Gå til innhold

[Løst] Posekaffe langt over dato?


PaladinNO

Anbefalte innlegg

Ante ikke hvor jeg skulle plassere denne.

Under en husopprydding nylig så kom det frem en bærepose med diverse filtermalt posekaffe fra Coop, Rød, Gul, Blå etc.
https://matlevering.coop.no/drikkevarer/kaffe/coop-frokostkaffe-filterm.250g

Disse har tydeligvis ligget gjemt en stund for de var datert rundt 2013 / 2014. Er disse fortsatt greie å bruke eller bør jeg bare kaste dem for å være sikker?

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr. A skrev (5 minutter siden):

Så lenge det er tette uåpnede poser så skal det ikke være noe problem å drikke kaffen. Smaken kan dog ha endret seg noe med tiden.

Alle er nye, tette poser. Ja, jeg antar at smaken er noe redusert etter så mange år.

Skal prøve en og så ta en avgjørelse etter det.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

"Typisk vil man merke en tydelig smaksforverring når kaffen har ligget i omtrent ett år etter at den gikk ut på dato."

Alt har vært lagret innendørs, men når det snakkes om 1 år og vår har ligget 7-9 år så tenker jeg alt går i søpla.

Mange takk. Da anser jeg problemstillingen som løst. :)

Lenke til kommentar

Tørr kaffe vil være trygg å drikke. Så om du opnar pakken og ser at den fortsatt er tørr og fin så kan du bruke den.
Smaken blir både dårlegare og svakare jo lenger tid det går, malt kaffe vil tape seg fortare på smak enn heile bønner på grunn av større overflate.

Det sagt så er kaffe eit nytelsesmiddel utan næringsmessig verdi, eg støttar derfor beslutninga om å kaste (eller helst kompostere den) framfor å sitte å drikke vond kaffe. Vanlege matvarer kan det være greitt å utnytte næringsverdien på så lenge det er mogleg, men kaffe er tross alt berre vatn med smak som du drikk fordi det skal være godt.
Du skal være bra koffeinavhengig og desperat for å drikke vond kaffe, dei fleste vil enten ha god kaffe eller så står dei over kaffen og drikk vatn i staden for.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (39 minutter siden):

Det sagt så er kaffe eit nytelsesmiddel utan næringsmessig verdi, eg støttar derfor beslutninga om å kaste (eller helst kompostere den) framfor å sitte å drikke vond kaffe. Vanlege matvarer kan det være greitt å utnytte næringsverdien på så lenge det er mogleg, men kaffe er tross alt berre vatn med smak som du drikk fordi det skal være godt.

Jeg personlig har aldri engang smakt kaffe (nærmer meg skremmende 40), så akkurat skylden for anskaffelsen av all den kaffen legger jeg på de andre i husholdningen (tror også noe ble kjøpt til et lokalt dugnadsarrangement for - nødvendigvis, med kaffe anno 2012 - en del år siden).

Til de som sperrer opp øynene når jeg sier jeg ikke har smakt kaffe så svarer jeg at jeg foretrekker vann, noen brødskiver og en god natts søvn for å holde meg våken. :cool:
Eneste nytelseskoffeinen jeg har i meg (...også i for store mengder, skal tilstå det) er Urge (rører ikke Cola for det tåler jeg ikke).

P.s.
Kaffen ble kastet som matavfall så jeg antar det går som kompostering. Hvis det er noen faktisk nytteverdi i det så er det fortsatt mulig å la den bli strødd utover hagen.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (36 minutter siden):

Er jo helt utrolig. Hvordan fungerer du i arbeidslivet uten kaffe? Tror ikke jeg har holdt en uke engang😮

Enkelt. Litt trening på ettermiddagen (veksler mellom gåtur og styrkeløft), går vekk fra skjermen i god tid før jeg skal sove (legger meg senest kl. 23, og jeg.leser alltid i en bok før jeg slukker lyset - eller Donald hvis jeg ønsker å være kulturell), og står opp i god tid for å spise frokost hver dag før jeg drar på jobb. :)

Skal på jobb til 08:00, med 45 minutter kjøretid, så står opp 05:45 hver morgen for å våkne skikkelig og spise en god frokost hjemme i ro og fred, gjerne en blanding av karbohydrater og proteiner så magen har noe å jobbe med en stund (typisk 2-3 Wasa Havreknekkebrød med 1 cm Mills leverpostei på hver) og et par solide glass med vann. Kjedelig mat, men det virker.

Det er viktig å ta seg tid til å la fordøyelsen starte før jobb, og da trenger man ikke kaffe.
Jeg hverken røyker, snuser eller drikker alkohol overhodet (har ikke engang prøvd det), så ingen laster eller behov der heller som kan påvirke en arbeidshverdag.

Bor på landet så det er heller ingen stressende trafikk noe sted.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (1 time siden):

Enkelt. Litt trening på ettermiddagen (veksler mellom gåtur og styrkeløft), går vekk fra skjermen i god tid før jeg skal sove (legger meg senest kl. 23, og jeg.leser alltid i en bok før jeg slukker lyset - eller Donald hvis jeg ønsker å være kulturell), og står opp i god tid for å spise frokost hver dag før jeg drar på jobb. :)

Skal på jobb til 08:00, med 45 minutter kjøretid, så står opp 05:45 hver morgen for å våkne skikkelig og spise en god frokost hjemme i ro og fred, gjerne en blanding av karbohydrater og proteiner så magen har noe å jobbe med en stund (typisk 2-3 Wasa Havreknekkebrød med 1 cm Mills leverpostei på hver) og et par solide glass med vann. Kjedelig mat, men det virker.

Det er viktig å ta seg tid til å la fordøyelsen starte før jobb, og da trenger man ikke kaffe.
Jeg hverken røyker, snuser eller drikker alkohol overhodet (har ikke engang prøvd det), så ingen laster eller behov der heller som kan påvirke en arbeidshverdag.

Bor på landet så det er heller ingen stressende trafikk noe sted.

Takk for utførlig svar👍🙂. Bruker også å legge meg før 23 men våkner ofte iløpet av natten og har lite dyp søvn. Står opp 05.15 pga pendling til jobb. Spiser en relativ solid frokost med havregryn,banan og melk. Men må ha to store kopper kaffe for å fungere resten av dagen. Skal sies at jeg har et relativt tungt fysisk yrke og tar meg noen drammer av og til i helgene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...