Gå til innhold

Kan ikke de rassikre strekningen E16 mellom Bergen og Voss?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Veien i seg selv er god standard med tofelts som en del europaveier mangler i Norge. 

Tror du burde sjekke kildene dine. 2-felts mellom Bergen og Voss går ikke lengre enn fra det røde område jeg har markert på ruten under. Dessuten er rasfaren bare toppen av kransekaken når det kommer til denne veien og problemene.

Nærmere 95% av ruten er det kun 1-felts vei.

Veien veldig uoversiktelig og svingete, samt ingen forbikjøringsfelt som gjør at utålmodige folk tar farlige forbikjøringer.

Denne veien er også hovedpulsåren mellom Bergen og Oslo, så det er her all tungtransport, busser og campingvogner kjører som forsterker problematikken i punktet over.

Store deler av veien (minus de 39 tunnelene) er også uten lys, så kjøring på tidlig vår, sein høst og vinter er også et risikoprosjekt, spesielt med vestlandsregnet på frontruten og motkommende trafikk. 

image.thumb.png.e81a887b121ef4c29568ccbd4319229c.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (30 minutter siden):

Det er det da ikke. Hvordan skulle dette fungerte, lange møtelommer hver kilometer? 

Så vidt jeg husker er det to felt og gull stripe hele veien. 

Mulig vi bruker forskjellig definisjon på 2-felt og 1-felt. Jeg tenker 2-felts vei på samme måte som en 2-felts rundkjøring, altså to filer som går i samme retning. Om definisjonen er anderledes for motorvei enn rundkjøring vet jeg ikke 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 9.11.2022 den 20.40):

Det er ikke så lett å rassikre så jeg på et innslag på nyhetene. Risikoen vil være der når det er fjell som der det kan gå ras.

Kanskje vegvesen bør undersøke mye mer? Jeg nekter å tro at det ikke går an å rassikre noen steder i hele strekningen. Har sett fjell i andre landsdeler som har mye større risiko for ras, og de har klart å rassikre åstedet. 

Endret av ForTheEmperor
Lenke til kommentar

Det snakkes ekstremt mye om hvor rasfarlig veien er - men hvor mange ganger har det egentlig vært alvorlige ulykker pga ras? Har det i det hele tatt vært en dødsulykke pga ras de siste 5 årene? 

Så og si alle dødsulykker skyldes vel helt andre ting enn ras? 

Jeg er veldig nysgjerrig, er det noen som har statistikk? 

Det skjer mange ras selvfølgelig, men det er likevel ekstremt liten sannsynlighet at det treffer en bil. 

Problemet er at det er umulig å sikre dette helt. Vi kan bruke et helt statsbudsjett på sikring, men ras vil likevel skje. Eneste måten å sikre på er å bygge tunnel.

 

Pengene burde heller brukes på en helt ny vei mellom Oslo og Bergen.

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Valkyria skrev (23 timer siden):

Mulig vi bruker forskjellig definisjon på 2-felt og 1-felt. Jeg tenker 2-felts vei på samme måte som en 2-felts rundkjøring, altså to filer som går i samme retning. Om definisjonen er anderledes for motorvei enn rundkjøring vet jeg ikke 

Din definisjon er feil. Tofeltsvei er en vei med to felt, der ett går i en retning og det andre i motsatt retning. En firefeltsvei er en vei med to felt i hver retning.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (25 minutter siden):

Det snakkes ekstremt mye om hvor rasfarlig veien er - men hvor mange ganger har det egentlig vært alvorlige ulykker pga ras? Har det i det hele tatt vært en dødsulykke pga ras de siste 5 årene? 

Så og si alle dødsulykker skyldes vel helt andre ting enn ras? 

Jeg er veldig nysgjerrig, er det noen som har statistikk? 

Det skjer mange ras selvfølgelig, men det er likevel ekstremt liten sannsynlighet at det treffer en bil. 

Problemet er at det er umulig å sikre dette helt. Vi kan bruke et helt statsbudsjett på sikring, men ras vil likevel skje. Eneste måten å sikre på er å bygge tunnel.

 

Pengene burde heller brukes på en helt ny vei mellom Oslo og Bergen.

Det handler ikke bare om ulykker av ras der folk blir skadet eller drept. Det handler om rasulykker der veien blir stengt, der kjøretøy kan ta skade av småstein som ligger i veien og den utryggheten de som kjører den veien må ha når de vet at det kan komme steiner ned når som helst.

Og så har man det inntrykket veldig mane på Vestlandet har, nemlig at vi stadig blir nedprioritert i bygging av infrastruktur. Vi ser hvordan vi står for store deler av norsk reell verdiskapning som olje og gass, fikse og industri, mens store deler av pengene på motorvei går til 110 soner på Østlandet mens det, inntil nylig (det åpnet en liten strekning på knapt en mil med 100-sone i oktober), mesteparten av motorveiene i Bergensområdet hadde 60, 70 og 80 sone. Landeveiene på Vestlandet er også av dårlig kvalitet og det er mye 70-sone.

Jeg skjønner at det bor flest folk på Østlandet og at det er lettere å bygge fine veier der fordi det er mye flatere topografi, men vi ønsker litt vei her også.

Lenke til kommentar
Valkyria skrev (På 9.11.2022 den 21.40):

Mulig vi bruker forskjellig definisjon på 2-felt og 1-felt. Jeg tenker 2-felts vei på samme måte som en 2-felts rundkjøring, altså to filer som går i samme retning. Om definisjonen er anderledes for motorvei enn rundkjøring vet jeg ikke 

Rundkjøringer er envegs.. De fleste veier i Norge er to-vegs.. 2 Felt er dermed standarden og det du burde ha sagt. 1-felt er bokstavelig talt kun ett felt og en av de to retningene må da legge seg ut i lommer for at man ikke skal bli stående front-imot-front..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...