Gå til innhold

Kostbar forglemmelse på dekk gjorde at britene mistet et av sine F-35B


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøleskapet mitt piper hvis jeg glemmer å lukke dørene.. Tror ikke det hadde kostet veldig mye for et toppmoderne jagerfly å ha en sensor som måler luftinntaket på motoren, og software som da kunne sagt ifra om den får nok luft inn i motoren eller ei.. Før den har forlatt enden på et hangarskip.. F.eks. når piloten har satt ønsket kraft til 97% og den kun får 74..

Endret av AnthonyEdwardS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, AnthonyEdwardS said:

Kjøleskapet mitt piper hvis jeg glemmer å lukke dørene.. Tror ikke det hadde kostet veldig mye for et toppmoderne jagerfly å ha en sensor som måler luftinntaket på motoren, og software som da kunne sagt ifra om den får nok luft inn i motoren eller ei.. Før den har forlatt enden på et hangarskip..

Tviler på at det er nok tid å reagere på når de skytes ut fra hangarskip.

Lenke til kommentar

Skulle ikke tro det var nødvendig, men kanskje de på B-versjonen faktisk må prøve en liten hover før de katapulter seg utfor kanten? Det er vel uansett et typisk eksempel på ansvarspulverisering i militæret. Piloten skal ha siste ansvar, men han er mer verdifull enn de som normalt fjerner slike veldig synlige deksel, så når begge to ikke tar nøye nok walkaround rundt før take off så er det ingen av de to som _egentlig_ har ansvar for fuckupen

Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (2 timer siden):

At et luftinntak er helt blokkert bør den sensoren som viste 74% klare å fange opp.. Og dette var stolversjonen som kan lette og lande vertikalt, altså er det ikke eneste alternativ å bruke katapulten..

Budsjettet holdt ikke til katapult og brensewiresystem (CATOBAR). Derfor spretthopp og STOVL versjon av F35. "STO" står for Short Take Off. Ja de kan lette vertikalt, men skal de ha med seg noe av betydning må de lette horisontalt og ha hjelp av spretthoppet.

Endret av Egil Hjelmeland
spellcheck
Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (2 timer siden):

Kjøleskapet mitt piper hvis jeg glemmer å lukke dørene.. Tror ikke det hadde kostet veldig mye for et toppmoderne jagerfly å ha en sensor som måler luftinntaket på motoren, og software som da kunne sagt ifra om den får nok luft inn i motoren eller ei.. Før den har forlatt enden på et hangarskip.. F.eks. når piloten har satt ønsket kraft til 97% og den kun får 74..

Kommer i neste versjon av Firmware. ;) 

Lenke til kommentar

Jeg regner med beskyttelsen er de røde greiene som vi ser på øverste bilde. Man kunne gjort det idiotsikkert med at det ikke var 2 individuelle røde "duker" men heller 1 stor "duk" som også dekker vinduet. Da er det nok mer opplagt at noe ikke er på stell.

Edit: det ser også ut som at disse røde "duker" er noe retrofit-greier (noe man ikke tenkte over når man laget flyet men kom på etterpå), for man ser på bildet, de dukene ikke er spesiellt effektive, det er jo stor glippe spesiellt på høyre side. Hadde det vært en del av orginalt design ville det nok dekket bedre OG hatt sensorer.

Endret av asshole
Lenke til kommentar

Å fjerne blankinger før flygning er noe man har klart å gjøre uten problem siden jetmotoren ble oppfunnet, så vi må ikke overreagere når det skjer én gang hver millionte flytur.

Vanligvis på fly er ikke sånn laget av kun duk, men en skumpropp som er kledd med duk som passer inn i luftinntak. 

Jeg syns forslaget til Asshole om å koble sammen de to blankingene med noe åpenbart var lurt.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...