Gå til innhold

Betale seg ut av fellesgjeld borretslaget


Labelle

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg bor i et borretslaget med 20 rekkehus/leiligheter.

Rekkehusene er andelseiere og vi tilhører et borretslaget. Vi alle har 1 million i fellesgjeld hver. Altså totalt skylder borretslaget 20 millioner. Vi betaler kun renter på dette da det er avdragsfritt til 2026. 

Jeg og min samboer har ganske gunstig rente på vårt boliglån (akademikeravtale) som ikke er en del av den millionen som vi kun betaler renter på. Ser det hadde vært mye bedre å "bare" kjøpe seg ut og overføre 1 million direkte til vårt private boliglån, da renten er høy 4.03 på felleslånet. Jeg frykter at når vi kommer til 2026 vil enkelte refinansiere lånet og lage en ny avdragsfri periode. Slik sett kommer man aldri igang med nedbetaling og plutselig har man større oppgradering i vente i borretslaget itillegg til 20 millioner i lån.

Forstår jeg det rett kalles dette for en in-ordning? Lurer på om noen har erfaring med dette? Har snakket litt rundt blant beboere og det er flere som er positive. Jeg regner med dette må kjøpes ut av en viss sum. Og flertall i borretslaget burde kunne kjøre det igjennom. Ville høre litt før jeg går til styret. Har noen fullført dette? 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fyrste du må sjekke er om du er i eit burettslag som kan få slik in-ordning. 

Deretter er det viktigaste kriteriet du må sjekke om ditt burettslag har ei sikringsordning for fellesgjeld. Har ikkje burettslaget dette så kan du i teorien risikere å betake ned di eiga fellesgjeld og likevel bli ståande kollektivt ansvarleg for at andre i burettslaget mislegheld sin gjeld. 

Det neste du må vurdere er om ditt burettslag har god økonomi. Der er ikkje så mykje hjelp i å betale ned din del av fellesgjelda om burettslaget rett etterpå bruker dette til å ta opp ny fellesgjeld. 

Deretter er det eit forholdsvis enkelt spørsmål om å samanlikne effektiv rente i burettslaget mot det du kan få på privatlånet. 

Eg ville også tatt ei lita vurdering på kva det betyr for salgsverdien at du kvitter deg med fellesgjeld. Utan fellesgjeld så må kjøparen ha større finansiering på plass. Har du høg verdi på bustaden frå før så kan dette bety færre potensielle kjøparar og dermed mindre budgivarar til å være med i ei budrunde. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

En kunde må ha det samme finansieringsbeviset om det er fellesgjeld som uten. 

Hvis kunde kan maksimalt ha 5m igjeld totalt så vil han da kun kunne låne 4m+1m i fellesgjeld.

Så er det krav om 15% egenkapital  av kjøpesum+fellesgjeld. Så man må altså ha finansieringsbevis i eksemplet over på 5m

Når det er sagt så er boliger oftere mer lettsolgte når dem ikke har fellesgjeld da fellesutgiftene er lavere. Noen blir dog "lurt" av felleslån med avdragsfrihet og får kunstige lave fellesutgifter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har vi fått igjennom IN avtale. Trengte kun flertall men det ble enstemmig på møtet. Tror når folk ble oppmerksom på den nåværende høye renten ville de ha mulighet for individuell nedbetaling. Er litt ting som skal på plass. Men godt å være igang.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Da jeg bodde i borettslag, hadde vi et felles selskapslokale og malte hele feltet, paa felleskassen.

Hvordan vil dere faa orden, paa slikt?

Labelle skrev (13 minutter siden):

Da har vi fått igjennom IN avtale. Trengte kun flertall men det ble enstemmig på møtet. Tror når folk ble oppmerksom på den nåværende høye renten ville de ha mulighet for individuell nedbetaling. Er litt ting som skal på plass. Men godt å være igang.

 

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (15 minutter siden):

Da jeg bodde i borettslag, hadde vi et felles selskapslokale og malte hele feltet, paa felleskassen.

Hvordan vil dere faa orden, paa slikt?

 

Borretslaget vil fremdeles ha felleskostnader knyttet til drift og vedlikehold samt det vanlige renovasjon, eiendomskatt osv. Men idag er rentene baket inn og fra 2026 vil avdragene også komme. Da snakker vi månedlige felleskostnader på 12 500-13 500 per enhet..

Borretslaget har ca 800 000 på bok.

Opprettelsen av IN ordning kommer på 40 250,- fordelt på hele borretslaget. Kan betale ingenting eller minimum 100 000  2 ganger årlig inn. Jeg og min samboer tenker å cashe 1 million ved neste anledning. Da økes vårt private boliglån med 1 million. Men her har vi 3.05 i rente fremfor 4.07.

 

Alle nye borretslaget idag har IN ordning 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 minutter siden):

Det heiter “borettslag” ikkje “borretslag”.

Kva slags avtale har burettslaget på lånet? Er det fastrente ein periode sidan den var så høg? I desse tider kan nok mange ende opp med rente over 4% privat om alle rentespådomane slår til.

Nibor 3mnd flytende.

Lenke til kommentar
Labelle skrev (5 minutter siden):

Kan ikke fryses. Kan bindes til en langt høyere rente. Men hvorfor gjøre dette med mindre man vil betale mere? 

Riktig ja, bindes ikke fryses.

Da jeg hadde 15% rente var det en far til en kompis som hadde bundet den paa 2,5%

Jeg  bandt den et par ganger. Begge gangene, baade angret og jublet jeg og i slutten, gikk det opp i opp. 

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (15 minutter siden):

Riktig ja, bindes ikke fryses.

Da jeg hadde 15% rente var det en far til en kompis som hadde bundet den paa 2,5%

Jeg  bandt den et par ganger. Begge gangene, baade angret og jublet jeg og i slutten, gikk det opp i opp. 

Dette må da være veldig mange år siden. Tror ikke banken engang tilbyr binding lengre. Skal bli bedre å heller få alt lånet samlet et sted med en god rente. 

Jeg velger å tro det er mere attraktivt å selge en bolig til 4.2 milioner med en felleskostnad på 3 000,- mnd, istedenfor en bolig til 3.2 millioner med en felleskostnad på 13 500,- mnd.  

Men mulig jeg tar feil. Alt etter hvordan en kjøper ser på dette.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...