Gå til innhold

Fornebubanen er Norges billigste skinne­gående strekning per passasjer 


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange måter å regne på. De andre prosjektene legger jo også til rette for at man kan doble antall tog på strekningen.

Skulle gjenre sett en tabell med kost/km per passasjer. Slik jeg leser det nå har man kost/km for hele banen og kost/passasjer, men man tar ikke høyde for at man f.eks kommer tre ganger så langt med Follobanen (22 km) som med Fornebubanen (8 km).

Hva med Nykirke-Barkåker som bygges ut på Vestfoldbanen?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Greit å få disse tallene, så man får belyst hvor effektivt T-bane er. Så kan man ta med plassbehovet på bakken hvis hver enkelt reise skulle benytte trikk, buss, eller personbil. Jo flere reiser mellom stasjoner, jo bedre blir regnestykket. Hvis det var bare for reiser fra ende til annen man regnet investeringskostnaden, så ville jo kostnaden per reise blitt voldsomme. 

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan argumentere for at transport i tettbygde strøk burde være selvfinansierende. Når man har en lang kø av kunder store deler av døgnet som vil bruke tjenesten din (og et slags monopol) så er det rart at fellesskapet må betale en del av billetten.

At en småflyplass på et lite tettsted trenger overføringer for å unngå priser som i praksis avskjærer befolkningen fra å reise langt i landet er en annen sak.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
JUL skrev (3 timer siden):

Mange måter å regne på. De andre prosjektene legger jo også til rette for at man kan doble antall tog på strekningen.

Skulle gjenre sett en tabell med kost/km per passasjer. Slik jeg leser det nå har man kost/km for hele banen og kost/passasjer, men man tar ikke høyde for at man f.eks kommer tre ganger så langt med Follobanen (22 km) som med Fornebubanen (8 km).

Hva med Nykirke-Barkåker som bygges ut på Vestfoldbanen?

Man kunne vel også «normalisere» med alternativ-kost?

En bane som legges langs en vei som er underutnyttet kunne ganske enkelt erstattes av buss og bil. Nytteverdien er da på en måte differansen (i kost, tidsbruk, miljø og skaderisiko) mellom de to alternativene. Nordlandsbanen og evt utvidelse til Tromsø er vel gode eksempler på det.

En bane som legges langs en vei som er maksimalt utnyttet vil, hvis den ikke bygges, forutsette at man bygger en ny vei med mer kapasitet. Eller godtar at folk ikke får reise hvor og når de vil.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å ikke ta med hvor lang reisen er når kostnad regnes ut, er vanvittig. Når heller ikke godstrafikk og mulighet for øket trafikk på eksisterende bane heller ikke er regnet med, blir regnestykket sinnssykt. Er dette et partsinnlegg i en debatt om skandaleprosjektet?

Å ikke ta ned reiselengden blir litt som å sammenligne Fornebubanen med verdens mest trafikkerte langflystrekning London til Hong Kong og finne ut at Fornebubanen er billigere per passasjer!

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Man skal høre og lese mye bullshit for at vi skal sløse over 40 milliarder på noe som kunne vært løst med autonome busser i skytteltrafikk til nærmeste t-bane og togstasjon. Kanskje man måtte justert veinettet noen steder men det er jo selvsagt en "umulig oppgave".

"Vi ønsker å begå idioti så da forsøker vi å løfte frem annet som også er litt idiotisk for å forsvare vår idioti".

Og slikt sitter i styre og stell...

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (2 timer siden):

Man skal høre og lese mye bullshit for at vi skal sløse over 40 milliarder på noe som kunne vært løst med autonome busser i skytteltrafikk til nærmeste t-bane og togstasjon. Kanskje man måtte justert veinettet noen steder men det er jo selvsagt en "umulig oppgave".

"Vi ønsker å begå idioti så da forsøker vi å løfte frem annet som også er litt idiotisk for å forsvare vår idioti".

Og slikt sitter i styre og stell...

Togene fra Lysaker er fulle nok i rushtid som det er, og nærmeste T-banestasjon er et godt stykke unna. Den valgte T-baneløsningen gir både best kapasitet og best flatedekning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...