det er behov for gjenstanden eller ikke. 

Anonymous poster hash: 39b22...3ca

Lenke til kommentar

Kva som er mest rettferdig må de finne ut av. Nokon deler 50/50 uavhengig av inntekt, mens andre deler det forholdsmessig etter inntekt. Det er ingen fasit.

Me deler utgiftene etter inntekt for at den med minst inntekt skal ha meir til overs kvar månad. Det blir satt ein fast sum inn på felleskonto og det den enkelte har igjen kan ein bruke som ein vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...