Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Selvtillit og helse


jacobandersen

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er interessant hvordan selvtillit eller self-esteem, et bedre uttrykk, og helse henger sammen.

Med self-esteem mener en f.eks.:

1. Troen på sin evne til å tenke rasjonelt og danne gode konklusjoner.

2. Troen på at følelsene dine gir deg viktig og hensiktsmessig informasjon.

3. Du tror at folk flest aksepterer deg.

4. At du har gode evner og fysikk.

5. At du kan bli elsket av andre og det motsatte kjønn.

6. At du er i stand til å takle livet i denne verden og de utfordringer livet gir deg.

7. At du har en egenverdi og er villig til å stå opp for denne. At du er verdig lykke.

 

Med god self-esteem menes selvsagt ikke tanker om å være bedre enn andre eller andre negative personlighetstrekk.

 

Om en har svært lav self-esteem kan en eksempelvis tenke:

" Ingen liker meg, en kvinne kan aldri elske meg. Huff, jeg synes vurderingen min i den situasjonen var dårlig, hvorfor er jeg så dum? Hvorfor ble jeg så fryktelig nervøs, er jeg så rar? Jeg greier ikke dette livet, jeg er uegnet for denne eksistensen! "

 

Synet vårt på oss selv påvirker veldig mye i livet vårt. Om en ikke tror på sine egne vurderinger og tanker, vil en ikke dele dem med andre. Om en ikke tror at følelsene sine sier noe hensiktsmessig, vil en ikke prosessere dem skikkelig og handle på dem. Om en er nervøs og mener en selv er rar fordi en er nervøs, blir en bare mer nervøs fordi en ikke prosesserer følelsen. Om en ikke tror at en kan bli elsket av ei kvinne, vil en ikke prøve seg, og derfor aldri oppleve kjærlighet. Om en ikke tror at en takler utfordringene virkeligheten kaster på oss, vil en aldri velge å oppleve det livet har å by på.

 

Å ha lav self-esteem blir en selvoppfyllende profeti. Den kaster deg nedover i en spiral. God self-esteem kaster deg inn i en positiv spiral.

 

Dette er interessant å tenke på: den som er glad, ser bedre ut. Andre er mer positive til dem som ser bra ut og er glade. At andre like deg, gjør deg glad. At jenter liker deg, gjør deg glad. Du er mer fornøyd i livet og sover bedre. Du ser bedre ut og du blir igjen mer populær blant det motsatte kjønn.

 

Har du noen tanker rundt dette? Kan du anbefale noen bøker? Jeg likte veldig godt boken: six pillars of self-esteem av Nathaniel Branden.

Endret av jacobandersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bl. a. nihilistisk determinisme dikterer at barns oppdragere, altså foreldre, skole og samfunn, er skaperne av minst 86% av personers selvbilde.
Det er nesten umulig å i forkant av fødsel utpeke hvilke barn innenfor normalfordelingsområdet, som er disponert for biologiske og sosialt forklarte avvik på området, altså medfødt lavt selvbilde. Men det er en gruppe som øker i omfang. Jeg spekulerer om at det dreier seg om utarming av fundamentale kjerneverdier og tydelige normgrenser.

Derfor tør jeg påstå at når du som menneske klarer å abstrakt reflektere over et eget dårlig selvbilde, da trenger du andre mennesker til å endre tankemønster. Vi snakker selvfølgelig om mennesker som kan bygge deg opp. Noen trenger bare gode venner og kollegaer, andre trenger profesjonelle medhjelpere. Prosessen kan ta mange år. I noen tilfeller er man likevel irreversibelt rammet uten patologisk forklaring, ref din påstand om "[...] lav self-esteem blir en selvoppfyllende profeti.".

Klarer du ikke å abstrakt reflektere over din livssituasjon, da har du heller ikke den kognitive kapasiteten til endring. Man er på dette stadiet likevel ikke fortapt. De fleste kan stimuleres til egenrefleksjon og opparbeidelse av oppbyggende tankeprosesser. Men det bunner i viljen til endring og at man i det minste har en følelse av at man ikke har det bra.

Altså bøker.. Noen tjener grovt på skrive bøker på dette området. Masse svada om ting vi allerede kjenner til. Mest til nytte for den som vil hjelpe andre, men svært sjelden til nytte for den som søker endring. Det er som å kaste en bok om patofysiologi til en kreftsyk å si at her har du oppskriften, fiks deg selv.

Lenke til kommentar

Jeg ble anbefalt boken "selvfølelsen" av Guro Øiestad, av psykologspesialisten som jeg gikk til. Jeg har ikke begynt å lese boka enda, men skal gi en update om den er verdt å kjøpe når jeg har fått lest den

 Jeg opplevde jo i tillegg til seksuell og fysisk vold over tid en del psykisk vold, hvor jeg ble fortalt at jeg fortjente å bli voldtatt igjen så hardt at jeg mistet barnet i magen, at jeg aldri kom til å bli noe, at jeg var for sensitiv, at jeg var for mye,  at det var min feil hvis han tok livet av seg, at jeg var en byrde, at jeg var så stygg og feil nedentil at ingen ville orke å ha sex med meg igjen..klart, når man hører dette over flere år, så gjør jo dette at selvbildet ikke akkurat er på sitt høyeste. Jeg har hatet meg selv og kroppen min, jeg forsøker å finne tilbake til et normalt selvbilde. 

Enig med @Skandinav, vi trenger andre. Til og med jeg som i utgangspunktet er helsepersonell trenger annet helsepersonell til å jobbe med slike ting som selvbilde. 

Og det siste du skriver om svadabøker.. kunne ikke vært mer enig. Noe av den type litteraturen kan bli veldig "toxic positivity" også. Skal man først søke etter bøker, så er det greit å forholde seg til fagpersoner i så fall, som psykologer, psykiatere, leger og gjerne bøker som anbefales av foreningene til psykologene eller legeforeningen etc fremfor mennesker uten fagkomperanse som driver med "personlig utvikling" og som mener de har sett lyset. For å trekke frem litt ekstreme eksempler; Andrew Tate, Durek Verret

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Selvtillit er noe jeg ikke er i stand til å bli bedre på.

13 hours ago, jacobandersen said:

" Ingen liker meg, en kvinne kan aldri elske meg. Huff, jeg synes vurderingen min i den situasjonen var dårlig, hvorfor er jeg så dum? Hvorfor ble jeg så fryktelig nervøs, er jeg så rar? Jeg greier ikke dette livet, jeg er uegnet for denne eksistensen! "

Slik er omtrent daglig for meg, aner virkelig ikke hvordan jeg skal endre på det. Alt blir negativt uansett hva det er, selv om jeg klarer noe nytt eller får komplimenter så blir det plutselig negativt det også.

Lenke til kommentar
nacario skrev (37 minutter siden):

Takknemlighet er veien til lykke

Fokuset på takknemlighet er i hvertfall mer konstruktivt enn fokus på ens eget selvbilde. Sistnevnte lett å gruble over, mens takknemlighet flytter fokuset på det som er konstruktivt. Har holdt den siste tiden på å skrive takkekort til fastlegen min, som har vært en helt utrolig god støtte, han har strukket seg så langt for meg, kjempet min sak, behandlet meg verdighet og respekt i svært sårbare situasjoner, vært fleksibel, og han har motivert meg til å velge livet, fordi jeg tenkte mye på å forlate alt på det verste.   Når jeg har sittet og tenkt på hvordan jeg skulle ordlegge meg, så fylles jeg med takknemlighet, også tenker jeg i tillegg på at han kommer nok til å sette veldig stor pris på dette kortet, og det gir meg også bare positive følelser. Elsker å lyse opp andres dager! Jeg kunne valgt å fokusere på at jeg har følt meg som en byrde, at jeg ikke fortjener hjelp etc og blitt i dårlig humør av det, men så kan jeg også velge å fokusere på hvor takknemlig jeg er.

Curuion skrev (24 minutter siden):

Selvtillit er noe jeg ikke er i stand til å bli bedre på.

Slik er omtrent daglig for meg, aner virkelig ikke hvordan jeg skal endre på det. Alt blir negativt uansett hva det er, selv om jeg klarer noe nytt eller får komplimenter så blir det plutselig negativt det også.

Tror du det skyldes tillitsvansker til andre? At du sliter med å ta imot komplimenter? 

Sliter du med depresjon fra før?

Prøvd metakognitiv terapi eller tradisjonell kognitiv terapi? 

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Gaea said:

Tror du det skyldes tillitsvansker til andre? At du sliter med å ta imot komplimenter? 

Mulig det ja, aner ikke helt hvorfor. Men ble mye mobbet på barne og ungdomskolen, merkelig at man skal fortsatt slite så mye 20 år senere..

31 minutes ago, Gaea said:

Sliter du med depresjon fra før?

Ja, slitt med depresjon og angst lenge.

31 minutes ago, Gaea said:

Prøvd metakognitiv terapi eller tradisjonell kognitiv terapi? 

Ikke prøvd metakognitiv terapi, er på venteliste på DPS igjen, så skal prøv å spørre om det. Hørtes intressant ut på det jeg leste om det nå.

Lenke til kommentar
nacario skrev (1 time siden):

Takknemlighet er veien til lykke

"It is not the man who has too little that is poor, but he who longs for more. What difference does it make how much is laid away in a man's safe or in his barns, how many cattle he grazes, or how much capital he lays out to interest, if he is always after what is another's, and counts only what he has yet to get, never what he already has. You ask what is the proper limit of a person's wealth? First, to have which is important, and secondly to have what is enough". - Seneca
Lenke til kommentar
Curuion skrev (18 minutter siden):

Ikke prøvd metakognitiv terapi, er på venteliste på DPS igjen, så skal prøv å spørre om det. Hørtes intressant ut på det jeg leste om det nå

Ja, spør om det! Metakognitiv terapi har fungert veldig godt for meg.  Pia Callesen har en bok om metakognitiv terapi "Lev mer tenk mindre", om du vil lese om det i forkant. Den har jeg selv blitt anbefalt og lest, og jeg bruker fortsatt teknikkene selv og har god nytte av de.

Lenke til kommentar
Curuion skrev (1 time siden):

Selvtillit er noe jeg ikke er i stand til å bli bedre på.

Slik er omtrent daglig for meg, aner virkelig ikke hvordan jeg skal endre på det. Alt blir negativt uansett hva det er, selv om jeg klarer noe nytt eller får komplimenter så blir det plutselig negativt det også.

Ja, det der er et godt poeng. Ingen greier å endre selvtilliten ved å gruble og tenke over selvtillit. En må gjøre relle endringer i måten en tenker og handler på i praksis. Derfor er jo bøker som @Gaea nevnte, Selfølelsen av Guro Øiestad, ofte til hjelp. Fordi de kanskje hjelper en å lære å endre på måten en reagerer, tenker og handler på. Det er jo ikke nekelt å gjøre noe med 😕

Endret av jacobandersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...