Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

museinnvasjon i hus- hjelp?


Anbefalte innlegg

huset er forsikret
i vilkårene står det at dette dekkes:
- Bekjempelse av levende mus, rotter og andre skadedyr i bygning - Skade forårsaket av mus, rotter og andre dyr - Med skade menes her fysisk skade på bygning/bygningsdel, svekket isolasjonsevne og lukt. -

Hva kan jeg forvente skal dekkes under begrepet bekjempelse?
at forsikringen tar på seg utgifter for å tette og hindre at gnagere kommer inn i bolig?

det er tre forskjellige selskap involvert nå
1 forsikring
2 firma for utbedring
3. skadedyrbekjemper

situasjonen er på en måte i en uløselig sirkel nå fordi

skadedyrbekjemper har vært her 4-5 ganger nå og sett og kommet med tips til hva som kan gjøres for å hindre gnagere å komme inne. det er musebørste under hele kledning nå (som kostet flesk) og goodnature24 feller, (som var dyre de også)  men selv etter alt dette kommer gnagerne seg fortsatt inn. de er i loft, og har kommet seg inn i kjeller- jeg hører de i omtrent alt av gulv og vegger.  i fjor høst tok jeg ca 60 mus før jeg sluttet å telle. i år har jeg tatt 10 allerede på ei uke.

utbedringen (som har fått godkjennelse fra forsikring) til å bytte ut all isolasjon på loft (og til å følge og utbedre skader de finner) nekter å starte opp før musene er hindret i å komme inn. greit nok- jeg skjønner den, men samtidig er det jo disse som skal åpne opp vegger og sikt og følge skader og utbedre etterhvert,..er det ikke da naturlig, spesielt med tanke på all den aktiviteten som er i huset, at de begynner arbeidet og tetter der de ser musene kommer inn?
samtidig har ikke utbedrerne tillatelse fra forsikringen til å åpne opp vegger og tak for å aktivt lete etter skade, selv om jeg vet det er skader der.

bør jeg hyre inn et annet firma for å lete etter skader, de som har vært her til nå jobber jo for forsikringen og de har vel retningslinjer for å finne så få skader som mulig kan jeg tenke meg.


bekjemperne har vært her så mange ganger nå, og har enda ikke kart å finne ut hvor konkret de kommer inn, og når som firma ikke klarer å finne det ut, hvordan skal jeg som privatperson klare å finne det ut?

jeg føler alt haler så mye ut i tid.  bekjempelsen var her for 3 uker siden og la ut uv åte, og jeg fikk beskjed om at de skulle komme tilbake uka etter for å sjekke- og de har enda ikke vært her. imens herjer musene rundt i huset. 


hva kan jeg kreve skal gjøres for å få fortgang i dette? for jeg vil jo ikke at huset skal raseres før dette er i orden. musene kom seg inn i kjeller (ikke innredet- men har jo vaskerom der og lagrer mye i hyller) i fjor, men tok ikke noen i feller der da- i år har de begynt å gå i fellene der også for første gang.  hva kan jeg kreve med tanke på tetting av huset?


hjelp,..jeg blir gal av alle disse musene som krafser og piler og gnager overalt.
jeg ser for meg at alt av vegger og gulv må rives opp for å bytte isolasjon og slikt for jeg hører de jo overalt.
har sett museavføring inne på wc i hovedetasjen også, er ei glippe mellom rør til vask og vegg, og det er kjempemye lyd og krafsing i den veggen.

jeg føler jeg blir bare sendt rundt i en evig runddans i telefonene her,....


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jegersålei skrev (På 2.11.2022 den 21.26):

bekjemperne har vært her så mange ganger nå, og har enda ikke kart å finne ut hvor konkret de kommer inn, og når som firma ikke klarer å finne det ut, hvordan skal jeg som privatperson klare å finne det ut?

Din fremste fordel som beboer er motivasjon og kort reisevei. ;)

Har hatt mus selv men ganske langt unna den invasjonen du har. Bare en og annen slenger. Det er mange år siden sist nå så jeg føler meg noenlunde trygg på at det faktisk er tett nå. 

'Trikset' mitt var å ta runde på runde overalt hvor jeg kunne tenke meg at de kunne komme inn. For hver runde så fant jeg et eller flere steder hvor det var en sprekk stor nok til at de kunne snike seg inn. Til slutt kom det ikke fler.

Du har et tileggsproblem siden du har en flokk som potensielt kan formere seg. Jeg brukte en standard-felle med åte og inspiserte ofte. Vurder å ta innvendig tetting etter utvendig tetting så du får lokket musene ut av kledningen i stedet for at de dør der inne om du sperrer dem inne. Vurder å lage en bøttefelle for å fange fler om gangen.

Det jeg gjorde på rundene mine var å konsentrere meg om 'skallsikring', altså grunnmur, stykket mellom kledning og grunnmur, alle steder hvor mus kunne tenkes å klatre over muren og oppover. Lufteventiler i grunnmuren må sjekkes grundig og byttes eller repareres etter behov. Sjekk gjennomføringer av rør og kabler. Tenk at musene også kan bruke kabler til å klatre på så du bør sjekke hvor de ender opp. En mus trenger ikke rare sprekken for å komme seg inn. Tror du må ned i 3-4 mm for å være trygg.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 timer siden):

Din fremste fordel som beboer er motivasjon og kort reisevei. ;)

Har hatt mus selv men ganske langt unna den invasjonen du har. Bare en og annen slenger. Det er mange år siden sist nå så jeg føler meg noenlunde trygg på at det faktisk er tett nå. 

'Trikset' mitt var å ta runde på runde overalt hvor jeg kunne tenke meg at de kunne komme inn. For hver runde så fant jeg et eller flere steder hvor det var en sprekk stor nok til at de kunne snike seg inn. Til slutt kom det ikke fler.

Du har et tileggsproblem siden du har en flokk som potensielt kan formere seg. Jeg brukte en standard-felle med åte og inspiserte ofte. Vurder å ta innvendig tetting etter utvendig tetting så du får lokket musene ut av kledningen i stedet for at de dør der inne om du sperrer dem inne. Vurder å lage en bøttefelle for å fange fler om gangen.

Det jeg gjorde på rundene mine var å konsentrere meg om 'skallsikring', altså grunnmur, stykket mellom kledning og grunnmur, alle steder hvor mus kunne tenkes å klatre over muren og oppover. Lufteventiler i grunnmuren må sjekkes grundig og byttes eller repareres etter behov. Sjekk gjennomføringer av rør og kabler. Tenk at musene også kan bruke kabler til å klatre på så du bør sjekke hvor de ender opp. En mus trenger ikke rare sprekken for å komme seg inn. Tror du må ned i 3-4 mm for å være trygg.

jeg har gått over flere ganger, det er satt inn musebørste rundt hele huset. bekjemperne har vært her 5-6 ganger også nå, uten å finne konkret hvor de kommer inn.

jeg har sånn 15 slagfeller oppe i loft, og 5-6 i kjeller  + at jeg har 2 goodnature24 patronfeller og multikill elektroniske feller.

alle ventiler- både i kjeller og ellers har gitter

Lenke til kommentar

Da må du bare kikke på nytt. På med arbeidsklær, frem med lommelykt, speil og en sitteplate til knærne. Om grunnmuren er tett og det ikke er noen steder de kan klatre opp, kanskje de kryper under? Altså en sprekk eller dårlig tetning rundt rør under bakkenivå.

Jeg fant egentlig aldri ut hvor de kom inn hos meg, jeg bare fortsatte tettearbeidet også en dag kom det ikke fler. :)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her må du kvalitetssikre arbeidet som blir gjort, selv om det er fagfolk så er de også glad i penger. Du må fininspisere mur,kledning og ventiler, er ikke sikkert tradisjonelle musstoppere er nok og i mange tilfeller må det dobbeltsikres med finmasket metallnetting. I kvist og kjeller må det legges ut relativt mange tradisjonelle musefeller med salamiåte. Ost fungerer veldig dårlig til tross for sitt rykte.

Lenke til kommentar

Kan skrive under på at fagfolk bare sjekker det grunnleggende og egeninnsats er det som må til for å finne de værste gjemmestedene. 

Brukte branntetting skum eller fuge langs hele taket i garasjen. Etter dette har jeg ikke funne noe mus, er overraskende kor lite glipe disse gnagerne trenger for å komme seg inn.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (19 timer siden):

Man burde nok gjøre en egeninnsats for å finne ut hvor de kommer inne og tette absolutt alle sprekker man kommer over, uansett størrelse. Forøvrig bra at du bruker feller og ikke gift.

joda,  musebørstene og og alt det er satt inn selv alle rør kommer inn i vaskerom og der er det tett. jeg regner med det er under kledningen de kommer seg inn en eller annen plass, jeg bare finner ikke ut hvor. og det gjør jo ikke bekjemperne heller.

skulle gjerne bare ha tettet med skum rundt hele, men kledningen må jo puste også.

bruker heller ikke ost i feller- peanøttsmør og hundefor går de godt på.

gift er absolutt ikke aktuelt både fordi jeg ikke  vil at husdyrene mine og andres skal få det i seg, og fordi jeg ikke vil de skal trekke inn i  vegger å råtne.

er bare så inderlig frustrerende når det er så masse mus og det aldri ser ut til å ta slutt.

Lenke til kommentar
jegersålei skrev (4 timer siden):

skulle gjerne bare ha tettet med skum rundt hele, men kledningen må jo puste også.

Jeg har ganske ny stående kledning og mellom underliggerne er det en liten firkantet kloss som er skråstilt så det bare er igjen 2mm på hver side. Nok til lufting men for lite til mus. Jeg gikk grundig til verks og fant kanskje opp mot 10 stykker jeg justerte på. 2 hadde falt ut, for resten var det bare snakk om å dytte litt på dem så sprekken ble smalere. 

Lenke til kommentar
Cerent skrev (4 timer siden):

Om det står trær inntil huset kan de gå på grenene? Eller om det er luftledninger? Ting som står lent opp langs husveggen?

nei ingen trær og alt av blomster/ buskvekster o.l. er borte. det er også stein som ligger ca 20-40 cm fra vegg og utover sli kat det ikekr noe høyt gress å skjule seg i.


har som sagt ikke noe problem med å å få de i feller- det er finne ut hvor de kommer inn i kledning som er problemet.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...