Gå til innhold

Strømforbruk når hovedsikring av


ak2010

Anbefalte innlegg

kremt skrev (27 minutter siden):

Sjansen for legionella i privatboliger er omtrent 0. Dette er en svært overdrevet frykt. Forekommer som regel på offentlige bygninger som har lunkent vann 30-40 grader i rør over lange strekninger. Smitten går i luft og man puster inn via damp i dusj og lignende.

Jeg ønsker å tro deg. Har du noe data eller lenker som kan berolige meg til å gå for å skru vvb av i en uke å se? Da blir utleier kanskje lei kaldt vann, hvis det var tilfelle 🙃

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømleverandører med smartmålere har ofte en ganske nøyaktig logg man kan kikke inn i.

Da jeg skrudde av kurssikringene i sommer, så kunne jeg følge med fra time til time og fra dag til dag, og se eksakt dato og klokkeslett når varmtvannsberederen hadde koblet inn vha termostat, og når den var avslått. I den varme delen av året, så er det jo ingen andre forbrukere enn varmtvannsberederen som trekker 2.000W, slik at disse innslagene er lett å se.

Bruker Lyse. Regner med at de fleste leverandørene med smartmålere har tilsvarende funksjoner. Man lugger inn på "egen hjemmeside" via Internett.

Det oppstår jo ellers ikke legionella i løpet av en uke eller to. Det er jo bare å sette tanken på "full effekt" noen timer, og spyle gjennom med varmt vann, så bør vel den problemstillingen være løst. Se side 2.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (29 minutter siden):

Bruker Lyse. Regner med at de fleste leverandørene med smartmålere har tilsvarende funksjoner. Man lugger inn på "egen hjemmeside" via Internett.

På elhub.no kan man logge inn på "Min side" og se på verdier for målerne som knyttet til deg som person, uavhengig av hvilken leverandør man har. Kan se kWh for hver time, men det er et døgns forsinkelse siden det er faktisk avleste verdier.

image.png.2936faff68707f9bc7b460dba00079ac.png

Lenke til kommentar
3 hours ago, Frank Drebin said:

På elhub.no kan man logge inn på "Min side" og se på verdier for målerne som knyttet til deg som person, uavhengig av hvilken leverandør man har. Kan se kWh for hver time, men det er et døgns forsinkelse siden det er faktisk avleste verdier.

Se der ja. Det er likt det jeg kan lese ut hos Lyse. Time for time med et døgn forsinkelse. På den delen av året man ikke har elvarme på, så er det veldig lett å se når for eksempel varmtvannsberederen slår inn med 2 KW. Den bruker mer enn man tror. Det er ikke bare når man dusjer at den bruker strøm, det er også hele året når den bare står der og lekker varme ut til omgivelsene. 

Hadde den på sommeren 2021 og av sommeren 2022, og det ga forbausende mange kilowatt spart. 

De verdiene som er postet over ser ut til å være uten varmtvannsbereder, kan det stemme?

Rettelse: 1 Kwt mellom 22-23 og 12 for hele døgnet, dette ser ut til å være lys pluss kjøleskap pluss varmtvannsbereder med liten belastning? (Hadde man hatt alle de 24 timene, så hadde man nok sett det bedre.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (14 timer siden):

Se der ja. Det er likt det jeg kan lese ut hos Lyse. Time for time med et døgn forsinkelse. På den delen av året man ikke har elvarme på, så er det veldig lett å se når for eksempel varmtvannsberederen slår inn med 2 KW. Den bruker mer enn man tror. Det er ikke bare når man dusjer at den bruker strøm, det er også hele året når den bare står der og lekker varme ut til omgivelsene. 

Hadde den på sommeren 2021 og av sommeren 2022, og det ga forbausende mange kilowatt spart. 

De verdiene som er postet over ser ut til å være uten varmtvannsbereder, kan det stemme?

Rettelse: 1 Kwt mellom 22-23 og 12 for hele døgnet, dette ser ut til å være lys pluss kjøleskap pluss varmtvannsbereder med liten belastning? (Hadde man hatt alle de 24 timene, så hadde man nok sett det bedre.)

For min del er varmetapet fra berederen nyttig siden den står på et vaskerom der det også tørkes en del klær. 

Utklippet var bare et tilfeldig tidsrom for å vise hvordan det ser ut, men akkurat denne kvelden så var jeg borte hele dagen og kom hjem i 22-tida, så det er nok i hovedsak ~360 W varmekabler på bad (og kjøl, frys og diverse småelektrisk på standby) som grunnlast og noe berederbruk (2 kW) ifm. kveldsvask før legging og lys (alt er LED hos meg, så det er ikke mange W). Panelovnene står med termostaten innstilt på 16 °C nå for tiden, så de slår sjelden inn.

Natt til søndag en gang mellom 02 og 03 kan det nok være enten panelovner eller bereder som har slått inn og vært på til en gang i 03-tida. 17-18 var jeg ikke hjemme, så da kan det også ha vært en av de to som har slått inn. Ellers viser kveldsdusjen min som var i 2230-tida igjen på timene 22-00 ser jeg. Blir svært kjappe dusjer i Stavanger for tida, dere i NO3 og NO4 får ha oss unnskyldt hvis vi lukter😉

 

image.thumb.png.db0b0444afd9a0611d14af4c6a770ae5.png

Lenke til kommentar
ak2010 skrev (På 28.8.2022 den 12.57):
Hei. I går skrudde jeg av hovedsikring fra kl 12-1530. Allikevel viser tibber et forbruk på 4kwh i denne perioden. Hvorfor? Jeg synes ikke timeavlesningen stemmer noe særlig overens med mitt forbruk til vanlig heller, og det gjør det vanskelig å finne ut hva som trekker strøm.
Kan noen andre ha noe koblet til mitt strømnett? Jeg leier og huseier sier han selv fikk 10k i strømregning forrige måned, som virker dobbelt så dyrt som gjennomsnittet. Jeg er også over dobbelt så høyt som gjennomsnittet i mange mnd. 
Hva kan en elektriker feks gjøre her, kan han avdekke sånt lett, teste kurser eller whatnot? 

Dette må jeg få fikset før strømprisene galloperer enda høyere.
Noen ideer?

Hovedsikring/OV skal være koblet før målesløyfe så den skal i realiteten legge død hovedstrømmen i målesløyfen. Jeg ville ha sjekket dette først å fremst.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Frank Drebin said:

For min del er varmetapet fra berederen nyttig siden den står på et vaskerom der det også tørkes en del klær. 

Jada, tap fra varmtvannsbereder kommer jo til nytte. Om vinteren så kan det vel til og med være nødvendig for å hindre frostskader i rørene.

10 hours ago, Frank Drebin said:

Blir svært kjappe dusjer i Stavanger for tida, dere i NO3 og NO4 får ha oss unnskyldt hvis vi lukter😉

Å ja, ser vi er flere i den samme lokale båt. 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (På 29.8.2022 den 20.34):

Jada, tap fra varmtvannsbereder kommer jo til nytte. Om vinteren så kan det vel til og med være nødvendig for å hindre frostskader i rørene. 

Et stort dilemma jeg står i nå. Vurderer å pakke inn varmtvannstank med egnet isolasjon. Vet det vil påvirke temperatur i kjeller noe.

 

Endret av plankeby
Jeg slettet det meste av mitt innlegg. Da det sporet av overskriften. Tok opp spareråd.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, plankeby said:

Et stort dilemma jeg står i nå. Vurderer å pakke inn varmtvannstank med egnet isolasjon. Vet det vil påvirke temperatur i kjeller noe.

En annen litt spesiell egenskap ved kobberrøret som går ut i fra varmtvannstanken det er jo at den virker som en "heatpipe" likt med kjølingen til en laptop PC. Hvis man kjenner på røret ganske langt fra tanken, så er det ganske mye varme i det, og strømmer det varmtvann gjennom så vil det jo spre seg enda mye mer varme gjennom røret. Vil tro at selv om man isolerer tanken så vi det passere ut ganske mye varme, gjennom kobberrøret, som både er tap og oppvarming av kjelleren, inklusive andre rør, hvis de ligger i nærheten.  Vet ikke om det er noen som bruker plast på varmntvannsrørene eller om det er bare kobber som gjelder. (??!!)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
3 hours ago, murrayjestin said:

Er den mye over 0 så er det andre laster koblet på din måler som ikke har sikring. Det kan elektriker hjelpe deg å finne ut av.

Last som ikke har sikring? Det skal vel ikke forekomme med mindre man har stående jordfeil, dvs en meget alvorlig og farlig feil i det elektriske anlegget. Farlig med hensyn til personskade og i forhold til brannfare. Aternativt så kan det jo dreie seg om et elektrisk anlegg satt opp av ufaglært, men det skulle vel knapt nok være mulig. Elektriske anlegg som ikke er "hundgammelt" vil jo koble seg ut automatisk ved stående jordfeil.

Lenke til kommentar
arne22 skrev (19 minutter siden):

Last som ikke har sikring? Det skal vel ikke forekomme med mindre man har stående jordfeil, dvs en meget alvorlig og farlig feil i det elektriske anlegget. Farlig med hensyn til personskade og i forhold til brannfare. Aternativt så kan det jo dreie seg om et elektrisk anlegg satt opp av ufaglært, men det skulle vel knapt nok være mulig. Elektriske anlegg som ikke er "hundgammelt" vil jo koble seg ut automatisk ved stående jordfeil.

lasten kan jo være sikret i ett annet område, altså noen som har tjukoblet seg på etc. Dog veldig lite realistisk. Tror TS fant ut av det, altså at han tok strømmen til måleren selv slik at det han leste av var estimerte verdier pga manglene kommunikasjon. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...