Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Serviceintervall


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
pierce007 skrev (9 minutter siden):

Har en Open Crossland som skal inn på service. Passert 30.000km, det er vel service på 25.000km.

Fikk et tilbud fra Opel som i utgangspunktet var hinsides. Ble i tillegg anbefalt bremseservice. Rett under 10.000,-.

Får du prisen billigere på andre verksteder? Er det noe å hente...?

Bare å ringe rundt, eller be om tilbud på epost, og sjekke hos andre verksteder. Stor service ++ kommer fort på over 10 kNOK.

Lenke til kommentar

10 lapper er dessverre ingenting lengre

Min tidligere bil (outlander phev 2018) hadde årlige servicepris på ca 8.000kr.

Større service som bytte av vannpumpe o.l kommer nok på snart på 15-20k

 

Men for all del, ikke ta det første og beste. Ring rundt som Zanta sier å forhør deg om pris. Delepris er ofte noe du kan hente mye på. Timespris for arbeidet er det mindre å hente på.

Endret av xClaymanx
Lenke til kommentar
pierce007 skrev (1 time siden):

Fikk et tilbud fra Opel som i utgangspunktet var hinsides. Ble i tillegg anbefalt bremseservice. Rett under 10.000,-

Sitat

Du kan spare tusenvis av kroner hvis du følger disse to reglene når du skal ha bilen til service eller reparasjon: 1. Du trenger ikke velge merkeverksted selv om du har garanti på bilen. 2. Undersøk prisen hos minst tre verksteder.

Du som tror på myten om at du mister retten til garanti hvis du ikke velger et merkeverksted, risikerer å betale altfor mye for en reparasjon. Myten kan avlives med en gang. EU har forbudt en slik garantipraksis og det norske Konkurransetilsynet fastslår at det er forbudt i Norge også.

Trå imidlertid varsomt hvis du velger et ikke-merkeverksted. For at garantien skal gjelde, forutsetter importørene at verkstedet følger fabrikkens vedlikeholdsprogram, inklusiv foreskrevne væsker. Hvis importøren klarer å påvise at en feil du krever garantidekning for skyldes mangelfull eller feil utført jobb hos et ikke-merkeverksted, vil de henvise deg til det verkstedet som utførte servicen. Og dermed kan du ha det gående med ansvarsfraskrivelse her og der.

NAF anbefaler at du ber om en skriftlig bekreftelse på at verkstedet vil følge fabrikkens retningslinjer hvis du velger et ikke-merkeverksted. Da vil du stille sterkere ved en eventuell tvist.

 

Lenke til kommentar

Er bare å sjekke med andre autoriserte verksteder som ikke er merkeverksted. Noen merkeverksteder har også prisgaranti (innenfor en viss radius), sjekk om ditt merkeverksted har dette. 10.000,- for stor service er nok uansett ikke mye. Selv sparer jeg en del på å være medlem i en Mercedes-klubb, mener det var 20% på deler og 15% på arbeid eller noe sånt. Også greit å sjekke ut. Jeg har fått prisoverslag på min neste service (5 år, gått litt over 80' km), det er over 19.000,-. Men dette tror jeg er uten rabatten jeg får, samt at det er inkl. oljeskift på automatkassen som koster en god del. (Slipper dette nå riktignok, da jeg tok et ekstra skift tidligere og kan vente litt før neste oljeskift).

Lenke til kommentar

Muligens litt å spare, spørs litt hva den servicen går ut på. Hvis du har en faktura ifra en tilsvarende stor service, så kan du skrive opp hva som ble gjort da så har vi en pekepinn å gå etter.

Er en del mindre lokale verksteder som er gode, og som stort sett har billigste pris som er rundtomkring. Lokalkunnskap er tingen her :) Er en del mekanikere med lang kunnskap som åpner verksteder for seg selv. 

du sparer desidert mest på å gjøre ting selv, men skjønner godt at folk ikke gidder. Det er litt slitsomt til tider, men det er verdt det synes jeg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...