Gå til innhold

Full forvirring etter at Nvidia angrar lansering av skjermkort


Anbefalte innlegg

Jeg sjekket prisene på prisjakt nå for å se hva noen Nvidia kort koster

RTX 2060, kr 2999

RTX 3050, kr 3090

RTX 3060, kr 4290

RTX 3060 Ti, kr 5489 (mer ytelse enn PS5)

I sommer så kostet en Lenovo T5 stasjonær med intel i5 og RTX 3060 Ti ca 12000, som var mer fristende enn å betale 5500 kun for skjermkortet.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
radiohodet skrev:
1 hour ago, Jedi Jordal said:
5 hours ago, Pinng said:

Hvem er alle disse som betaler godt over 20k for et skjermkort nå om dagen? Er det virkelig så mange som har råd til det?

Gaming pc-en min tok turen til de evige jaktmarker for en kort stund siden. Vurderte å kjøpe ny, men med dagens priser gidder jeg rett og slett ikke lenger. Jeg hadde hatt råd til en ny, men når det er vesentlig billigere å kjøpe PS5 (til og med privat) ble det overgang fra Pc til PS. Prisen på gaming-pcer har rett og slett nådd et så avsindig nivå at det koster mye mer enn det smaker. Ja får kanskje litt dårligere grafikk på PS5 enn på en topp gaming-pc, men jeg betaler ikke 10-20 tusen for den forskjellen.

Det er enorm forskjell, men det er helt legitimt å ikke være villig til å betale for forskjellen. Folk burde allikevel la være å feilinformere. Nå lar vel heldigvis de fleste PC-gamere seg ikke lure av konsollfansen uansett.

Betegner meg på ingen måte som konsollfan, har hatt og kjøpt gaming pcer i nesten 20 år. Før var jeg villig til å betale for forskjellen i ytelse pga. at det ikke var dramatisk mye mer å betale for en gaming pc enn en PS. Men når 4090 starter på 22000, og 4080 på la oss si 15000, og PS5 koster 6500 i butikk (7-8 tusen privat), da blir matematikken og logikken ganske enkel for min del. Og enorm forskjell mellom PS og PC, må si at jeg er imponert over grafikken og ytelsen i spillene jeg så langt har spillt på PS5; AC Valhalla, FIFA 23, og GT7. Utelukker ikke at jeg kommer tilbake til PC igjen om prisene går tilbake på et fornuftig nivå.
Lenke til kommentar
kremt skrev (30 minutter siden):

Trenger du 4090 for å matche spillytelsen til PS5?

Sikkert ikke, men poenget mitt er likevel:

Før kostet det ca 10-15 tusen å bygge gaming pc, med de nest beste/de beste komponentene. Nå koster dette fra 20 tusen og oppover. Det var altså ikke like mye du måtte gi i mellomlegg før for å ta steget fra PS ytelse til PC ytelse. 

For min del er det dessverre helt uaktuelt å være med på denne prisveksten. Å betale 10, 15, eller 20 tusen bare for et skjermkort, når man får en konsoll som leverer god grafikk og ytelse i spill til 6-8 tusen. Dersom andre synes at 15-20 tusen for et skjermkort er ok/rimelig å betale er det selvfølgelig helt ok. 

Endret av Jedi Jordal
Lenke til kommentar

Har du fått med deg at det er inflasjon og at dollarkursen nærmer seg 11 kroner? EposVox og flere kom frem til at utstyret ikke var mye rimeligere før. I tilleg var det simplere med færre funksjoner.

De fleste trenger ikke nye kort for å spille, i alle fall ikke 4090. Hvis man man skaffe et kort kan man utmerket spille på et 3060TI eller 3070. Det må ikke være et 4090, men folk bruker ikke hodet. Hvis man trenger AV1 eller har tunge oppgaver er 4090 eller kommende kort i 40-serien et enkelt valg, men for alle andre så bør man tenke seg om. Folk er eksperter til å klage over høy pris på produkter de verken trenger eller burde kjøpe. Kjøp etter behov og ikke kun for å ha det siste og beste.

 

Endret av BadCat
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Begge sider har noe rett her, men faktum er at Nvidia har produsert et ganske absurd kort. Videoer med derBauer viser at man kan redusere strømopptaket til 4090 FE med 33%, og kun miste 10% ytelse. Et 300w kort ville åpenbart trenge mindre dyre komponenter og kjøleløsning. Men Nvidia bare måtte skvise ut de ekstra 10% med ytelse koste hva det vil (antar de er bekymret for AMD, og *må* ha best ytelse), og vi får i realiteten en fabrikk-overklokket GPU, når man ser hvor lite strøm-effektivt den kjøres. Med tanke på hvor mye kraftigere kortet hadde vært vs. 3000-generasjonen selv ved 300w, så var det ganske unødvendig å lansere 4090 som et 450w kort.

Nvidia burde har redusert default strømbruk med ca. 30%, og vi hadde fått et mer kompakt og rimeligere kort. Dessuten å selge et grafikkort til gamere med 24gb videominne er også bare tull. Her skulle man i så fall ha lansert to modeller, en for gaming med 16gb minne, og en annen for produktivitet med 24gb. 24gb for dataspill er å kaste penger ut av vinduet. Så jo, Nvidia har noe av skylden for prisøkningen (i tillegg til valutakurser og inflasjon).

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Geir T skrev:

Begge sider har noe rett her, men faktum er at Nvidia har produsert et ganske absurd kort. Videoer med derBauer viser at man kan redusere strømopptaket til 4090 FE med 33%, og kun miste 10% ytelse. Et 300w kort ville åpenbart trenge mindre dyre komponenter og kjøleløsning. Men Nvidia bare måtte skvise ut de ekstra 10% med ytelse koste hva det vil (antar de er bekymret for AMD, og *må* ha best ytelse), og vi får i realiteten en fabrikk-overklokket GPU, når man ser hvor lite strøm-effektivt den kjøres. Med tanke på hvor mye kraftigere kortet hadde vært vs. 3000-generasjonen selv ved 300w, så var det ganske unødvendig å lansere 4090 som et 450w kort.

Nvidia burde har redusert default strømbruk med ca. 30%, og vi hadde fått et mer kompakt og rimeligere kort. Dessuten å selge et grafikkort til gamere med 24gb videominne er også bare tull. Her skulle man i så fall ha lansert to modeller, en for gaming med 16gb minne, og en annen for produktivitet med 24gb. 24gb for dataspill er å kaste penger ut av vinduet. Så jo, Nvidia har noe av skylden for prisøkningen (i tillegg til valutakurser og inflasjon).

Poenget var vel at kjølere og slikt ble laget etter at de kalkulerte strømforbruk og varmeutvikling fra sine tidligere samsung 8nm prossesorer. Dette førte til 600w og de enorme kjølerne, som koster en del. Da de senere gikk for 4nm trengte de ikke like mye som forventet, men det var da for sent å skrote de store kjølerne.
Lenke til kommentar
Geir T skrev (11 timer siden):

Begge sider har noe rett her, men faktum er at Nvidia har produsert et ganske absurd kort. Videoer med derBauer viser at man kan redusere strømopptaket til 4090 FE med 33%, og kun miste 10% ytelse. Et 300w kort ville åpenbart trenge mindre dyre komponenter og kjøleløsning. Men Nvidia bare måtte skvise ut de ekstra 10% med ytelse koste hva det vil (antar de er bekymret for AMD, og *må* ha best ytelse), og vi får i realiteten en fabrikk-overklokket GPU, når man ser hvor lite strøm-effektivt den kjøres. Med tanke på hvor mye kraftigere kortet hadde vært vs. 3000-generasjonen selv ved 300w, så var det ganske unødvendig å lansere 4090 som et 450w kort.

Nvidia burde har redusert default strømbruk med ca. 30%, og vi hadde fått et mer kompakt og rimeligere kort. Dessuten å selge et grafikkort til gamere med 24gb videominne er også bare tull. Her skulle man i så fall ha lansert to modeller, en for gaming med 16gb minne, og en annen for produktivitet med 24gb. 24gb for dataspill er å kaste penger ut av vinduet. Så jo, Nvidia har noe av skylden for prisøkningen (i tillegg til valutakurser og inflasjon).

Angående grafikk minne så er det riktig at 24GB er overkill for gamere, men det er ikke akkurat optimalt med minne chiper med ulike størrelser (for at det skal gå opp i en 384bit minnebuss), så for å unngå det hadde det blitt en 12GB 4090 og mtp hvor kapabel 4090 er så kan det godt være at 12GB vil bli for lite/problematisk i fremtiden. Spider-man remastered på PC (som har langt bedre ray-tracing enn PS5 versjonen) pusher allerede 10GB vram noen steder.

Endret av MistaPi
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Forsvare prisen med at andre Hobbyer også kan være dyre er svært lite matnyttig info(fungerer vell best som en unnskyldning til seg selv for å kjøpe det) , for det er også mange hobbyer som er veldige mye billigere. Saken er at prisen har økt med 450% siden sist jeg kjøpte high end gpu, det var 2080 (var vell ikke helt high end heller) til rundt 6-k. 25K + - er ikke aktuelt for meg, spesielt ikke med strøm/huslån/mat prisene om dagen i tillegg. 

Ja det er gøy å klokke for å få høy 3dmark score tweake osv, spille de ca 4-5 spillene som jeg ikke kan sette på full pupp i 4k lenger, men ikke 25 K Gøy. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
Svein M skrev (24 minutter siden):

De fleste greier seg fint med et RTX 2060 eller 3060 Ti. Det er ikke nødvendig å kjøpe noe dyrere bare fordi det finnes.

Til en viss grad, problemet er at tidligere fikk man en ny generasjon med grafikkort eller annen tech til stort sett samme pris som den forrige, men med bedre ytelse. Nå betaler man gjerne mer for hver eneste generasjon (mye grunnet inflasjon og svak krone/sterk dollar denne siste gangen, men allikevel). Dette er åpenbart ingen god trend, og til syvende og sist vil hele PC-gaming industrien lide.

Lenke til kommentar
Jedi Jordal skrev (På 15.10.2022 den 0.19):
Pinng skrev (På 14.10.2022 den 19.56):

Hvem er alle disse som betaler godt over 20k for et skjermkort nå om dagen? Er det virkelig så mange som har råd til det?

Gaming pc-en min tok turen til de evige jaktmarker for en kort stund siden. Vurderte å kjøpe ny, men med dagens priser gidder jeg rett og slett ikke lenger. Jeg hadde hatt råd til en ny, men når det er vesentlig billigere å kjøpe PS5 (til og med privat) ble det overgang fra Pc til PS. Prisen på gaming-pcer har rett og slett nådd et så avsindig nivå at det koster mye mer enn det smaker. Ja får kanskje litt dårligere grafikk på PS5 enn på en topp gaming-pc, men jeg betaler ikke 10-20 tusen for den forskjellen.

Er enig i at PC komponenter har blitt dyrt, men mulig det er fordi det har vært billig en stund?

Husker første PC som min far kjøpte på 90-tallet. En IBM m 386 med 80MB harddisk, da inkludert skjermt, kostet 16000,- , som er 30.000,- i dag hvis man regner 1992-2021, og det tar ikke inn i beregningen at den prisen er langt mindre av gjennomsnittslønnen i dag enn den gangen. Prisen var også lav, da det var kjøpt via jobben hans som de hadde forhandlet frem. 

 

Har selv ett 3080-kort, og ett 3050 kort, og 3050 kortet gjør god nytte i spill som jeg har testet, og holder for de aller minst kresne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
AndersT2 skrev (1 time siden):

Er enig i at PC komponenter har blitt dyrt, men mulig det er fordi det har vært billig en stund?

Husker første PC som min far kjøpte på 90-tallet. En IBM m 386 med 80MB harddisk, da inkludert skjermt, kostet 16000,- , som er 30.000,- i dag hvis man regner 1992-2021, og det tar ikke inn i beregningen at den prisen er langt mindre av gjennomsnittslønnen i dag enn den gangen. Prisen var også lav, da det var kjøpt via jobben hans som de hadde forhandlet frem. 

 

Har selv ett 3080-kort, og ett 3050 kort, og 3050 kortet gjør god nytte i spill som jeg har testet, og holder for de aller minst kresne.

Prissammenligningen blir litt feil, nå man tenker på hvor mye mer vanlig PCer har blitt i senere år, og den økende masseproduksjonen siden den gang. Større produksjon = billigere pris per enhet

Ellers synes jeg ikke 3050 er noe særlig godt kort, hvis man ønsker å spille nyere spill i en høyere oppløsning og med litt ekstra grafikkdetaljer. Da kan man like godt kjøpe en PlayStation 5.

Lenke til kommentar
Geir T skrev (42 minutter siden):

 

Ellers synes jeg ikke 3050 er noe særlig godt kort, hvis man ønsker å spille nyere spill i en høyere oppløsning og med litt ekstra grafikkdetaljer. Da kan man like godt kjøpe en PlayStation 5.

Var derfor jeg la til "for de aller minst kresne". Ikke alle som liker å kun spille med kontroller heller. Jeg takler det ikke i skytespill, så det er 100% uaktuelt for meg å erstatte PC med konsoll for slike spill, selv om PS5 osv. er utrolig mye for pengene når det kommer til grafikk kvalitet om dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...