Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samboer og arv


ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har egne barn kan du enkelt skrive et testament som sier at samboer arver alt, ja. Det er fort gjort. Google testament formkrav, så finner du ut av det. 

Uten testament og uten felles barn arver samboer ingenting. 

Har du barn (felles eller andre) arver de 2/3 og du kan testamentere bort retten. Har du mye penger kan du fastsette at barna skal få kun 15G hver (ca 1,6 millioner i år), og testamentere bort resten. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ltdata skrev (5 timer siden):

Har samboer. Vi er ikke gift.

Hvis jeg ikke har noen arvinger, da arver vel heller ikke samboeren min noe fra meg?

Er det mulig å skrive et testament eller liknende som f.eks gjør at min samboer arver etter meg hvis jeg går bort?

Mange gode råd om hvordan du skriver testament selv, mal,osv. på https://www.testament.no

Vil anbefale deg å levere det inn hos tingretten (kosta litt over 900 kr. da jeg gjorde det for 3 år siden), da er du sikker på at det ikke blir borte på noe vis (kasta, brenner opp i en brann, osv.). Du får  det tilbake etter noen dager når det er registrert hos tingretten. Når du er død, så kommer det opp at du har levert testament når tingretten får melding om at du har gått bort.

Du kan tilbakekalle testamentet når du vil, f.eks. ved brudd i forholdet. Vil du endre testamentet senere, så må du betale nytt gebyr hvis du leverer det inn hos tingretten. 

https://www.domstol.no/no/testament/onsker-du-a-oppbevare-testamentet-ditt-i-tingretten/

Endret av Gufi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ltdata skrev (4 timer siden):

Hva med denne:

Har testamentert alt til samboer. Og så dør både jeg og samboeren i en ulykke. Hvis min mor lever fortsatt er det hun som arver da, eller er det familien til samboeren som arver?

Samboeren. Leste du innlegget jeg skrev tidligere? Hvis du ikke har barn, kan du testamentere bort alt. 

Lenke til kommentar
Zash skrev (Akkurat nå):

Leste du innlegget du svarte på?

Nei, vet du hva, det gjorde jeg tydeligvis ikke. Beklager. 

hvis begge dør må man først avgjøre hvem som dør først. Hvis du dør først arver uansett samboers familie. Hvis samboer dør først kommer det an på om samboer  har livsarvinger (nedadgående arvinger, altså barn eller barnebarn). Har samboer det får livsarvingene arven dersom det ikke er grunn til å tro at du ønsket noe annet. Har samboer ikke livsarvinger går arven til din familie. 

Er det ikke mulig å bevise hvem som døde først (dere regnes for å ha dødd samtidig) går arven som om hun døde først. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (På 26.8.2022 den 22.14):

Hvis du ikke har egne barn kan du enkelt skrive et testament som sier at samboer arver alt, ja. Det er fort gjort. Google testament formkrav, så finner du ut av det. 

Uten testament og uten felles barn arver samboer ingenting. 

Har du barn (felles eller andre) arver de 2/3 og du kan testamentere bort retten. Har du mye penger kan du fastsette at barna skal få kun 15G hver (ca 1,6 millioner i år), og testamentere bort resten. 

hvor går 1/3 dersom det ikke foreligger noe testament? samboer/barnas mor, annen nær familie? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...