Gå til innhold

Hvorfor tror du så få leger blir utdannet i Norge?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
8 hours ago, Cascada81 said:

Er selvfølgelig viktig at de man utdanner til leger, har det som skal til for å bli dyktige i faget. Man kunne hatt strengere karakterkrav i essensielle fag for yrket, type realfag. Legen min bør imidlertid være kompetent nok til å beregne riktig dosering, og kirurgen min bør være god til å sy! Jeg tror mange ville foretrukket en lege med en middels karakter i tysk eller musikk, framfor en som ikke kommuniserer på norsk.

Med tilstrekkelig utdanning av leger i Norge, kunne man både gitt fastleger en normal arbeidstid, og man kunne bygget større fag- og forskningsmiljø innen medisin.

Det er da like greit å bare kjøre tysk også. Hvis eleven ikke gidder å lære seg noe den syns er kjedelig, så sier det mye om arbeidsmoralen.

Selvsagt viktig å utdanne nye leger ja, men hvis problemet egentlig er noe annet enn "mangel på leger", er det da noe vits i å kjøre på med flere leger? Problemet er nok all dokumentasjonen legene, spesielt fastlegene, må drive med i dag. Attester ovenfor ulike instanser, dokumentasjon på at det er greit å fornye resept etc. De bruker nok ikke så mye tid til behandling av syke som de gjorde i "gamle dager". Og, er det da riktig å utdanne en horde av leger som nærmest skal bli saksbehandlere?

Norge er blitt en kontrollstat. Det er ikke nødvendig å bruke en fastlege til å skrive årlige attester på at en lam person har behov for rullestol. Er personen fortsatt lam? Så lam at vedkommende har krav på rullestol?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cascada81 skrev (18 timer siden):

Er selvfølgelig viktig at de man utdanner til leger, har det som skal til for å bli dyktige i faget. Man kunne hatt strengere karakterkrav i essensielle fag for yrket, type realfag. Legen min bør imidlertid være kompetent nok til å beregne riktig dosering, og kirurgen min bør være god til å sy! Jeg tror mange ville foretrukket en lege med en middels karakter i tysk eller musikk, framfor en som ikke kommuniserer på norsk.

Med tilstrekkelig utdanning av leger i Norge, kunne man både gitt fastleger en normal arbeidstid, og man kunne bygget større fag- og forskningsmiljø innen medisin.

 

Ja det er faktisk en del kirurger som aldri burde vært det. Særlig treffer man de på mindre sykehus. Går ofte på dårlig håndlag etc. Men det er nok andre ting i medisinen man kan bruke tiden sin til som lege annet enn kirurg.

https://www.aftenposten.no/norge/i/kRmwp6/han-vil-ha-stoerre-aapenhet-blant-kirurger-om-feil-og-komplikasjoner-men-hva-skjer-med-leger-som-begaar-gjentatte-feil

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/bnqz6g/erfarne-kirurger-advarer-det-er-ikke-en-menneskerett-aa-faa-operere-noen-trenger-aa-bli-fortalt-at-kirurgi-ikke-er-noe-for-dem

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
12 hours ago, jacobandersen said:

Kanskje dette er den relle bakgrunnen til at staten vil utdanne så få leger. Til flere leger,  til flere sykemeldinger kan bli utstedet :) Tror vi har forstått det nå.

Det er dessverre ikke slik at staten utdanner så få leger. Det er høyere lege-tetthet i Norge enn i andre land, dermed faller det du stadig gjentar på sin urimelighet. Eller mener du at nordmenn er sykere enn f.eks. briter?

Lenke til kommentar
On 8/31/2022 at 9:36 PM, Regenburg said:

Norge er et postindustrielt land. Med en av verdens mest utdannede befolkninger. 

Det burde være naturlig at vi eksporterte leger. Ikke at vi importerte dem.

Norsk Lægeforening sitter som en byll på prosessen for å utdanne flere leger.

Du kommer med veldig bastante uttalelser. Har du noen holdepunkter for dette overhodet?

DNLF (Den norske legeforeningen) og NMF (norsk medisinstudentforening) har i en årrekke kjempet for flere studieplasser i Norge, og det var DNLF som i 2017 ba departementet utrede en ev. oppstart av ytterligere et studiested for medisin, ved Universitet i Stavanger. Forøvrig har de samme to organisasjonene stått i bresjen for flere LIS1 (forhenværende turnus) plasser, til tross for at dette trolig vil senke lønnen til arbeidsgruppen (ettersom tilbud-etterspørsel tipper i arbeidsgivers favør).

Her bommer du fullstendig på karakterdrapet du forsøker. 

Endret av wOsler
  • Liker 1
Lenke til kommentar
wOsler skrev (9 timer siden):

Du kommer med veldig bastante uttalelser. Har du noen holdepunkter for dette overhodet?

 

Her bommer du fullstendig på karakterdrapet du forsøker. 

Det har vært opplest og vedtatt helt siden Stortingsmelding 50* på midten av 90 tallet. Ingenting kom ut av det. At du viser til at legeforeningene enda påvirker antallet som utdannes i Norge illustrerer jo poenget.

 

*'Den norske lægeforening må få mindre innflytelse over utdanning av leger og tildeling av legestillinger for å få en mer uhildet vurdering av hva som til enhver tid er det faktiske behov. Legenes dobbeltarbeid i konkurranse med egen arbeidsgiver må stoppes, og effektive kontrolltiltak må etableres for å se til at dette overholdes.'

 

 

Endret av Regenburg
Lenke til kommentar
Klint Østskog skrev (På 2.9.2022 den 7.22):

Det er dessverre ikke slik at staten utdanner så få leger. Det er høyere lege-tetthet i Norge enn i andre land, dermed faller det du stadig gjentar på sin urimelighet. Eller mener du at nordmenn er sykere enn f.eks. briter?

Med høy velstand følger høye forventninger til helse. Der hvor besteforeldrene mine humpet rundt på dårlige hofter, så forventer jeg å få nye hvis behovet oppstår.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 hour ago, knutinh said:

Med høy velstand følger høye forventninger til helse. Der hvor besteforeldrene mine humpet rundt på dårlige hofter, så forventer jeg å få nye hvis behovet oppstår.

-k

Joda, men det er jo sammenlignet med OECD-land, som Storbrittania og Sverige. Det er ikke sikkert at det blir noe "bra helse" ved at man har veldig mange flere leger og at alle driver mest med saksarbeid enn medisin. Hvorfor trenger man så streng kontroll med at åpenbart funksjonshemmede ikke tusker til seg rullestoler etc.... staten har blitt mer og mer mistenksom mot innbyggerene, og i dette tilfellet en "svakere" gruppe mennesker - det høres ikke lovende ut for fremtiden.

Lenke til kommentar
Klint Østskog skrev (Akkurat nå):

Joda, men det er jo sammenlignet med OECD-land, som Storbrittania og Sverige. Det er ikke sikkert at det blir noe "bra helse" ved at man har veldig mange flere leger og at alle driver mest med saksarbeid enn medisin. Hvorfor trenger man så streng kontroll med at åpenbart funksjonshemmede ikke tusker til seg rullestoler etc.... staten har blitt mer og mer mistenksom mot innbyggerene, og i dette tilfellet en "svakere" gruppe mennesker - det høres ikke lovende ut for fremtiden.

Hvis staten har generøse velferdsordninger så må man etterprøve at borgeren faktisk har en situasjon som gir rett på slik behandling.

I en nasjon hvor helsestell er noe man kjøper personlig ved å dra visa-kortet og hvor «trygd» består av hvor mye penger du selv har satt i fond så trenger man ikke å sjekke så nøye.

 

Man kan absolutt spørre seg om vi bruker leger og sykepleiere på rett måte, om de trenger å fylle ut så mange skjemaer og om legen må bekrefte at jeg er forkjølet og ikke kan komme på jobb. Men er det gode grunner til å ikke utdanne flere leger?

-k

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
8 minutes ago, knutinh said:

Hvis staten har generøse velferdsordninger så må man etterprøve at borgeren faktisk har en situasjon som gir rett på slik behandling.

I en nasjon hvor helsestell er noe man kjøper personlig ved å dra visa-kortet og hvor «trygd» består av hvor mye penger du selv har satt i fond så trenger man ikke å sjekke så nøye.

 

Man kan absolutt spørre seg om vi bruker leger og sykepleiere på rett måte, om de trenger å fylle ut så mange skjemaer og om legen må bekrefte at jeg er forkjølet og ikke kan komme på jobb. Men er det gode grunner til å ikke utdanne flere leger?

-k

Ja, men det er pussig at velferdsordningene innskrenkes samtidig som "kontrollen" øker veldig... det er i mange tilfeller helt unødvendige ting noen må attestere årlig. Som om folk som har blitt lamme plutselig ikke trenger rullestol lenger, men fortsetter å bruke det bare for morro skyld... jeg tror ikke det er noe morro å bruke rullestol. Folk bruker ikke rullestoler, eller medisiner som ikke gir noen form for rus, eller andre behandlingsting, fordi de syns det er morro.

Det har skjedd en endring. Tilliten mellom borger og myndigheter brytes sakte men sikkert ned. Kanskje vi er på vei mot å bli som Kina?

En kan sikkert godt utdanne flere leger, men det er merkelig når feilen er noe annet enn at det er for få som kan medsinsk behandling.

Endret av Slettet+6132
Glemte noe
Lenke til kommentar
Klint Østskog skrev (5 minutter siden):

Folk bruker ikke rullestoler, eller medisiner som ikke gir noen form for rus, eller andre behandlingsting, fordi de syns det er morro.

Dagens sak i vg (som jeg ikke har tilgang på) handler tilsynelatende nettopp om en fyr som kan gå men velger å bruke rullestol:

https://www.vg.no/forbruker/livsstil/i/47nw6a/joerund-skiftet-kjoenn-og-valgte-et-liv-som-funksjonshemmet
 

Jeg antar at det er en del av en sinnslidelse og ikke fordi det er «gøy» å være handicappet.

 

Det finnes mange rare mennesker. Noen tror at de har alle verdens sykdommer, og vi må skjerme helsevesenet fra slike.

-k

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
5 minutes ago, knutinh said:

Dagens sak i vg (som jeg ikke har tilgang på) handler tilsynelatende nettopp om en fyr som kan gå men velger å bruke rullestol:

https://www.vg.no/forbruker/livsstil/i/47nw6a/joerund-skiftet-kjoenn-og-valgte-et-liv-som-funksjonshemmet
 

Jeg antar at det er en del av en sinnslidelse og ikke fordi det er «gøy» å være handicappet.

 

Det finnes mange rare mennesker. Noen tror at de har alle verdens sykdommer, og vi må skjerme helsevesenet fra slike.

-k

Jeg har heller ikke abonnement. Høres ut som en sånn "Se og Hør - sak". En sjelden sak.

Rar påstand fra din side, det siste der... helsevesenet ønsker å hjelpe hypokondere. Er du av den oppfatning at du vet bedre enn legene? Hvorfor har du da så stor tillit til at de skal kunne hjelpe deg?

Lenke til kommentar
Klint Østskog skrev (16 minutter siden):

Jeg har heller ikke abonnement. Høres ut som en sånn "Se og Hør - sak". En sjelden sak.

Mulig. Like fullt så er det et argument mot essensen i «ingen bruker rullestol fordi det er gøy».

Sitat

Rar påstand fra din side, det siste der... helsevesenet ønsker å hjelpe hypokondere. Er du av den oppfatning at du vet bedre enn legene? Hvorfor har du da så stor tillit til at de skal kunne hjelpe deg?

Du misforstår meg. Poenget er at det finnes hypokondere, og da må vi ha nok byråkrati blant fastlegene til at hypokonderne ikke får tømme resten av helsevesenet for ressurser.

Som en forlengelse av dette: vi som er helt vanlige folk må også noen ganger tåle å få et avslag. «Nei, du lever helt fint med den foten der og trenger ikke røntgen, MR og hele pakka».

-k

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
3 minutes ago, knutinh said:

Mulig. Like fullt så er det et argument mot essensen i «ingen bruker rullestol fordi det er gøy».

Ja, det var vel litt "no true scotsman" over det... selvsagt er det noen som bruker rullestol fordi det er gøy.

Men om det er nødvendig å gjøre Norge til en kontrollstat av den grunn, er heller tvilsomt for min del. Tenk hva all kontrollen koster, det er jo ikke bare NAV / HELFO det er også fastlegene som det visstnok er for få av til å gi alle tilstrekkelig helsehjelp.

5 minutes ago, knutinh said:

Du misforstår meg. Poenget er at det finnes hypokondere, og da må vi ha nok byråkrati blant fastlegene til at hypokonderne ikke får tømme resten av helsevesenet for ressurser.

De blir henvist til psykiatrien, trodde da jeg... man trenger ikke noe semi-diktatur av den grunn.

Lenke til kommentar
jacobandersen skrev (På 28.8.2022 den 23.04):

For meg virker det som legene på mystisk vis har greid å hindre at antall studieplasser på medisinstudiet har økt over mange år. Slik at de kan bli rikere

Nei, det kan jeg avkrefte. Leger føler ofte på at de ikke strekker til pga stor arbeidsbyrde, de er ufrivillig unntatt fra arbeidsmiljøloven for å dekke behovet for helsehjelp til befolkningen,  og de skulle gjerne hatt flere kollegaer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, Regenburg said:

Det har vært opplest og vedtatt helt siden Stortingsmelding 50* på midten av 90 tallet. Ingenting kom ut av det. At du viser til at legeforeningene enda påvirker antallet som utdannes i Norge illustrerer jo poenget.

 

*'Den norske lægeforening må få mindre innflytelse over utdanning av leger og tildeling av legestillinger for å få en mer uhildet vurdering av hva som til enhver tid er det faktiske behov. Legenes dobbeltarbeid i konkurranse med egen arbeidsgiver må stoppes, og effektive kontrolltiltak må etableres for å se til at dette overholdes.'

 

 

 
 

Alle arbeidstakere mener ting om eget yrke og arbeidssituasjon. Det er en del av trepartssamarbeidet vi har i Norge. Det gjelder leger, som alle andre. Hvorfor skulle det være annerledes for leger?

Endret av wOsler
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...