Gå til innhold

Åttende våpendonasjon fra Norge – denne gang er det Hellfire-missiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 hours ago, oddeh said:

Ro ned, les artikkelen og slapp av.

"Hellfire-systemet ble opprinnelig anskaffet for såkalte lette missillag (LMB), senere integrert i kystjegerkommandoen, går mot slutten av sin levetid og er besluttet utfaset av Forsvaret.."

Fint hvis noen har svar på spørsmålet, men det er som vanlig "utfasing" og derfor skal det ikke stilles spørsmål. Javel sjef! Det virker bare litt underlig at folk flagger ukritisk med ukrainiske flagg, mens de sitter å ser på at det norske forsvaret utarmes som alt annet i dette landet, for øvrig.

Lenke til kommentar
Roger Dyrøy skrev (18 timer siden):

Våpen som opprinnelig ble anskaffet til Kystjegerkommandoen er sendt ut av Norge og donert til Ukraina.

Hvordan er det med erstatning av dette utstyret, og har Heimevernet nå fått noe av det samme som vi har sendt til Ukraina? Td. Beskyttelsesutstyr og panser. Det er nesten som å høre Raymond Johansen, "Oslo er en trygg by". Det tar seg ikke bra ut, og det er ikke stort bedre med Fossvaret. Forskjellen er at vi (heldigvis) ikke har noen fysisk angriper.  

 

Godt spørsmål.

Jeg er relativt ukjent med dagens utstyrssituasjon i HV, men da jeg deltok slet vi med mangelfullt og utrangert materiell.

Svært betenkelig å tømme norske lagere for fullt brukbart utstyr uten at nytt er på plass

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Inspector said:

Godt spørsmål.

Jeg er relativt ukjent med dagens utstyrssituasjon i HV, men da jeg deltok slet vi med mangelfullt og utrangert materiell.

Svært betenkelig å tømme norske lagere for fullt brukbart utstyr uten at nytt er på plass

 

Absolutt ikke. Dette skader fienden direkte og derfor meningen med det i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Inspector said:

Godt spørsmål.

Jeg er relativt ukjent med dagens utstyrssituasjon i HV, men da jeg deltok slet vi med mangelfullt og utrangert materiell.

Svært betenkelig å tømme norske lagere for fullt brukbart utstyr uten at nytt er på plass

 

Vi hører om mangler på mange områder, og det er ikke særlig betryggende. Tidligere var det snakk om 15 kuler per mann, men skal visst nok ikke være så ikke nå. 

Vil Gud ikkje vera Bygningsmann,
Me faafengt paa Huset byggja.
Vil Gud ikkje verja By og Land,
Kann Vaktmann oss ikkje tryggja.
So vakta oss, Gud, so me kann bu
I Heimen med Fred og Hyggja!

Jeg tror selvsagt på dette som er hentet fra salme 127 i Bibelen. Den det er et paradoks at tusenvis av pansrede kjøretøy ble etterlatt i Afganistan. HV/Forsvaret knapt har et eneste, samtidig sender vi kritisk materiell ut av landet, som vi fort kan få bruk for selv. 

 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Roger Dyrøy said:

Vi hører om mangler på mange områder, og det er ikke særlig betryggende. Tidligere var det snakk om 15 kuler per mann, men skal visst nok ikke være så ikke nå. 

Vil Gud ikkje vera Bygningsmann,
Me faafengt paa Huset byggja.
Vil Gud ikkje verja By og Land,
Kann Vaktmann oss ikkje tryggja.
So vakta oss, Gud, so me kann bu
I Heimen med Fred og Hyggja!

Jeg tror selvsagt på dette som er hentet fra salme 127 i Bibelen. Den det er et paradoks at tusenvis av pansrede kjøretøy ble etterlatt i Afganistan. HV/Forsvaret knapt har et eneste, samtidig sender vi kritisk materiell ut av landet, som vi fort kan få bruk for selv. 

 

Kilde på at vi etterlot tusenvis av kjøretøy? Det stemmer at NATO etterlot masse kjøretøy. Men å få dem ut derifra var ikke praktisk "mulig". Ukraina trenger disse våpnene mer enn oss, og skader fienden. Den eneste fienden vi har i umiddelbar nærhet. Vi får skadet uten noe risiko for oss selv. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Ekspertkommentator said:

Er det noe våpen igjen på lager, sånn i tilfelle Putler kommer rullende inn over Storskog?

Ja, massevis. Og mengden våpen vi trenger å ha i beredskap for den eventualiteten synker jo, ettersom det russiske militæret gradvis utraderes i Ukraina. Med mengden materiell de har tapt i Ukraina ville de nok ha store problemer med å invadere et mindre land som Norge, selv om de kastet det resterende de har av styrker mot oss. Og det er uten å ta hensyn til hjelp fra NATO.

Jeg mener vi bør donere de resterende M109, og vi bør se hardt på å donere annet materiell også. Jo mer Ukraina får avmilitarisert Russland, jo tryggere er det for verden, oss inkludert.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...