Gå til innhold

Vegvesenet skifter ut nytt rekkverk av cortenstål – samme materiale brukt i Tretten bru


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ubegripelig stygt er det i alle fall dette stålet… Er begynt å dukke opp rundt i byen der jeg bor rundt blomsterbeder og lignende. Er visst en slags mote for tiden. Jeg assosierer bare rustent stål med forfall og slitasje. Og som mange nye vedlikeholdsfrie materialer som er kommet de siste årene, som treverk på hus fasader,  så ‘suprise, suprise’ så er det vist ikke så vedlikeholdsfritt og holdbart allikevel…

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
K Leonidas skrev (10 timer siden):

Ubegripelig stygt er det i alle fall dette stålet… Er begynt å dukke opp rundt i byen der jeg bor rundt blomsterbeder og lignende. Er visst en slags mote for tiden. Jeg assosierer bare rustent stål med forfall og slitasje. Og som mange nye vedlikeholdsfrie materialer som er kommet de siste årene, som treverk på hus fasader,  så ‘suprise, suprise’ så er det vist ikke så vedlikeholdsfritt og holdbart allikevel…

Samme her - og jeg vet hvor det stygge faenskapet kommer fra. Det er mote blant landskapsarkitekter og arkitekter. Det samme med vinduer som ser ut som de er skutt på plass med hagle på fasadene og kommer til å gå av moten om få år og skjemme nybygget de neste 90 årene..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Emlyn1971 skrev (14 timer siden):

Dette må være kødd? Har man ikke analysert og testet om cortenstål tåler å stå i saltpåvirket miljø? Tenker ikke først og fremst på Tretten-brua, men likevel. Midtdeler har også en viktig sikkerhetsfunksjon.

Det er nok godt kjent at cortenstål ikke tåle  salt, i alle fall står det på wikipedia, så dem burde nok ha sjekket der først:-)

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg merker meg at det ser ut til å være brukt galvaniserte bolter og dybler som er i kontakt med cortenstålet. 

https://www.gd.no/han-skal-prove-a-finne-svaret-pa-hva-som-gikk-galt/s/5-18-1612958

https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r1/ece5/tr_2000_2000_s_f/0000/gudb/2022/8/24/15/TTT_0196.JPG?chk=FC5484

Quote

https://www.distransteel.com/blog/bid/101155/what-you-need-to-know-about-weathering-steel-hardware-assembly

Another key thing to remember is that galvanized hardware should not be paired with weathering steel structures because galvanized steel is sacrificial by nature, meaning it will spread from the galvanized piece to the adjacent, unprotected steel, weakening the coating of the galvanized piece.   

 

 

Endret av J-Å
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Et annet problem med å bruke brunt stål, er at alt er brunt og man ser ikke kontraster og defekter like lett, selv ved inspeksjon. Å normalisere rustfargen på kritisk struktur kan være farlig, for man skaper i praksis en ekstra barriere. Også for at forbipasserende skal kunne oppdage alvorlige skader.

Ellers så blir det interessant å se hvor lenge de nye autovern-pålene holder. Monteringen ser meget effektivt ut, men det er vel bare profiler på 2-3 mm som presses ned i bakken. Har sett tilfeller hvor det er rustet helt gjennom, og det ser næermest ut som et horisontalt kutt mot betong/bakken. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...