Gå til innhold

Bussjåføren nekter å kjøre


Anbefalte innlegg

kremt skrev (4 timer siden):

Gjør det egentlig det?

om ikke jeg husker helt feil er det vel så mange som ca 14000 ledige sjåførstillinger i norge.
og antallet øker for hvert år som går.
Busselskapene skriker etter folk.

 

 

process skrev (3 timer siden):

Flerfoldige 1000? Altså mange 1k, eller bare 1k? Hvor har du dette fra? Da er det en del ruter som ikke går? Kjipt

Statistikk fra NHO transport og NLF
Og ja det er kanselleres ruter ofte.
Men største problemet er at dem som faktisk kjører må jobbe mye overtid for å ta igjen alle tomme skiftene.

 

Reg2000 skrev (3 timer siden):

Hva som er bra lønn er diskutabelt men en bussjåfør tjener vel rundt 500.000.

Dette er lønn inkludert skift-tillegg og overtid.
tar du bort dette er lønna knapt 400.000

 

kremt skrev (4 timer siden):

Ser stadig vekk at ruter blir kansellert, en buss som ikke går er jo en besparelse

Det er en besparelse for fylkeskommunen sitt kollektivselskap.
Men det er ikke en besparelse for operatøren (vy, boreal, tide etc)
Bøtene for å kansellere en avgang pga personalmangel ligger på 20-40 tusen pr avgang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eskove skrev (8 timer siden):

Dette er lønn inkludert skift-tillegg og overtid.
tar du bort dette er lønna knapt 400.000

Det er spesielt arbeidsvilkåra som er dårlege for bussjåførar.
Som bussjåfør er det heilt vanleg å ha deleskift der ein har fleire timar fri utan lønn midt på dagen. Etter tariffavtalen så er avgrensingane at det ikkje kan gå over 12 timar frå starten på fyrste skift til slutten av siste skift, ein arbeidsdag kan berre bestå av to skift, og kvart skift må være minst 2 timar.

Det betyr at ein bussjåfør kan ha ein arbeidsdag som ser slik ut: fyrste skift 2 timar frå kl 05 til 07, deretter ulønna fri fram til skift nummer to kl 11.30-17.00. Tilsaman 7,5 time betalt arbeidstid i løpet av disse 12 timane.

Tarifflønna for ein bussjåfør varierer frå 425 667 kr som ufaglært sjåfør med under 3 års ansiennitet, til topplønna på 498 040 kr for ein bussjåfør med yrkessjåførkompetanse, alle fire kompetansemodulane, bestått norsktest, har bestått bedriftsintern modul, og har meir enn 9 års anisiennitet. Ulempetillegg kjem sjølvsagt i tillegg.

Sidan mange bussjåførar har slike delte skift der dei har fleire timar med fri på dagtid som ikkje er så lett å bruke til noko fornuftig, så er lønningane spesielt dårlege. Vil tru at dei fleste bussjåførar heller vil jobbe 7,5-12 timar samanhengande og få betalt for alle timane enn å reise til jobben, jobbe nokre få timar, reise heim og få nokre få timar heime før ein igjen må reise på jobben for å arbeide siste delen av arbeidsdagen.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, Eskove said:

Busselskapene skriker etter folk

Dette stemmer ikke så lenge vilkårene er bånn i bøtta. Jeg ser dette skrives ofte. "Denne bransjen skriker nå etter folk!" Er noe som gjerne hyles om i media. Men dette er jo bare for å narre folk til å søke på slike jobber sånn at de kan tilby ræva vilkår. 

For vanlige jobber er det en helt hinsides motstand mot å øke lønnsnivået. Man drar gjerne inn folk fra hele verden omtrent før man tenker på å tilby bedre vilkår. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
AndersT2 skrev (På 20.9.2022 den 8:02 AM):

Ute på landet så har det aldri vært problem med å få en buss sjåfør til å stoppe mellom stoppe steder for å slippe av. Mulig de har blitt mer striks på det siden jeg sluttet å ta kollektivt. (Ikke testet for å komme på bussen den veien).

Bussjåfør kjørte forbi det stoppe som vedkommende skulle av, off kjørte forbi et stopp til (han skulle av på A og buss stoppet v V altså ingen stopp på A og B) 

Lenke til kommentar
Eskove skrev (På 28.6.2023 den 1:08 AM):

om ikke jeg husker helt feil er det vel så mange som ca 14000 ledige sjåførstillinger i norge.
og antallet øker for hvert år som går.
Busselskapene skriker etter folk.

 

 

Statistikk fra NHO transport og NLF
Og ja det er kanselleres ruter ofte.
Men største problemet er at dem som faktisk kjører må jobbe mye overtid for å ta igjen alle tomme skiftene.

 

Dette er lønn inkludert skift-tillegg og overtid.
tar du bort dette er lønna knapt 400.000

 

Det er en besparelse for fylkeskommunen sitt kollektivselskap.
Men det er ikke en besparelse for operatøren (vy, boreal, tide etc)
Bøtene for å kansellere en avgang pga personalmangel ligger på 20-40 tusen pr avgang.

Er det fylkeskommunen som gir boten til tide? Og vis buss sjåføren tømmer bussen eller noe pga bråk, får han bot da? Eks som tullering og sjåføren går lei ...

Lenke til kommentar
skygamer skrev (18 minutter siden):

Er det fylkeskommunen som gir boten til tide? Og vis buss sjåføren tømmer bussen eller noe pga bråk, får han bot da? Eks som tullering og sjåføren går lei ...

Det er to forskjellige ting.
Fylkeskommunen krev inn overtredingsgebyr frå busselskapet når busselskapet ikkje oppfyller sine forpliktingar etter transportanbodet. Slike "bøter" er ofte veldig høge fordi dei skal straffe busselskap som som har lovd meir enn dei klarer å levere, blant anna på regelmessigheit og evna til å halde rutetabellen.

Når det skjer heilt uforutsette ting som at det blir slåssing på bussen, at bussen kræsjer, eller liknande tilfeller så vil det vanlegvis ikkje danne grunnlag for overtredingsgebyr ettersom dette normalt sett vil være utanfor transportselskapets kontroll.

Formålet med slikt gebyr frå fylkeskommunen er å unngå at transportselskap jukser når dei gir tilbod om å levere X transportteneste til Y pris for å få anbodet framfor ein konkurrent, for deretter å spekulere i at dei kan levere litt mindre transporttenester enn kva som var lovd og ta mellomlegget som forteneste. Har fylkeskommunen betalt for at bussen skal køyre ei strekning 10 gongar per dag så må sjølvsagt fylkeskommunen kunne ha ein pisk dersom busselskapet berre køyrer 8 turar per dag.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
The Avatar skrev (På 26.10.2023 den 8:15 PM):

Er det fylkeskommunen som gir boten til tide?

Ja det er fylkeskommunen (eller transportselskapet fylket har dannet, som router i oslo og ATB i trøndelag) som gir bøtene.
Disse er for at det ikke skal lønne seg for selskapene å ikke kjøre rutene.
Det skal ikke lønne seg for selskapene å bare kansellere om en sjåfør blir syk.
et skift med 6 avganger blir for 100.000,- i bøter om dem ikke betaler overtid på en annen sjåfør.
 

 

The Avatar skrev (På 26.10.2023 den 8:15 PM):

Og vis buss sjåføren tømmer bussen eller noe pga bråk, får han bot da? Eks som tullering og sjåføren går lei ...

Om en bussjåfør får bussen tømt pga passasjerer som ikke oppfører seg, eller er truende går ikke dette ut over verken sjåfør eller selskapet han kjører for.
Dette er sikkerhet, og med loven i hand kan ikke straffe en sjåfør for å tenke sikkerhet.
Det er distraherende for sjåføren å hele tiden måtte passe på folk bak i bussen i stede for trafikken.
Etter lovverket kan en bussjåfør nekte en hver passasjer sjåføren mener kan være til sjenanse for andre eller utføre en sikkerhetsrisiko.

Sikkerhet går alltid først.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
The Avatar skrev (På 26.10.2023 den 2:15 PM):

Det er to forskjellige ting.
Fylkeskommunen krev inn overtredingsgebyr frå busselskapet når busselskapet ikkje oppfyller sine forpliktingar etter transportanbodet. Slike "bøter" er ofte veldig høge fordi dei skal straffe busselskap som som har lovd meir enn dei klarer å levere, blant anna på regelmessigheit og evna til å halde rutetabellen.

Når det skjer heilt uforutsette ting som at det blir slåssing på bussen, at bussen kræsjer, eller liknande tilfeller så vil det vanlegvis ikkje danne grunnlag for overtredingsgebyr ettersom dette normalt sett vil være utanfor transportselskapets kontroll.

Formålet med slikt gebyr frå fylkeskommunen er å unngå at transportselskap jukser når dei gir tilbod om å levere X transportteneste til Y pris for å få anbodet framfor ein konkurrent, for deretter å spekulere i at dei kan levere litt mindre transporttenester enn kva som var lovd og ta mellomlegget som forteneste. Har fylkeskommunen betalt for at bussen skal køyre ei strekning 10 gongar per dag så må sjølvsagt fylkeskommunen kunne ha ein pisk dersom busselskapet berre køyrer 8 turar per dag.

hva skjer, dersom det er glatt eller lignende, og kjøreforholdene er uforsvarlig? Da må vel man innstille, evt. avente til strøbil/brøytebil osv har vært der? 

 

Men vi er ganske ute på viddene. At noen bøller eller småunger plinger burde være en småting og ikke noe sjåføren hisser seg opp for. Løsningen er å bare åpne døren, se i speilet, og går ingen av, rope over høytaler om noen skal av (Feks fru olsen osv) og om ingen melder seg, lukke døren. Skjer det flere ganger kan det sikkert bli irriterende, men ofte går det jo folk på anyway osv ... det er sånn 3-5 stopp av 10 stopp hvor kanskje det bare går folk på (feks på slutten av skoledagen) plinges det da på kødd så er det ikke problem ... samme om det plinges på 1-2 stopp langs traseen. De fleste busser har gjerne 15-20 stopp cirka, og da er det kanskje 3-5 stopp hvor ingen går på eller av. I morgen og kveldsrushet er det ofte stappfulle busser. 

 

Bare se på denne saken her https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/11ybl/rasende-bussjaafoer-kastet-av-alle-passasjerene

Rasende bussjåfør kastet av alle passasjerene

Da stoppsignalet lyste for tredje gang på bussen mellom Åssiden og Fjell i Drammen uten at noen gikk av, så sjåføren rødt. Han tømte bussen og forlot alle passasjerene på fortauet.

 

her har jo han ingen grunn, folk kom sikkert borti osv. 

Endret av skygamer
Lenke til kommentar
skygamer skrev (3 timer siden):

hva skjer, dersom det er glatt eller lignende, og kjøreforholdene er uforsvarlig? Da må vel man innstille, evt. avente til strøbil/brøytebil osv har vært der?

om du leste innlegget over det du har skrevet har du allerede svaret ditt.

 

 

Eskove skrev (På 18.11.2023 den 6:25 AM):

Sikkerhet går alltid først.

Om sjåfør mener at føreforholdene ikke er forsvarlige er det ingen som får bøter.
Da skal sjåfør stoppe, og enten vente på forbedringer av føreforhold, eller innstille (alt ettersom om det er forventet av føret blir bedre snart eller ikke)
Hender det en ulykke pga glatt føre er det føreren som får skylda, så for å hindre ulykker har sjåføren all rett til å nekte å kjøre om det er uforsvarlig.
Etter VTL er det alltid sjåfør som er ansvarlig.

Da er det innstillinger som er utenfor selskapets kontroll.

Edit: om en sjåfør blir syk og det ikke setter inn en ny, er det under selskapets kontroll, og det kan skrives ut bøter i henhold til anbud/kontrakt. Selskapet skal ha folk tilgjengelig, ev ved bruk av overtid.
Samme om en buss bryter sammen, og det ikke settes inn ny. Da er det også under selskapets kontroll, siden dem burde ha materiell i reserve.

Men selskapet kan ikke styre over været eller annen trafikk, eller mangel på vintervedlikehold.

Endret av Eskove
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...