Gå til innhold

Hvorfor tror du så få leger blir utdannet i Norge?


Anbefalte innlegg

On 8/28/2022 at 11:26 PM, Mr.Duklain said:

Norge har nok en av de mest eksklusive (og muligens beste) legeutdanningen i verden. Det er høy konkurranse om relativt få plasser. Pluss er jo at man får veldig kompetente leger utdannet i Norge. Problemet er at vi må hente mindre kompetente leger fra utlandet for å dekke legebehovet vi har.  Dette er litt av grunnen til at vi har slike saker som dette i Norge:

https://www.nrk.no/sorlandet/rettssak-mot-flekkefjord-legen_-_-ledelsen-har-kommet-seg-unna-1.16081106#:~:text=Ber om 18 dagers fengsel,bare tiltalt i én sak.

 

Hadde det ennå vært tilfelle. Min erfaring gjennom snart 30 år er at vi får veldig arrogante og ignorante leger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 (takk for meg) skrev (2 timer siden):

Hadde det ennå vært tilfelle. Min erfaring gjennom snart 30 år er at vi får veldig arrogante og ignorante leger.

Enig.

Blir litt nisselue å tro at man får de beste legene av å kreve 6'er snitt i nynorsk, KRLE og kroppsøvning på vgs nivå.

Norge har vel heller noen av verdens mest tafatte allmennleger (i fastlegeordningen). Øst europeere, som er vant med offentlige helsevesener, blir stort sett sjokkert over hvordan ting fungerer her og hvor lite hjelp allmennlegen er i stand til å yte dem.

De få gangene jeg selv har vært har legen sittet og slått opp på nettressurser og ellers drøftet løst på nivå jeg selv kunne googlet meg til. Hele ideen om almennlege er en bløff spør du meg. Kan like gjerne gå til en sykepleier. I norge må man til spesialisttjenesten med alt uansett.

Tilbake til tema, så er det nok slik at man lærer yrket sitt stort sett på arbeidsplassen. Og man finner vel de dyktigste legene / spesialistene ved store sykehus med store fagmiljøer og stort antall pasienter, evt med smale lidelser. Det blir utypisk for Norge, hvor de fleste bor i småbyer og tettsteder.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
8 hours ago, Regenburg said:

Blir litt nisselue å tro at man får de beste legene av å kreve 6'er snitt i nynorsk, KRLE og kroppsøvning på vgs nivå.

Hvordan ville du hatt det da? At de utvalgte studerte til lege helt fra barnehagealder av? Og at dette ble bestemt av staten.

Lenke til kommentar

Vi er et land med få folk men med veldig god fokus på helse og i de siste årene har også mental helse blitt mye mer fokusert. Da går også flere til fastlegen fordi de bekymrer seg mer om forskjellige ting mens de før i tiden kanskje bare gikk til fastlegen fordi noe var brukket. I andre land har de også et mindre press på det offentlige helsevesenet fordi de har flere private tjenester. I Nederland har de privatisert hele helsevesenet og gitt privat helseforsikring til alle de som ikke har råd til det. Det ser ut til at de har et bedre helsevesen enn i Norge, men vi er allergisk mot alt som heter privatisering og dermed vil vi bare kaste mer penger på et problem i håp om at det løser seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 hour ago, FrihetensRegn said:

Vi er et land med få folk men med veldig god fokus på helse og i de siste årene har også mental helse blitt mye mer fokusert. Da går også flere til fastlegen fordi de bekymrer seg mer om forskjellige ting mens de før i tiden kanskje bare gikk til fastlegen fordi noe var brukket. I andre land har de også et mindre press på det offentlige helsevesenet fordi de har flere private tjenester. I Nederland har de privatisert hele helsevesenet og gitt privat helseforsikring til alle de som ikke har råd til det. Det ser ut til at de har et bedre helsevesen enn i Norge, men vi er allergisk mot alt som heter privatisering og dermed vil vi bare kaste mer penger på et problem i håp om at det løser seg.

Hva er egentlig forskjellen mellom et privat helsevesen og et statlig helsevesen hvor absolutt alt blir målt etter effektivitet (dvs. hvor mye det koster)?

Lenke til kommentar
Klint Østskog skrev (1 time siden):

Hvordan ville du hatt det da? At de utvalgte studerte til lege helt fra barnehagealder av? Og at dette ble bestemt av staten.

Man kunne tenke seg et karakterkrav begrenset til biologi, kjemi, fysikk, matte og norsk.

Videre seleksjon kunne skje ved at man måtte skrive et søkerbrev, fikk anbefaling fra lærer/fotballtrener/prest, ved at man ble utplassert på gamlehjem en sommer før studiet og de som hadde human skills ble valgt ut.

-k

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
48 minutes ago, knutinh said:

Man kunne tenke seg et karakterkrav begrenset til biologi, kjemi, fysikk, matte og norsk.

Videre seleksjon kunne skje ved at man måtte skrive et søkerbrev, fikk anbefaling fra lærer/fotballtrener/prest, ved at man ble utplassert på gamlehjem en sommer før studiet og de som hadde human skills ble valgt ut.

-k

Det kan vel hende dette hadde vært en bedre seleksjon, men jeg tror problemet er noe annet, som sagt.

Men dere vil tydeligvis ha en kontrollstat...

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Man kunne tenke seg et karakterkrav begrenset til biologi, kjemi, fysikk, matte og norsk.

Videre seleksjon kunne skje ved at man måtte skrive et søkerbrev, fikk anbefaling fra lærer/fotballtrener/prest, ved at man ble utplassert på gamlehjem en sommer før studiet og de som hadde human skills ble valgt ut.

-k

I Danmark har de satt av en andel studieplasser der elevene blir tatt opp gjennom motivasjonsbrev/CV. Det er til og med satt av 12studieplasser til norske studenter på denne kvoten.

Dette endrer jo ikke antall leger som blir ferdig utdannet, men øker mangfoldet i yrket. 

Endret av mandodiao
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Klint Østskog skrev (1 time siden):

Det kan vel hende dette hadde vært en bedre seleksjon, men jeg tror problemet er noe annet, som sagt.

Men dere vil tydeligvis ha en kontrollstat...

«Hva enn» vi bestemmer oss for å bruke leger til så vil jeg at vi skal utdanne tilstrekkelig mange til å utføre den oppgaven på godt vis.

Hvis du er bekymret for at Norge blir en kontrollstat så er neppe løsningen å utdanne for få leger, men du kan selvsagt argumentere for at vi skal bruke legene til færre oppgaver.

Norge har 4.9 leger pr 1000 innbyggere. Det er nøyaktig det samme som snittet for EU.

https://data.worldbank.org/indicator/SH.MED.PHYS.ZS?most_recent_value_desc=false

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Klint Østskog skrev (3 timer siden):

Hvordan ville du hatt det da? At de utvalgte studerte til lege helt fra barnehagealder av? Og at dette ble bestemt av staten.

Kanskje eget forkurs på universitetsnivå på ett år med opptak videre derfra? Tidlig praksis på sykehus og kanskje kombinert med intervju, slik man ser det på opptak på en studier i f.eks. Finland. 

Noe slikt. Mener det samme når det gjelder den langt mer omdiskuterte lærerutdanningen. Masteroppgaven i didaktikk siste året burde vært skiftet ut med et praksisår der man får lønn og fotfølger en erfaren lærer på alt man ikke lærer på studiet, som skrive iop og alt av skole-hjem samarbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mandodiao skrev (39 minutter siden):

I Danmark har de satt av en andel studieplasser der elevene blir tatt opp gjennom motivasjonsbrev/CV. Det er til og med satt av 12studieplasser til norske studenter på denne kvoten.

Dette endrer jo ikke antall leger som blir ferdig utdannet, men øker mangfoldet i yrket. 

Jeg er enig, det endrer på hvilke leger vi får, men ikke nødvendigvis hvor mange.

Jeg tror at leger bør være smarte, strukturerte mennesker som kan lære latinen sin. Men jeg tror at du får det bra nok med 5 i snitt heller enn 6 i snitt, og at hvis man modererer karakterkravet litt så kan man selektere mer på people skills, håndlag og spesifikk interesse for medisin.

-k

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (2 minutter siden):

Kanskje eget forkurs på universitetsnivå på ett år med opptak videre derfra? Tidlig praksis på sykehus og kanskje kombinert med intervju, slik man ser det på opptak på en studier i f.eks. Finland. 

Nå som yrkesskole gir artium (?), hadde det ikke vært naturlig at leger i større grad gikk helsefagarbeider på videregående? Med lærlingeplass på gamlehjem.

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
4 hours ago, knutinh said:

«Hva enn» vi bestemmer oss for å bruke leger til så vil jeg at vi skal utdanne tilstrekkelig mange til å utføre den oppgaven på godt vis.

Hvis du er bekymret for at Norge blir en kontrollstat så er neppe løsningen å utdanne for få leger, men du kan selvsagt argumentere for at vi skal bruke legene til færre oppgaver.

Norge har 4.9 leger pr 1000 innbyggere. Det er nøyaktig det samme som snittet for EU.

https://data.worldbank.org/indicator/SH.MED.PHYS.ZS?most_recent_value_desc=false

-k

Kommer sikkert an på hvordan man utfører statistikken. Uansett er det ikke få leger i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man blir ikke en god lege av å ha vært gjennom et hvilket som helst studium (uansett opptakskrav), man blir en god lege gjennom å drive med jobben hver dag. Men hvis de driver med mer saksbehandling enn pasientbehandling så blir de mindre gode til pasientbehandling enn om de skulle bare drive med medisin. Så derfor mener jeg at denne tråden feiltolker hva som er problemet. Problemet slik jeg ser det, er hvordan staten er innrettet (med tanke på instanser som NAV og HELFO). Ikke det at det er for få leger i Norge. Hvorfor skal vi ha flere leger enn i andre land vi kan sammenlignes oss med, som Sverige og Nederland og Storbrittania?

Dette er ikke noe jeg bare finner på. Det er hva legene selv sier. Jeg kjenner ingen leger, men det er bare å sjekke artikler i avisen.

Det blir som en rørlegger eller snekker. Hvis håndverkeren bare driver med regnskapet, så sier det seg selv at man ikke lærer seg håndverket.

Man kan uansett ikke pugge seg til å bli en god lege. Man må praktisere faget.

Lenke til kommentar
On 9/5/2022 at 8:45 AM, knutinh said:

Jeg er enig, det endrer på hvilke leger vi får, men ikke nødvendigvis hvor mange.

Jeg tror at leger bør være smarte, strukturerte mennesker som kan lære latinen sin. Men jeg tror at du får det bra nok med 5 i snitt heller enn 6 i snitt, og at hvis man modererer karakterkravet litt så kan man selektere mer på people skills, håndlag og spesifikk interesse for medisin.

-k

Min erfaring gjennom 30 år er at vi har fått en legestand som i stor del er ignorant for medisinsk forskning og leger i resten av verden. Det er helt absurd å være vitne til hva folk får ødelagt helsen sin av pga. den til tider ekstreme faglige arrogansen man opplever blant norske leger.

En stor andel norske leger virker ikke å ha studert et fag om å behandle mennesker.

Vi har en elendig offentlig legestand i Norge uansett hvordan man vrir på statistikken. Og å mene at 15min per besøk hvor 10min er saksbehandling, er best i verden er også ignorant ovenfor tingenes tilstand.

For å ha et snev av håp om å bli utredet for noe annet enn meslinger eller urinveisinfeksjon så må man oppsøke private legesentre.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...