Jump to content

jegersålei

Medlemmer
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

9 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. forbrukerkjøpsloven sier av avhjelp skal være kostnadsfritt og uten ekstra ulempe for forbruker. altså- det skal være gratis. dette er en tv av stor str. hvor stor % av norges befolkning har en bil de kan transportere en tv av slike dimensjoner i? vanlig prosedyre på alt annet av str. jeg har hatt tidligere som trenger å fikses, er at reparatør kommer til hjemmet og utfører reparasjon der. edit: legger ved sitat fra forbrukerrådet " Kvitevarer er som regel store og tunge, og det er derfor upraktisk å ta til dømes vaskemaskina med til butikken når du vil klage. Dei fleste butikkar tilbyr derfor å sende ut reparatørar, anten eigne eller leigde, heim til deg. Dersom det ligg føre ein feil eller mangel, er det butikken som skal ta kostnaden med undersøkinga. Dei skal òg dekkje kostnadene med å frakte den mangelfulle vaskemaskina bort, eventuelt låneprodukt inn, samt den nye eller reparerte tilbake. Dersom det ikkje ligg føre ein mangel, kan butikken krevje kostnadene til undersøkinga dekte, dersom dei har gjort deg uttrykkjeleg merksam på det på førehand."
  2. jeg har tidligere postet om dette, men kjenner jeg er så lei og irritert over saken at den fortjener en ny tråd: 6 uker siden jeg ba om avhjelp nå, og i dag ringer "kundeservice" til meg og kommer med et supert tilbud til meg altså: vanligvis koster det 1600 kr å få installert en tv til å henge på vegg- men jeg trenger bare betale 800 kr for at de skal komme å ta tv ned fra vegg og pakke den inn for meg for å sende til servicesenteret de bruker. supert tilbud eller hva? dette rett etter at servicesenteret de bruker har sendt meg ei regning på nesten 500 kr for emballasje for å sende tvn i (som etter ukesvis med telefoner og mailer endelig ble slettet pga avhjelp skal være gratis og uten ekstra ulempe for forbruker) (For elektronikkbransjen er rimelig tid for avhjelp på standard hyllevarer satt til 2-4 uker, da det var gått 4+1 dag sendte jeg saken til forbrukertilsynet. og jeg sendte også krav til elkjøp om heving av kjøp etter § 32, og erstatning etter § 33 i forbrukerkjøpsloven (for å kjøpe en tilsvarende tv) svaret på dette var bare at i følge deres rutiner kunne de ikke etterfølge dette. så rutinene til elkjøp er altså å bryte forbrukerkjøpsloven. de har heller ikke svart på mine henvendelser tidligere om omlevering av tv når de så tydelig ikke klarer å utføre avhjelp i form av retting. 16.10 ber jeg om avhjelp på tvn. 20.10 får jeg mail fra reparasjonsverksted , hvor det informeres om at jeg må betale for frakt for tv (455,-) og at de skal sende meg ei stor eske som tvn skal pakkes i. i vilkårene til servicesenteret står det også at jeg må sørge for at tvn er pakket riktig, og at jeg er ansvarlig for eventuelle skader som skjer i postgang. jeg sender mail til elkjøp om at jeg ikke har mulighet til å drive å bale med å få en 70 tommers tv ned i ei eske som må pakkes riktig. jeg er ikke profesjonell pakker og tar ikke på meg den risikoen. avhjelp skal også utføres gratis og uten vesentlig ulempe. jeg informerer også om at man har rett på låneprodukt dersom avhjelp er forventet til å ta mer enn en uke. samt at jeg har ikke anledning til å få en 70 tommers stor tv ned i noen eske. 20.10 (senere) får jeg mail fra elkjøp om at dere har kontaktet verksted, og at verkstedet skal ta kontakt med meg fortløpende for ser vice på tvn. 31.10 jeg mailer elkjøp - ingen verksted har kontaktet meg. jeg ber om omlevering dersom de ikke klarer å utføre reperasjon av tvn. 01.11 leveringsinformasjon fra servicesenteret sendes ut 02.11 elkjøp sender mail om at de har purret på verksted fra den 02.11 til dags dato har jeg vert i telefon med elkjøp flere ganger- muntlig får jeg beskjed om at reperatør skal komme hit og fikse tvn, som er vanlig prosedyre for store ting- men over mail og sms får jeg fortsatt beskjed om at tvn må sendes inn. servicesenteret har slettet faktura til meg, da det faktisk er slik at avhjelp skal være gratis og at det er butikkene som skal ta all kostnad med dette. det hele topper seg i dag når de ringer fra elkjøp og tilbyr meg denne helt fantastiske avalen om at jeg bare trenger å betale 800,- for at de skal komme å pakke den ned. jeg kjenner på dette tidspunktet begynner jeg å bli "lettere irritert" og sprø rett og slett om det er slik at kundeservice sitter der og forteller meg at elkjøp ikke følger norsk forbrukerkjøpslov som klart og tydelig sier at avhjelp skal utføres uten ekstra kostnad for forbruker og kundeservice forteller meg at "det er jo to forskjellige ting". og spør bare so om det er sli kat jeg avslår "tilbudet" de kommer med. selvfølgelig godtar jeg ikke å betale for noe som skal utføres gratis nei- da får jeg bare beskjed om at "hun skal notere at jeg har avslåt ttilbud om hjelp da" sier til kundeservice at dette tilbudet som hun nå har presentert meg over telefon ønsker jeg å få skriftlig tilsendt over mail slik at det kan dokumenteres at de aktivt bryter forbrukerkjøpsloven, så får bare vente å se da, om dette er noe som blir sent meg over mail.
  3. nei ingen trær og alt av blomster/ buskvekster o.l. er borte. det er også stein som ligger ca 20-40 cm fra vegg og utover sli kat det ikekr noe høyt gress å skjule seg i. har som sagt ikke noe problem med å å få de i feller- det er finne ut hvor de kommer inn i kledning som er problemet.
  4. joda, musebørstene og og alt det er satt inn selv alle rør kommer inn i vaskerom og der er det tett. jeg regner med det er under kledningen de kommer seg inn en eller annen plass, jeg bare finner ikke ut hvor. og det gjør jo ikke bekjemperne heller. skulle gjerne bare ha tettet med skum rundt hele, men kledningen må jo puste også. bruker heller ikke ost i feller- peanøttsmør og hundefor går de godt på. gift er absolutt ikke aktuelt både fordi jeg ikke vil at husdyrene mine og andres skal få det i seg, og fordi jeg ikke vil de skal trekke inn i vegger å råtne. er bare så inderlig frustrerende når det er så masse mus og det aldri ser ut til å ta slutt.
  5. jeg har gått over flere ganger, det er satt inn musebørste rundt hele huset. bekjemperne har vært her 5-6 ganger også nå, uten å finne konkret hvor de kommer inn. jeg har sånn 15 slagfeller oppe i loft, og 5-6 i kjeller + at jeg har 2 goodnature24 patronfeller og multikill elektroniske feller. alle ventiler- både i kjeller og ellers har gitter
  6. huset er forsikret i vilkårene står det at dette dekkes: - Bekjempelse av levende mus, rotter og andre skadedyr i bygning - Skade forårsaket av mus, rotter og andre dyr - Med skade menes her fysisk skade på bygning/bygningsdel, svekket isolasjonsevne og lukt. - Hva kan jeg forvente skal dekkes under begrepet bekjempelse? at forsikringen tar på seg utgifter for å tette og hindre at gnagere kommer inn i bolig? det er tre forskjellige selskap involvert nå 1 forsikring 2 firma for utbedring 3. skadedyrbekjemper situasjonen er på en måte i en uløselig sirkel nå fordi skadedyrbekjemper har vært her 4-5 ganger nå og sett og kommet med tips til hva som kan gjøres for å hindre gnagere å komme inne. det er musebørste under hele kledning nå (som kostet flesk) og goodnature24 feller, (som var dyre de også) men selv etter alt dette kommer gnagerne seg fortsatt inn. de er i loft, og har kommet seg inn i kjeller- jeg hører de i omtrent alt av gulv og vegger. i fjor høst tok jeg ca 60 mus før jeg sluttet å telle. i år har jeg tatt 10 allerede på ei uke. utbedringen (som har fått godkjennelse fra forsikring) til å bytte ut all isolasjon på loft (og til å følge og utbedre skader de finner) nekter å starte opp før musene er hindret i å komme inn. greit nok- jeg skjønner den, men samtidig er det jo disse som skal åpne opp vegger og sikt og følge skader og utbedre etterhvert,..er det ikke da naturlig, spesielt med tanke på all den aktiviteten som er i huset, at de begynner arbeidet og tetter der de ser musene kommer inn? samtidig har ikke utbedrerne tillatelse fra forsikringen til å åpne opp vegger og tak for å aktivt lete etter skade, selv om jeg vet det er skader der. bør jeg hyre inn et annet firma for å lete etter skader, de som har vært her til nå jobber jo for forsikringen og de har vel retningslinjer for å finne så få skader som mulig kan jeg tenke meg. bekjemperne har vært her så mange ganger nå, og har enda ikke kart å finne ut hvor konkret de kommer inn, og når som firma ikke klarer å finne det ut, hvordan skal jeg som privatperson klare å finne det ut? jeg føler alt haler så mye ut i tid. bekjempelsen var her for 3 uker siden og la ut uv åte, og jeg fikk beskjed om at de skulle komme tilbake uka etter for å sjekke- og de har enda ikke vært her. imens herjer musene rundt i huset. hva kan jeg kreve skal gjøres for å få fortgang i dette? for jeg vil jo ikke at huset skal raseres før dette er i orden. musene kom seg inn i kjeller (ikke innredet- men har jo vaskerom der og lagrer mye i hyller) i fjor, men tok ikke noen i feller der da- i år har de begynt å gå i fellene der også for første gang. hva kan jeg kreve med tanke på tetting av huset? hjelp,..jeg blir gal av alle disse musene som krafser og piler og gnager overalt. jeg ser for meg at alt av vegger og gulv må rives opp for å bytte isolasjon og slikt for jeg hører de jo overalt. har sett museavføring inne på wc i hovedetasjen også, er ei glippe mellom rør til vask og vegg, og det er kjempemye lyd og krafsing i den veggen. jeg føler jeg blir bare sendt rundt i en evig runddans i telefonene her,....
  7. jeg sendte mail til elkjøp og sakset som sagt inn svaret om avhjelp over her. elkjøp svarte og sa et verksted skulle ta kontakt med meg. ukene går nå, og det er enda ingen verksted som har tatt kontakt. nylig sendt mail og purret på. rimelig tid i elektronikkbransjen for å utøve avhjelp er satt til 3-4 uker. jeg har bedt om avhjelp i form av retting eller omlevering. klarer de ikke å få til dette selv kommer jeg til å kjøpetilsvarende produkt i en annen butikk og kreve heving + erstatnng for tap(ekstra kostnader i forbindelse med ny tv) og sende det inn til forbrukerkjøpsrådet.
  8. ja, jeg er klar over at man har krav på å få dekket utlegg: MEN, man kan jo si og skrive dette til elkjøp til man blir blå. om jeg f.eks betaler for denne portoen kommer ikke elkjøp til å refundere det uansett hvor mye jeg krever det refundert. hvilket betyr at jeg i så fall må åpne en sak med forbrukertilsynet for å få dette refundert. videre vet jeg at elkjøp ikke kommer til å gi meg et låneprodukt om tv sendes inn. de kommer til å ignorere forespørselen eller bare si at "vi har ikke låneprodukt". alle tidligere erfaringer jeg har med elkjøp tilsier at det er akkurat slik elkjøp kommer til å oppføre seg i denne saken også. hvilket vil si det kommer til å bli mye tid og irritasjon brukt på noe som i utgangspunktet skal være kostnadsfritt og uten ulempe. og det at elkjøp bare tar seg til rette slik og overkjører forbruker (i dette tilfelle meg) gjør meg så eitrende forbanna at jeg ikke har ord. tidligere ar det slik at elkjedene prøvde å ordne op pting på en ryddig måte- mens nå er det omtrent regelen at ting må til forbrukertilsynet for at man skal kunne klare å f.eks få hevet et kjøp. hvorfor kan de ikke bare følge regelverket først som sist. er som de bare satser på at folk ikke gidder følge opp sine rettigheter.
  9. elkjøp har nå svart hvor de sier kostnad for frakt må taes av meg. jeg klippet ut og limte inn ditt svar i mail til de- ikek det at jeg tror det hjelper noe særlig.
  10. svar fra elkjøp: " Takk for at du kontakter oss! Da din service sak ikke har fått igjennom produsent så de kan få sendt ut en tekniker til deg vil dette komme en konstnad for henting av din tv. Minner også om at vis våre teknikere ikke finner noe feil på ditt produkt vil du måtte dekke kostnaden for servicen." dette etter at jeg bad om låneprodukt om avhjelp kom til å ta mer en en uke, samt informerte om forbrukerkjøpsloven.
  11. hvorfor skulle det i det store og hele behøves å spørre om hjelp fra nabolaget når avhjelp skal gjennomføres uten ulempe? det vanlige er jo at det sendes reparatør til hjemmet når det er snakk om store produkter.
  12. jeg skrev til de med en gang jeg fikk denne mailen ja- og håper virkelig at de tar tak i det uten at det blir ekstra bal rundt dette. men det går jo ikke bestandig så fort å få svar fra de, håper det kommer raskt. de må jo være klar over at servicestedet de bruker opererer sender ut disse mailene,.. eller? jeg blir bare så lei og sliten av at ting aldri bare kan gå knirkefritt. at det alltid må være noe ekstra som må mailes om og brukes tid på å løse og irritere seg over.
  13. jeg blir så irritert over at elkjedene aldri bare kan få fikset ting uten at det må bli ekstra problemer. jeg har en stor 70 tommers tv, og jeg bor 5 min fra en liten by, ca 30 min fra en større by. meldt inn reklamasjonssak- får beskjed fra elkjøp om at tekniker skal komme hjem og fikse tv. supert- alt greit. det ville ikke vært et problem dersom det faktisk ble gjennomført slik. dagen etter kommer mail fra servicestedet de bruker: kort oppsumert; her kreves 455 ,- for å dekke utlegg til porto av tv. man må også pakke inn tvn selv. å sende et vaffeljern eller en micro i post ville ikke vært et problem (så lenge porto er gratis),.. men her forventes det at man skal kunne pakke inn en diger tv selv- og i tillegg bringe den ned til gateplan. hva gjør man om man er alene og bor øverst oppe i ei diger blokk da? ikke har jeg printer til å skrive ut noe heller. hvorfor følges ikke forbrukerkjøpsloven? er det noe av dette som ikke bryter forbrukerkjøpsloven §30? hvorfor bruker denne elkjeden en serviceplass som opererer utenfor forbrukerkjøpsloven? "[...]I tjenesten som bestilles for din regning inngår leveranse av 1 stk tom-emballasje som vil bli levert hjem til deg innen noen dager. Sammen med emballasjen følger også en instruksjon som beskriver hva du skal gjøre videre og en forhåndsbetalt fraktseddel som benyttes for å sende produktet til verkstedet.Vær klar over at utsendelse av TV-emballasje aldri er kostnadsfritt, uansett om reparasjonen dekkes av garanti eller ikke. Dette betyr at verkstedet kommer til å sende deg en faktura på NOK 455 inkl. mva., som dekker eske og frakt.Vær oppmerksom på at transportørens betingelser forutsetter levering og opphenting av produkter på gateplan, slik at du selv må sørge for å få produktet bragt til og fra gatenivå.Produktet skal pakkes nøye og i henhold til vedlagte anvisninger, slik at transportskader ikke oppstår. Du vil selv være ansvarlig for transportskader som skyldes mangelfull eller feilaktig pakking. Mens du venter på emballasjen skal du skrive ut et eksemplar av hver av de både dokumentene ved å klikke på respektive link nedenfor. Skulle du få problemer med å skrive ut dokumentene, må du kontakte oss på kundesenteret. Se kontaktinformasjon nederst i dokumentet. [...]
  14. ja, jeg er ganske økonomisk av meg og pleier som regel å sende mailer hit og dit for å spørre om rabatter takker uansett for tips:)
  15. jeg har aldri kjøpt dekk selv, og jeg har egentlig ingen jeg kan spørre om slikt lenger. men jeg trenger nye piggdekk nå snart dekkene som sitter på nå er 185/55 med 15 felg jeg plotter inn reg nr på vianor, og får opp en liste med dekkdimensjoner, hvor 185/55 15 er merket med stjerne. jeg lurer på om jeg kan bruke de andre dekkene som også dukker opp på denne listen, eller er den kun den som er stjernemerket som kan brukes da eller? de andre som kommer opp er: 175/65 14 185/55 15 * denne dukker opp som stjernemerket. 195/50 15 205/40 17 205/45 16 205/50 15
×
×
  • Create New...