Gå til innhold

Laptop maks. 3500kr. Brukes til utskrift av dokumenter.


Anbefalte innlegg

Hei.

Min slektning på 85år må ha seg laptop for utskrift av div. Bankutskrifter etc. Snakk om 50 utskrifter i året. 

Idag bruker han Ipad og Iphone som dekker det meste av daglig bruk. Men funker dårlig mot skriveren av en eller annen grunn.

Han ønsker derfor å kjøpe en laptop. Han ønsker å bruke minst mulig kr på dette da den kun vil bli brukt til å skrive ut dokumentene. 

Ser ChromeOS dukker opp i laveste pris sjiktet. Er dette greit operativsystem med tanke på brukervenlighet og kommunikasjon med printer? Har selv bare erfaringer med windows på PC.

Ønsker hovedsaklig å kjøpe Power eller Elkjøp. 

 

Noen anbefalinger her?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte selv en chromebook til min mor. Det ble en knotete affære - som selv jeg; som er nokså oppgående på data Treg, knotete og på grensen til ubrukelig etter mitt syn. Veldig mange irritasjonsmomenter. Den lot seg heller ikke koble mot printeren.

Mange brukbare og fine laptoper på Finn.no i den prisklassen. Det er i grunn bare å kjøpe et billig vrak av en maskin, hive inn en SSD og installere alt fra bunn. Så slipper du fint unna med tusenlappen til et slikt formål.

Tips: Finn en laptop med STOR skjerm, helst 17 tommer. Skru opp skriftstørrelsen på maskinen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vær forberedt på at enhver maskin i den prisklassen kommer til å bry på mye hodebry og gi en 85 åring opplevelse av at den ikke "virker" fordi den er så treg (spesielt om et par år). 

Blir litt som å kjøpe en bruktbil til 10.000kr fordi den bare skal brukes til-og-fra butikken. Den kommer likevel til å nesten falle fra hverandre og kreve mye tilsyn. 

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Valkyria said:

Vær forberedt på at enhver maskin i den prisklassen kommer til å bry på mye hodebry og gi en 85 åring opplevelse av at den ikke "virker" fordi den er så treg (spesielt om et par år). 

Nja, min erfaring med pc-hjelp til familiemedlemmer med ymse datamaskiner kjøpt fra kjente elektrokjeder er at disse ofte kommer med preinstallert crapware som etterhvert begynner å spy ut popups (les: reklame eller meldinger om at prøvetiden løper ut snart) der brukeren ikke aner hva h*n skal gjøre.

Og så blir det som regel ekstra gøy når pc'en lånes ut til barna som med alle rettigheter påskrudd installerer diverse spill og rask i hytt og pine.

Lenke til kommentar

Printeren bør vel ha AirPrint for å være sikker på at den virker med iPad og iPhone.

For Chromebook så må en sjekke at skriveren er kompatibel. Trolig må skriver være forholdsvis ny.

For Windows vil alle skrivere kunne skrive ut. De fleste skriverene virker også med Linux.

Her er en pc med litt større skjerm: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5864294

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Romeo1992 skrev (10 timer siden):

Idag bruker han Ipad og Iphone som dekker det meste av daglig bruk. Men funker dårlig mot skriveren av en eller annen grunn.

Han ønsker derfor å kjøpe en laptop. Han ønsker å bruke minst mulig kr på dette da den kun vil bli brukt til å skrive ut dokumentene. 

I og med han kjenner iPad og iPhone så tenker jeg at det er bedre å kjøpe ny skriver enn å kjøpe en maskin rundt 3.500 som både har (for ham) nytt og ukjent OS og kan oppleves treg.

Sjekk i det minste ut bytte av skriver som alternativ og da laserskriver og ikke blekkskriver.

Har du sjekket om det finnes oppdatert skriverdriver for skriveren han har for iOS/iPadOS?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Chromebook eller Chromebox er ypperlig til utskrifter.

1. Kjøp en Chrombasert maskin som kan kjøre mobil tlf apper. Ikke alle utgaver kan det.
2: Ved Chromebox kjøp tilpasset tastatur, med dedikerte snarveier til Chrome, standard tastatur fungerer det og.
3: Kjøp skriver som er satt opp for bruk på chrome, flere skrivere har denne funksjonen.

En chrome box som kan ta mobil tlf apper, og en grei skjerm, kan eventuelt meget enkelt styre alle AI funksjoner i hjemmet på oversiktlig og enkelt selv for en tippoldemor

Ved en viss alder er lys i tastatur et godt hjelpemiddel.

Chromebox/book er et langt bedre alternativ enn Pc eller Mac, intet operativ system og rote seg bort i.

Kjøpte chromebox og 24" ips skjerm til min mor, hun hadde protest så mye at hun var mer som en Lemen enn aldrede pensjonist.
Etter 1 times bruk skjønte hun ikke hvorfor ikke hun hadde ikke gjort dette 2 år før.
Nå får jeg ikke lenger daglige telefoner om hjelp til noe hun har styrt til med med pc`n.
Hun hadde diverse pc tidligere og trengte overhodet ikke hjelp, men med alderen krypende på mistet hun litt kontrollen.

Mor vill ikke under noen omstendigheter gi fra seg 24"skjerm i bytte mot en 15" eller mindre på en laptop etc.
Hun har chromebox`n på en utstikker  kjøkken  benken og eneste som er synlig er skjerm og tastatur.
Chromebox kan gjerne henges bak på en skjerm, hennes er festet under benken med en kabel gjennom gang som også har usb tilkobling etc

På chrome løser det alle "problemer" så langt og lukke ned nett leseren/mine filer fanen og starte dem på nytt, ikke mottatt en tlf ang pc hjelp på 4 år.

Skal du ha en pc som er like rask som hennes Chromebox + skjerm + tastatur koster det mer
Chrome er heller ikke ut-datert ad sikkerhet etter et lite antall år.

Chromebox er også ypperlig og henge bak på TV`n og bruke denne som pc skjerm med trådløs mus og tastatur.
Da slipper man ofte og bruke briller man ellers kan være avhengig av ved pc bruk.
 

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...