Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan bytte en lyspære?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Woff skrev (33 minutter siden):

Har samme armatur over medisinskap her, de to lokkene på hver side holdes inntil med fjærer.. Ta enkelt og greit å vipp de litt ut i forkant så kan du ta ut det plast-buede dekselet ..

Kan du forklare litt mer hva du mener med vipp de ut? Klarer med stor makt å bevege lokkene på siden litt ut, men ikke nok til at jeg får av dekselet 

Lenke til kommentar
Woff skrev (56 minutter siden):

De skal kunne vippes ut LITT i forkant. Så må du da trekke plast-bua ut mot deg. Kanskje lurt å ta en side først, lirke litt ut og så ta neste?

Ser ikke ut som det går. Sitter dønn fast dette plastdekselet. Selv om jeg har fått åpnet lokket på siden med stor makt. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Frank Drebin said:

Prøvd å klemme på kanten som er nærmest metallet? Hadde en som lignet tidligere, der var selve plasten formet som en U, og man måtte klemme for å smalne inn den åpne enden av U-en før man vippet det opp eller ned for å få det av.

Jeg stemmer for denne beskrivelsen. Jeg har noe som ligner, og der måtte jeg klemme ned plastdekselet både på oversiden og undersiden slik at mothaker løsnet fra den metallinnfatningen. (Det går så lang tid mellom hvert bytte av lysrør at jeg knapt husker det fra gang til gang.)

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (4 minutter siden):

Jeg stemmer for denne beskrivelsen. Jeg har noe som ligner, og der måtte jeg klemme ned plastdekselet både på oversiden og undersiden slik at mothaker løsnet fra den metallinnfatningen. (Det går så lang tid mellom hvert bytte av lysrør at jeg knapt husker det fra gang til gang.)

Stemmer, er en form for mothake. Grovt forenklet:

paintskillz.png.bdd61cc0637404d6ccc9c4373dbbc316.png

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ut fra bildet så ser jeg enten for meg at dekselet holdes på plass fra sidene (de hvite halvrunde på hver side) eller fra topp og bunn.

Er det fra sidene må disse dras litt ut så slipper dekselet. Er det over og under så er det bare å klemme over og under for å få det til å slippe. Vær obs på at enkelte steder kan det være andre ting som holder noe på plass og du får da ikke presset disse inn. Prøv da på et annet sted.

Samtidig er det verdt å merke seg at plastikken på slike kan bli sprø over tid og presser en feil eller for mye så knekker ting fort. Nå er det ca 9 år nå så er nok ikke så ille enda, men kan være greit å ha i bakhodet spesielt om det står på lenge om gangen (er varmen og over tid som gjør plasten sprø).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Woff skrev (6 minutter siden):

Redd jeg må si meg enig der ja.
Nå skal jo alt med løse pærer / lysrør fases ut.. Til fordel for LED hvor du må bytte ALT etter en viss tid. Miljøvennlig? NIX!

Ja for noe tull. Har brukt denne lampa minimalt også siden 2016. Det var da jeg fikk den husker jeg nå. Må sikkert bytte hele greia fordi en led pære har gått!

Lenke til kommentar

Jeg har noe lignende.

Det fungerer som Frank Drebin viser, men jeg løsner kun på undersiden. Jeg holder rundt dekselet, klemmer tomlene opp langs hele lengden, slik at dekselet løsner nederst. Så kan man vippe det opp slik at det løsner øverst også, og dra dekselet ut.

Ikke bruke makt, men heller rikse litt forsiktig.

Lysrøret må man også rikse litt på, ikke bruke makt, men vri forsiktig frem og tilbake, til det løsner.

Man kan selvfølgelig skifte ut hele sulamitten, men…jeg hadde nok ikke klart å sove om natten dersom jeg hadde måttet gi tapt overfor en lampe :huh: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...